Chaser - první dojmy
zdroj: tisková zpráva

Chaser - první dojmy

7. 5. 2003 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Bratislavský tým Cauldron již nějaký ten rok tvrdě pracuje na slibně se tvářící akční sci-fi FPS Chaser, jejíž dvě mise jsme ochutnali v hratelném demu a v obsáhlých dojmech se dozvíte, jak se nám líbilo.

Autor: Dreb
Publikováno: 7.května 2003


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Bratislavský tým Cauldron již nějaký ten rok tvrdě pracuje na slibně se tvářící akční FPS Chaser, o které jsme se zatím mohli dočíst jen to nejlepší. Konečně ale již nemusíme soudit jen podle toho, co tvůrci utrousí v různých rozhovorech a každý z nás si může vyzkoušet, jak Chaser chutná. Na internetu se totiž začátkem tohoto týdne objevilo singleplayerové hratelné demo, které pochází původem z cover-CD britského časopisu PC Zone a tím pádem ho tedy nevypustil oficiálně vydavatel JoWood. To s sebou přináší pár nevýhod, jako například to, že demo je kvůli uzávěrce papírového magazínu založené na starší verzi hry z března, která obsahuje pár chyb a nereprezentuje její současnou podobu. Jak nám však sdělil šéf Cauldronu David Durčák, v horizontu několika dnů by se měla objevit nová vylepšená ukázka Chasera.

 Podobnost příběhu s filmem Total Recall
Dříve než se pustíme do popisu samotného dema, pojďme si něco povědět o příběhu, který bude jednotlivé mise spojovat dohromady. Ačkoliv to autoři popírají, vypadá to, že se nechali inspirovat tím nejlepším, co ve sci-fi najdeme, a to kultovním filmem Total Recall s Arnoldem Schwarzeneggerem v hlavní roli. Stejně jako on, trpí i hlavní hrdina hry Chaser ztrátou paměti a i jeho postupem času zavedou stopy na Mars k osobě jménem Stone, která by měla být klíčem ke všem nezodpovězeným otázkám.

Ostatně po dohrání tohoto dema byste měli mít jasno trochu více. Jakmile zlikvidujete posledního oponenta, přehraje se vám animačka, ve které se hlavní hrdina Chaser setká s dívkou jménem Shimako, která mu pomůže částečně navrátit paměť. Bohužel ale za svou pomoc zaplatí životem a získané informace spíše než aby pomohly, otevřou mnoho dalších otázek. Ve všem má prsty nějaký Vallero…

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Z příběhu tedy jasně vyplývá, že se podíváte jak do lokací na naší rodné planetě, tak i na Mars. Ačkoliv by mohlo téma svádět k tomu, že se ve finále utkáte i s nějakými těmi vetřelci, nebude tomu tak a vše zůstane v intencích humanoidních nepřátel, kteří se budou skládat z vojáků, policistů, různých otrapů, členů gangů, žoldáků a dalších osob, které vám budou znepříjemňovat pátrání po vaší skutečné identitě.

 Inspirace v Half-Life, Max Payne a Quake II
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Vývojáři z Cauldronu ku prospěchu Chasera využili i prvky z několika vynikajících her, které alespoň v tomto demu spojují do kvalitního a chutného koktejlu akce a napětí. I když tedy popravdě řečeno, toho napětí v demu až zase tak moc není, protože chvilkami působí hra velmi strojeně, jakoby autoři pouze nasázeli nepřátele někam do úrovně, vybavili je velmi solidní muškou a nechali hráče, aby je likvidoval. Moc překvapení nebo naskriptovaných situací tedy neočekávejte, na druhou stranu si ale nemyslete, že se občas nezaseknete. Cesta dál je však vždy logická.

