Divine Divinity - první dojmy
zdroj: tisková zpráva

Divine Divinity - první dojmy

10. 5. 2002 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Jaké je suverénně největší 400 MB demo z poslední doby v podobě isometrického RPGčka Divine Divinity? To příjemně překvapilo a v některých aspektech strčí do kapsy i Diablo II - detaily v prvních dojmech.

Autor: Paperboy
Publikováno: 10.května 2002


Obrázek zdroj: tisková zpráva Němci. Ať dělám co dělám, na úvod tohoto článku mě nenapadá lepší slovo. Němci jsou národ skutečně rozlezlý a nejde s tím nic dělat. Oblasti jejich většího či menšího vlivu jsou dost různorodé a poslední dobou se mezi ně čím dál více počítá i zábavní počítačový průmysl. Zjednodušeně - Němci stále více fušují do her. Ať už jde o Fishtank Interactive, nebo třeba CDV, která bude distribuovat hru, o které si dneska povíme blíž a pokusíme se zjistit, zda má šanci obstát v drsné RPG konkurenci - Divine Divinity. Její kořeny sahají kolem 2 let dozadu, kdy byl zrušen podobný projekt jménem The Lady, the Mage and the Knight. Vývojáři z belgického Larianu si řekli, že druhý pokus by snad již mohl vyjít a začal vývoj. Nyní se na veřejnost dostalo demo, které se může honosit titulem "bezpečně největší demo poslední doby". Download tohoto více než 400 MB tlouštíka se však ukázal jako docela dobrý krok. Ptáte se proč? Dojmy z dema jsou potom právě pro vás.

 Opět záchrana světa
Příběh hry začíná jako obvykle nevinně, abyste později sami sebe našli v roli člověka vyvoleného k záchraně světa. Na začátku vás bohužel přizabil útok jednoho z přisluhovačů zla a vy se probouzíte v domě jednoho z léčitelů sídlících v relativně poklidné vesnici, patřící právě jen léčitelům a mágům. Nevíte vůbec nic o tom, kdo jste, jak jste se dostal do místa svého momentálního 'pobytu', natožpak co máte dělat. Ale nebojte se, první úkol přijde záhy po procitnutí a další se sypou stejným tempem. Divine Divinity by ve finále mělo nabídnout více než 40 hodin hracího času a nutno říci, že podle dema tomu jde docela snadno věřit, dojet ho lze podle zvolené obtížnosti za 5-10 hodin (tedy něco jako Max Payne ;) Příběh je propletený spoustou hlavních úkolů i sub-questů, které ale většinou moc postranní nebývají a pokud chcete mít postup hrou hladký, vřele doporučuji plnit vše, co můžete.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Můj milý deníčku...
Svět Divine Divinity je neobyčejně rozsáhlý a loadování mezi přechody je zcela minimální, díky čemuž lze velmi lehce dosáhnout efektu, kdy hráč pouze bezcílně bloumá po krajině, neví co dělat, protože projití celé mapy by zabralo skutečně hodně času. Divine Divinity se naštěstí podařilo vybalancovat toto na minimum, a to díky několika věcem. První z nich je deník, kam si hrdina zapisuje všechny rozhovory, samozřejmě questy a další důležité poznámky. Dalším pomocníkem jsou mapy, a to rovnou dvě - jednu si můžete zapnout ve stylu Diabla II přímo při hraní, nezaplácne vám však hnusně celou obrazovku, pouze se objeví malé okénko, které si můžete po obrazovce i přemisťovat, což je dost šikovné. Druhá je velká mapa, která je přístupná v deníku a můžete si do ní přidávat na významná místa poznámky, což možná působí vymakaně a teoreticky přidává větší volnost, ale mnohem lepší by mi přišlo prostě automatické označování míst, které mají pro další hraní význam, takhle aby člověk co chvíli přepínal do mapy a zvesela přidával virtuální připínáčky...

