Caesar IV - první dojmy
zdroj: tisková zpráva

Caesar IV - první dojmy

3. 8. 2006 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Už jen pár týdnů nás dělí od pokračování legendární budovatelské strategie. Sice po strádavém čekání, ale co... vždyť ani Řím nebyl postaven za jeden rok. Vyzkoušeli jsme téměř hotovou hru - jak se nám líbila?

Autor: Martin Holas
Publikováno: 3.srpna 2006
První české dojmy z hraní zdroj: tisková zpráva Verze hry: anglická/beta
Doba hraní: pár hodin

Už jen pár týdnů dělí lidstvo od čtvrtého pokračování legendární budovatelské strategie. Sice po strádavém čekání, ale co... vždyť ani Řím nebyl vybudován za jeden rok. Zda jste posledních osm let svého života nestrávili v marné naději, zjistíte pouze u nás!

Obrázek zdroj: tisková zpráva Tilted Mill, vzniknuvší po krachu Impressions Games, si už svou prvotinou bleskově vytvořili pověst nadějného týmu. Hra Immortal Cities: Children of the Nile v sobě měla jiskru, i když do dokonalosti měla velmi daleko. Hratelnost zabíjelo především ne úplně vyhovující uživatelské rozhraní, což u tak zkušených tvůrců budovatelských strategií docela překvapilo. Nikdo se na mě proto nemůže zlobit, pokud jsem k novému Caesarovi doposud přistupoval s ostražitou obezřetností, i navzdory neustálému ubezpečování autorů, že se bylo dřívějších chyb vyvarováno. Naštěstí obavy opadly během prvních minut hraní téměř hotové verze v pražské kanceláři CD Projektu.

 Staré nové
Caesar IV bude podobně jako před časem vydaná Civilization IV jen starou dobrou stavebničinou v novém kabátě, která se obejde bez drastičtějších zásahů do základního konceptu. Pokud se s tímto smíříte nebo to dokonce uvítáte, můžete jásat už nyní, hledáte-li něco jiného, budete se muset poohlédnout jinde. Na post nejviditelnější změny se tedy automaticky vtírá grafické zpracování, díky kterému je opticky hra od Caesara III k nepoznání (to zmiňuji jen pro pořádek, ono by stejně bylo tak trochu trapné, kdyby za oněch osm let nebyla). Pro mě osobně je užitečnost "upgradu" na třetí rozměr stejně dvojsečná jako absence více inovativních prvků, na druhou stranu je pozorování frmolu polygonového městečka určitě líbivější.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Grafika hry dnešní next-gen projekty pravděpodobně nepokoří, avšak poplivat si také nezaslouží, to ani náhodou. Engine bezproblémově zvládá jak ptačí perspektivu, tak přiblížení až na úroveň obyvatel, kde snad ještě lépe vynikne jeho obalenost shadery a jinými cinkrlátky. Architektura budov je přenádherně detailní a na novém enginu je majestátnost kolosea nebo patricijské vily skutečně cítit - ostatně zástavba obecně zabírá více prostoru než dříve. Abnormální smysl pro detail dělá město živým, téměř každá budova v sobě skrývá pro nováčka překvapení (sklady se viditelně plní zásobami, divadla zase diváky atd.). Ruce programátorově neuniklo dynamické střídání denních dob a podnebí, které v betaverzi prozatím mělo nechutný vliv na plynulost - především v noci se hra znatelně zpomalovala.

 A nové ještě novější
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Příležitostné technické nedokonalosti musely být jako vždy lacině ukryty za pastelovým bolehlavem (čti "bloom effect"), který již po chvilce hraní vytvoří s účinností lecjakého opiátu snovou atmosféru nejen ve hře, ale i v realitě. Mám na mysli hlavně některé textury. Animace nejsou na nijak vysoké úrovni. Je docela dobře možné, že panáčkové, pohybující se jako bruslící LEGO figurky, měli záměrně vypadat komicky. Ani neplynulá rozfázovaná animace tleskajícího obecenstva v divadle nikomu oči nevymlátí. Autoři mají naštěstí do září-října ještě dostatek času vše ještě trochu napravili, tak doufejme, že tak učiní.

