Autor: Dreb Publikováno: 7.května 2003 |
![]() ![]() ![]() Z příběhu tedy jasně vyplývá, že se podíváte jak do lokací na naší rodné planetě, tak i na Mars. Ačkoliv by mohlo téma svádět k tomu, že se ve finále utkáte i s nějakými těmi vetřelci, nebude tomu tak a vše zůstane v intencích humanoidních nepřátel, kteří se budou skládat z vojáků, policistů, různých otrapů, členů gangů, žoldáků a dalších osob, které vám budou znepříjemňovat pátrání po vaší skutečné identitě. Inspirace v Half-Life, Max Payne a Quake II ![]() Pokud absolvujete (nepovinný) tutoriál, bude vám inspirace v Half-Life zcela jasná. Stejné defaultní rozložení ovládání, identické (a někdy trochu otravné) skoky po plošinkách, krev na HUDu při zásahu atd. - prostě podobnost je do očí bijící. Stejně tak, pokud si v menu nabindujete klávesu pro takzvaný adrenaline mod, zjistíte, proč tu píšeme o podobnosti s hrou Max Payne. Adrenaline mod totiž jakoby z oka vypadl bullet-timu z této starší hry. Jakmile ho aktivujete, čas se zpomalí, hra se přepne do černobílého atmosférického noir zobrazení a vy tak můžete celkem v pohodě zvládnout i větší skupinku nepřátel. A hlavně je to nesmírně efektní :) Přiznám se sice, že jsem na tuto vlastnost hry přišel až tak v polovině dema, protože mi bylo divné, že tak dostávám na frak, i když jedu na druhou nejlehčí obtížnost, ale hlavně, že jsem na ní vůbec přišel. Některé situace se totiž bez adrenaline modu řeší opravdu špatně a nedá se vyvarovat zranění, když nějaký nepřítel čeká za rohem na výstřel. Nutno také říci, že je poměrně s podivem, že se bullet time neboli zpomalení času neobjevilo po Maxi Paynovi v žádné akční další hře, setkáme se s ním až v Enter the Matrix. Bohužel skoky do stran a salta v Chaserovi chybí. ![]() ![]() ![]() Konečně poslední hrou, která je zmiňovaná v podnadpisu tohoto odstavce je Quake II, od jehož vydání před mnoha lety je engine Chasera ve vývoji a zřejmě i díky tomu běží velmi plynule. Inspiraci v Quakovi si ale mohli naši slovenští bratři klidně odpustit. Týká se totiž zvolených barev, které jsou všechny velmi tlumené a dosti tak znesnadňují orientaci v prostoru. Kolikrát se vám dokonce stane, že na vás někdo bude střílet a vy nebudete dosti dlouho schopni zjistit odkud, což je většinou v souvislosti se zatraceně přesnou muškou nepřátel, smrtelné. ![]() Složení dema a síla CloakNT enginu Singleplayerové demo Chasera se skládá z jedné mise rozdělené do dvou na sebe navazujících částí a závěrečné cutscény. Úroveň, kterou absolvujete, je nazvaná Little Tokyo a nejdříve se budete muset prostřílet atmosféricky zpracovanými stokami. V těch se hned na úvod naplno projeví přednosti, ale i nedostatky vlastního CloakNT enginu, se kterým se dle mého skromného názoru zcela jistě ještě v některých dalších titulech setkáme. Dokonce jsem měl chvíli pocit, že toto demo je spíše než ukázkou ze hry, prezentací síly tohoto enginu, ale to je taktéž pouze můj osobní názor, takže zpět do stok :) Naprosto fantasticky je zpracovaná voda, která se (možná až příliš) realisticky vlní, takže ani nepostřehnete, že občas hladina odráží něco, co by ve skutečnosti neměla, stejně jako kaluže dál v demu. To už je ale trochu hnidopišství, takže zůstaňme u toho, že voda je super. Stejně tak potěší spousta detailů, které ve hře naleznete a pěkná hra světel a stínů. Co už je horší, je prakticky nulová interakce s prostředím. V tutoriálu sice můžete nádherně rozstřílet cvičné terče, které se efektně rozletí (to samé později se sklem, viz trailer), ale v samotném demu to už tak slavné není. Kromě jedné posunuté bedny, propadlého prkna, několika rozstřílených příček a páry z trubek totiž nic dalšího svým jednáním neovlivníte, což je škoda, zvláště když si vzpomenu na orgie s rozstřelováním světel ve hře Tom Clancy’s Splinter Cell. ![]() ![]() ![]() Konečně poslední částí je podzemí, které svoji strukturou a ponurou atmosférou s úchylně křiklavými neony trochu připomíná některá místa z filmu Blade Runner. Ono ostatně pochvalu zaslouží povedený design lokací ve všech částech dema, i když jak už napsal jd ve své pondělní novince, je pravda, že je poměrně dosti repetetivní a místy není poznat, jestli jste tam už dříve byli, nebo ještě ne (pouze podle výskytu nepřátel, což je trochu staromódní). Protivníci ![]() Výzbroj Velmi důležitou roli budou hrát v Chaseru zbraně a již z tohoto dema je vidět, že se jim autoři věnovali více než dostatečně. V plné verzi bude k dispozici nůž, dále se budete moci vyzbrojit několika druhy pistolí, samopaly, útočnými puškami, brokovnicemi, speciálními riflemi a na řadu přijdou i granátomety, odstřelvačky, těžké zbraně a granáty. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů V demu je z této nabídky obsaženo samozřejmě jen několik zbraní, a tak si v tutoriálu můžete vyzkoušet M4ku a nejmenovanou odstřelovačku a v samotné hře pak FA-MAS s integrovaným granátometem, Mac Ingram, pistoli a nůž. Všechny kousky jsou velmi pěkně graficky zpracované a taktéž se s nimi dobře střílí. Z vybavení je pak k dispozici zajímavě zpracovaná noktovize, u které je navíc třeba dávat si pozor na baterky, protože celkem žere. Ještě, že jsou samodobíjecí... Závěr Pokud to s hrami a speciálně s first-person střílečkami myslíte vážně, rozhodně byste si demo Chasera neměli nechat ujít. Sice nám Slováci před pár dny sebrali první místo ve skupině na MS v ledním hokeji, ale to by neměl být důvod, abychom na ně zanevřeli :) Je sice pravda, že 150megového cvalíka si asi nebude moci stáhnout každý, ale nezoufejte. Zcela jistě se toto demo objeví na cover CD některého z tištěných periodik zabývajících se hrami a dosti pravděpodobně na všech. ![]() Stáhněte si: Singleplayer demo, Trailer, ECTS 2001 trailery, CloakNT video, Technology video z roku 2001 Související články: Rozhovor (8/2002), Preview (7/2002), Letmé dojmy z dema, , Novinky |
Dreb | |
autorovi je 25 let, pracuje jako redaktor SCORE a webmaster score.cz, studuje magisterské studium na PAČR, specializuje se na Counter-Strike, FPS, RPG a baví ho pohodovej život : -) (všechny články autora) |