Pokud absolvujete (nepovinný) tutoriál, bude vám inspirace v Half-Life zcela jasná. Stejné defaultní rozložení ovládání, identické (a někdy trochu otravné) skoky po plošinkách, krev na HUDu při zásahu atd. - prostě podobnost je do očí bijící. Stejně tak, pokud si v menu nabindujete klávesu pro takzvaný adrenaline mod, zjistíte, proč tu píšeme o podobnosti s hrou Max Payne. Adrenaline mod totiž jakoby z oka vypadl bullet-timu z této starší hry. Jakmile ho aktivujete, čas se zpomalí, hra se přepne do černobílého atmosférického noir zobrazení a vy tak můžete celkem v pohodě zvládnout i větší skupinku nepřátel. A hlavně je to nesmírně efektní :)

Přiznám se sice, že jsem na tuto vlastnost hry přišel až tak v polovině dema, protože mi bylo divné, že tak dostávám na frak, i když jedu na druhou nejlehčí obtížnost, ale hlavně, že jsem na ní vůbec přišel. Některé situace se totiž bez adrenaline modu řeší opravdu špatně a nedá se vyvarovat zranění, když nějaký nepřítel čeká za rohem na výstřel. Nutno také říci, že je poměrně s podivem, že se bullet time neboli zpomalení času neobjevilo po Maxi Paynovi v žádné akční další hře, setkáme se s ním až v Enter the Matrix. Bohužel skoky do stran a salta v Chaserovi chybí.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Konečně poslední hrou, která je zmiňovaná v podnadpisu tohoto odstavce je Quake II, od jehož vydání před mnoha lety je engine Chasera ve vývoji a zřejmě i díky tomu běží velmi plynule. Inspiraci v Quakovi si ale mohli naši slovenští bratři klidně odpustit. Týká se totiž zvolených barev, které jsou všechny velmi tlumené a dosti tak znesnadňují orientaci v prostoru. Kolikrát se vám dokonce stane, že na vás někdo bude střílet a vy nebudete dosti dlouho schopni zjistit odkud, což je většinou v souvislosti se zatraceně přesnou muškou nepřátel, smrtelné.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
 Složení dema a síla CloakNT enginu
Singleplayerové demo Chasera se skládá z jedné mise rozdělené do dvou na sebe navazujících částí a závěrečné cutscény. Úroveň, kterou absolvujete, je nazvaná Little Tokyo a nejdříve se budete muset prostřílet atmosféricky zpracovanými stokami. V těch se hned na úvod naplno projeví přednosti, ale i nedostatky vlastního CloakNT enginu, se kterým se dle mého skromného názoru zcela jistě ještě v některých dalších titulech setkáme. Dokonce jsem měl chvíli pocit, že toto demo je spíše než ukázkou ze hry, prezentací síly tohoto enginu, ale to je taktéž pouze můj osobní názor, takže zpět do stok :)

Naprosto fantasticky je zpracovaná voda, která se (možná až příliš) realisticky vlní, takže ani nepostřehnete, že občas hladina odráží něco, co by ve skutečnosti neměla, stejně jako kaluže dál v demu. To už je ale trochu hnidopišství, takže zůstaňme u toho, že voda je super. Stejně tak potěší spousta detailů, které ve hře naleznete a pěkná hra světel a stínů. Co už je horší, je prakticky nulová interakce s prostředím. V tutoriálu sice můžete nádherně rozstřílet cvičné terče, které se efektně rozletí (to samé později se sklem, viz trailer), ale v samotném demu to už tak slavné není. Kromě jedné posunuté bedny, propadlého prkna, několika rozstřílených příček a páry z trubek totiž nic dalšího svým jednáním neovlivníte, což je škoda, zvláště když si vzpomenu na orgie s rozstřelováním světel ve hře Tom Clancy’s Splinter Cell.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Jakmile projdete stoky, dostanete se na povrch rozbořeného města, kde hustě prší a právě tato pasáž prověří vaše schopnosti na maximum. Neustále totiž budete odstřelováni ze všech možných i nemožných pozic a nepřátelé kolikrát ani nebudou pořádně vidět. Navíc lékárniček a potažmo i brnění je v této části dema žalostně málo. Více než kde jinde tu tedy využijete sílu výše popisovaného adrenalin modu. V této části hry jsem taktéž maximálně postrádal možnost vyklánění se zpoza rohů a chyběl mi i quick-save (hru lze neomezeně ukládat jen v hlavním menu). Snad se dočkáme v plné verzi Chasera.