Ač se Caesar IV snaží tvářit mnohem přívětivěji pro zelenáče v žánru, některé novinky komplexnost hry spíše zvyšují. Jeden typ obydlí pro občany nahradily tři a jejich příslušníci mají samozřejmě rozdílné nároky i využití. Lid pracuje na polích a zajišťuje suroviny, střední vrstva vyrábí ze surovin zboží a obsluhuje jiné, důležitější funkce. A zámožní patricijové sice bydlí v mramorových vilách a nepracují, ale zase zásobují významnou měrou pokladnu nemalými daněmi. Několik budov doznalo lehčích úprav. Například farma se už nepovažuje za jednu budovu, ale je třeba samostatně postavit statek a až dvě pole k němu. Nebo vodní rezervoár stojí pouze na jedné straně akvaduktu, na té druhé (u vodního zdroje) nově naleznete pumpovací budovu. Nebo... no, popravdě řečeno je to vše, co jsem zatím zaznamenal.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Výlet do kolosea
Naopak kompletní reformou prošla inteligence obyvatel a celkově vzájemné vztahy mezi "objekty" na herní ploše. Autoři tvrdí, že věnovali enormní úsilí, aby Římané nebyli jen loutkami. A není důvod jim to nevěřit, protože je to na hře vážně poznat. Občané už dávno nechodí víceméně náhodně v bludných kruzích. Právě naopak, v jejich chování lze vypozorovat systém. Dokáží reálně zhodnotit vzdálenost mezi svým obydlím a atraktivitou nějaké budovy v okolí. Pro jídlo si pak takový člobrda zajde maximálně na trh na konci ulice, k lékaři o něco dál a kvůli koloseu je ochoten přistoupit na vycházku přes polovinu města. Podobně je tomu ostatně i v normálním životě každého z nás (snad jen místo na gladiátory chodíme do kina). Nespokojení obyvatelé si samozřejmě i řeknou přesně o to, co jim chybí. A je jen na vás, jak a jestli jim jejich přání splníte.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Vypadá to složitě? Bojíte se, že se to projeví na nutnosti promýšlet každičký zastavěný metr? Tak to ani nemusíte. Teoreticky by měl být Caesar IV ještě o něco složitější a komplexnější, prakticky vám však do cesty staví mnohem méně překážek než jeho předchůdce, alespoň pokud mohu zatím soudit. Za první hodinu poklidného budování mi neshořela nebo nespadla jediná stavba (a to i přes vágní rozestavění prefektů a inženýrů), všichni v provincii byli šťastní a jediné, s čím jsem měl chvíli problém, byly finance a Caesarovy neustálé požadavky na dodávání surovin Římu. V porovnání s nedávno vydaným Glory of the Roman Empire je však hra stále minimálně o řád obtížnější, takže bych na zkorigování obtížnosti a většímu zpřístupnění nováčkům nic špatného neviděl.

 I na válčení dojde
Caesar IV se i v kontextu čiště budovatelské strategie nevyhýbá ani troše toho válčení s pohanskými barbary, i když militantní aktivity zde ustupují co nejvíce do ústraní. Spíše než pečlivému mikromanagmentu každé jednotky na bitevním poli náleží úspěch případné potyčky na vybavenosti vaší armády a obrany (jinými slovy, nepřítele zde porazíte zajištěním zdrojů a výběrem vhodného místa pro vybudování zdí, obranných věží a seskupení dostatečně početných zástupů legionářů). Jak říká návrhář hry Tony Leier: "Porážet nepřátele Říma je zábava, takže vám tu příležitost dáme. Ale určitě to nebude na prvním místě."

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

Takřka s jistotou předpokládám, že ve finální verzi hry bude k dispozici tutoriál, kampaň a halda samostatných scénářů. Poslední jmenované v Caesarovi III asi chybělo i vám. Tato hra je jako dobrý film, člověk se k ní rád po čase na chvíli vrátí. Bohužel mou maličkost kampaň bez poutavějšího příběhu nedokáže k židli přikovat na dlouhé týdny a sólo scénáře jsou tak pro příležitostné hraní ideální. Vypadá to, že ani ve čtvrtém dílu se od nastoleného schématu neoprostíme, proto jsme do každé mise vrženi bez příkras, prakticky jen s určením místa a úkolu (dosáhnout limitu populace, určité vyspělosti kultury apod.)

Pokud ale právě vy hrajete spíše pro zábavu ze stavění a vůči stereotypu jste imunní, vydrží vám Caesar IV na hodně dlouhou dobu. Všechny indicie totiž napovídají, že Tilted Mill udělali přesně to, co chtěli - to dobré zopakovali, zbytek upravili. Fandové série budou tudíž jistojistě nadšeni nezměněnou hratelností. Nováčci Caesarem III nepoznamenaní na tom budou ještě lépe. Všichni spokojeni, zbývá jen zasednout k počítačům.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
A to už velmi brzy, neboť v polovině srpna by se veřejnost měla dočkat hratelného dema. Perličkou budiž, že CD Projekt nechystá pouze překlad textů, nýbrž i kompletní dabing - jak tutoriálu, tak i všech dialogů, které ve hře nejsou otitulkované.

Stáhněte si: Trailery...

Související články: Novinky, Children of the Nile recenze



Martin Holas
autorovi je 19 let, studuje na Masarykově univerzitě v Brně; na hrách si cení originality a kvalitního příběhu, upřednostňuje dobré RPG, adventuru či strategii; rád se uchyluje do dob dávno minulých, především co se týče hudebního a filmového vkusu :-)

 
 
Martin Holas
Smarty.cz

Nejnovější články