 Jaké povolání?
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Podívejme se však ještě trochu dál do začátku, na výběr postavy a následně také na systém vlastností. Dostanete na výběr ze třech povolání, každé samozřejmě pro obě pohlaví i s rozdílným skinem, nekonají se však žádné výběrové orgie, prostě tři možnosti pro muže a tři pro ženy - v tomto ohledu se Divine Divinity naprosto nemůže srovnávat třeba s Baldur's Gate II a jeho absolutní volností v upravování od barvy vlasů až po vzorečky na ponožkách vašich hrdinů. Ale zpět k povoláním - může z vás být bojovník, mág nebo "survivor", což je akorát maskované jméno pro zloděje. V demu dostanete možnost hrát pouze za muže-bojovníka, ale není to příliš limitující faktor.

Všechny povolání mají shodné základní vlastnosti jako síla, obratnost atp. a k tomu velmi velké množství skillů a kouzel, ale ty se může učit i jiné povolání než jen to původní. Na vysvětlenou: i jako bojovník se v pohodě můžete učit otevírat zámky a tiše zabíjet ze zálohy nebo třeba sesílat na kostlivce firebally. Mohlo by se tudíž zdát, že charaktery jsou jen taková okrasa pro jednu univerzální postavu, ale není tomu tak. Největší odlišnost je ve speciální schopnosti, které ovládá každé povolání - v demu ozkoušíme pouze bojovníkův berserk, kdy roztočí zbraň v kruhu a dokáže naráz zmasakrovat velké množství nepřátel, speciály dalších povolání zatím pochopitelně zůstávají v utajení. Kromě toho pochopitelně bojovník upoutá větší pozornost u NPC (především těch negativně naladěných) než třeba plížící se zloděj.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva


 Uživatelské rozhraní a kombinování předmětů
Hra má velmi neotřele zpracovaný interface, který zpočátku vypadá velmi user-unfriendly. Spousta otevíratelných okýnek, mezi kterými jste nuceni přetahovat a kombinovat všechno možné, vám bude nějakou chvíli motat hlavu, než si na něj zvyknete a naučíte se s ním kooperovat. Po čase se s ním jistě spřátelíte, ale má několik výrazných nedostatků, například mi velmi chyběly sloty na rychlé použití např. léčivých lektvarů, jak jsme je mohli vidět např. v Diablu. Léčení během bojové vřavy je tedy poněkud riskantní záležitost.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Zmínil jsem kombinování, o co tedy jde přesněji - představte si například, že najdete podezřele vypadající houby a nevíte co s nimi. Protože je ale inventory víceméně bezedné, vezmete je. Za chvíli najdete prázdnou lahvičku a z dlouhé chvíle do ní zkusíte houby nacpat, resp. je přesunout z jednoho okna do druhého. Hurá, oproti všem logickým očekáváním tu máme flakónek jedu, kterým můžete potřít zbraň nebo ho třeba hodit (opět přetažením z okna) do hejna příšer, kterým nezbude než se "takticky stáhnout do předem připravených pozic" nebo padnout v bezvědomí a počkat na ránu z milosti.

 Souboje ala Diablo
Už jsem to nakousnul, tak si tedy proberme boje. V tomto místě se hra určitě nejvíce podobá Diablu a především Diablu II. Stejně jako v těchto pseudo RPG je více než taktika používána myš a rychlé reakce. Přepnete se do bojového módu a můžete začít s inhumací všeho kolem, pravým tlačítkem vyvoláte při dostatku staminy speciální útok zmíněný výše. Ale i v bojích je kousek z Baldur's Gate 2, a to možnost libovolně si pauznout hru během boje a naplánovat si taktiku na příští krušné okamžiky. A věřte, že se to bude hodit. Potvory nejsou až tak blbé, jak bývá v těchto situacích zvykem, dokonce bych se troufl říct, že AI je docela obstojná. Nepřátelé si dovedou vytvořit šikovné formace, kdy vám slabší útočníci zblízka zablokují přístup k silnějším, kteří vás z dálky nerušeně ostřelují, dále se často stane, že bez obav zaútočíte na osamocenou potvoru, která si však po první přijaté ráně zavolá kolegy a z původního útoku na snadnou kořist se stane tuhá bitka.