Konečně poslední částí je podzemí, které svoji strukturou a ponurou atmosférou s úchylně křiklavými neony trochu připomíná některá místa z filmu Blade Runner. Ono ostatně pochvalu zaslouží povedený design lokací ve všech částech dema, i když jak už napsal jd ve své pondělní novince, je pravda, že je poměrně dosti repetetivní a místy není poznat, jestli jste tam už dříve byli, nebo ještě ne (pouze podle výskytu nepřátel, což je trochu staromódní).

 Protivníci
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Nepřátelé jsou dle mého tím nejslabším, s čím se v demu setkáte, i když ihned nutno dodat, že ve srovnání s některými plnými hrami si stojí velmi dobře. Po výstřelu totiž chytře uskakují za roh, při střelbě se pohybují do stran, dokáží si pro vás sekočit i z vyššího patra a vůbec se kolikrát chovají jako živí oponenti. Taktéž potěší, že jeden zásah do hlavy stačí a je vymalováno. Na druhou stranu, někdy jsou zase dosti tupí, ale to už tak bývá a taktéž na kráse toho ninjové moc nepobrali.

 Výzbroj
Velmi důležitou roli budou hrát v Chaseru zbraně a již z tohoto dema je vidět, že se jim autoři věnovali více než dostatečně. V plné verzi bude k dispozici nůž, dále se budete moci vyzbrojit několika druhy pistolí, samopaly, útočnými puškami, brokovnicemi, speciálními riflemi a na řadu přijdou i granátomety, odstřelvačky, těžké zbraně a granáty.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

V demu je z této nabídky obsaženo samozřejmě jen několik zbraní, a tak si v tutoriálu můžete vyzkoušet M4ku a nejmenovanou odstřelovačku a v samotné hře pak FA-MAS s integrovaným granátometem, Mac Ingram, pistoli a nůž. Všechny kousky jsou velmi pěkně graficky zpracované a taktéž se s nimi dobře střílí. Z vybavení je pak k dispozici zajímavě zpracovaná noktovize, u které je navíc třeba dávat si pozor na baterky, protože celkem žere. Ještě, že jsou samodobíjecí...

 Závěr
Pokud to s hrami a speciálně s first-person střílečkami myslíte vážně, rozhodně byste si demo Chasera neměli nechat ujít. Sice nám Slováci před pár dny sebrali první místo ve skupině na MS v ledním hokeji, ale to by neměl být důvod, abychom na ně zanevřeli :) Je sice pravda, že 150megového cvalíka si asi nebude moci stáhnout každý, ale nezoufejte. Zcela jistě se toto demo objeví na cover CD některého z tištěných periodik zabývajících se hrami a dosti pravděpodobně na všech.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva David Durčák z Cauldronu nám včera prozradil, že plná verze hry Chasera je již víceméně hotova a nyní se již pracuje jen na lokalizovaných verzích do různých jazyků. Nezapomeňte si tedy do kalendáře zaškrtnout konec června, kdy má hra vyjít a později bychom se snad měli setkat i s českou/slovenskou verzí.

Stáhněte si: Singleplayer demo, Trailer, ECTS 2001 trailery, CloakNT video, Technology video z roku 2001

Související články: Rozhovor (8/2002), Preview (7/2002), Letmé dojmy z dema, , Novinky



Dreb
autorovi je 25 let, pracuje jako redaktor SCORE a webmaster score.cz, studuje magisterské studium na PAČR, specializuje se na Counter-Strike, FPS, RPG a baví ho pohodovej život : -) (všechny články autora)

 
 
Dreb

Nejnovější články