 Rozhovory a obchodování
Ale pravá RPG samozřejmě nejsou pouze o bojích a v Larianu jsou si toho narozdíl třeba od Blizzardu dobře vědomi ;) Narážím tím samozřejmě na rozhovory a veškerý kontakt s NPC, Zvětšit zdroj: tisková zpráva který je v Divine Divinity zpracován setsakramentsky dobře. Každá postava si na vás udělá podle vašich činů názor a podle toho se k vám v dalších částech chová. Už není možné jako ve Falloutu v pohodě každého okrádat a poté s ním zapříst přátelský rozhovor, což sice možná trochu zamrzí, ale vypadá to velmi reálně a dobře. Pokud už tedy něco ukradnete, nebo to prostě jen najdete při procházení nějakého questu, můžete s danou osobou obchodovat. Obchod je řešený podobně jako právě ve Falloutu, kdy není omezen pouze na prodávání za peníze, ale také směnu věcí za věci jiné. Samozřejmě se hodnota zboží odvíjí od toho, jaké máte s tím kterým NPC vztahy, pokud na tom nejste zrovna dobře, třeba s vámi ani obchodovat chtít nebude, pokud jste naopak dobří přátelé, dá vám nízkou cenu.

 Svobodná volba hraní
Demo je možné projít buď jako klasické RPG, kdy se věnujete všem rozhovorům i sub-questům, nebo si z něj můžete udělat takové malé Diablo, kdy se jen rychle dozvíte úkol a jdete do akce. Čas od času na vás vybafne nějaký ten puzzle, ale nejsou vůbec těžké, pokud ovšem věnujete trochu času pročítání porůznu se povalujících svitků a knih, ve kterých se často nacházejí informace fatální důležitosti. Já osobně jsem zvolil něco mezi, kdy jsem se věnoval spíše bojování než kecání, které naštěstí jde v libovolném místě utnout bez nějaké penalizace. Tato možnost volby je dost šikovná a zaručuje, že si každý bude moci Divine Divinity vychutnat podle svého.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

K technickému zpracování nejde hledat žádné větší výtky, demo teoreticky nabízí rozlišení pouze do 800x600, avšak zcela primitivní úprava souboru s konfigurací otevře i 1024x768, které vypadá i na větších monitorech docela dobře. Grafika není úplně na špici, jedná se spíše o takový příjemný nadprůměr. Postavy jsou pěkně animované a některá pozadí vypadají skutečně hezky, ale převážně se budete v demu pohybovat v podzemí, které se stereotypu těžko vyhne. Kouzla a jiné speciální efekty však zaslouží jasnou jedničku, barvy jsou dobře zvolené a nepůsobí jako pěst na oko, naopak oku lahodí. Zvuky jsou také "pouze" nadprůměr, ale hudba mě skutečně dostala. Perfektně nahrané i nazpívané chorály zní prostě skvěle a nedovedu si představit lepší dokreslení už tak dobré atmosféry.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Během hraní dema jsem se dostal z počáteční nepříliš nadšené fáze k velmi příjemnému hraní a až se dostane na světlo boží i plná hra, nebudu určitě váhat. Jsem zvědav, jak si povede v konkurenci právě vydaného Morrowindu. Možnost výběru, jak si chcete Divine Divinity projít, garantuje, že si tohoto zabijáka času vychutná prostě každý, od začátečníků až po ošlehané veterány. A na začátku zmiňovaní Němci si ukousnou další kus zákaznického koláče :)

Stáhněte si: Demo (420 MB), Intro video (4 MB), Screenshoty
Související články: Preview (březen 2000), Novinky

 
Paperboy
připravil: jd


 
 

Nejnovější články