Autor: Martin Holas Publikováno: 3.srpna 2006 |
Už jen pár týdnů dělí lidstvo od čtvrtého pokračování legendární budovatelské strategie. Sice po strádavém čekání, ale co... vždyť ani Řím nebyl vybudován za jeden rok. Zda jste posledních osm let svého života nestrávili v marné naději, zjistíte pouze u nás! ![]() Staré nové Caesar IV bude podobně jako před časem vydaná Civilization IV jen starou dobrou stavebničinou v novém kabátě, která se obejde bez drastičtějších zásahů do základního konceptu. Pokud se s tímto smíříte nebo to dokonce uvítáte, můžete jásat už nyní, hledáte-li něco jiného, budete se muset poohlédnout jinde. Na post nejviditelnější změny se tedy automaticky vtírá grafické zpracování, díky kterému je opticky hra od Caesara III k nepoznání (to zmiňuji jen pro pořádek, ono by stejně bylo tak trochu trapné, kdyby za oněch osm let nebyla). Pro mě osobně je užitečnost "upgradu" na třetí rozměr stejně dvojsečná jako absence více inovativních prvků, na druhou stranu je pozorování frmolu polygonového městečka určitě líbivější. ![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek ![]() Ač se Caesar IV snaží tvářit mnohem přívětivěji pro zelenáče v žánru, některé novinky komplexnost hry spíše zvyšují. Jeden typ obydlí pro občany nahradily tři a jejich příslušníci mají samozřejmě rozdílné nároky i využití. Lid pracuje na polích a zajišťuje suroviny, střední vrstva vyrábí ze surovin zboží a obsluhuje jiné, důležitější funkce. A zámožní patricijové sice bydlí v mramorových vilách a nepracují, ale zase zásobují významnou měrou pokladnu nemalými daněmi. Několik budov doznalo lehčích úprav. Například farma se už nepovažuje za jednu budovu, ale je třeba samostatně postavit statek a až dvě pole k němu. Nebo vodní rezervoár stojí pouze na jedné straně akvaduktu, na té druhé (u vodního zdroje) nově naleznete pumpovací budovu. Nebo... no, popravdě řečeno je to vše, co jsem zatím zaznamenal. ![]() ![]() ![]() Výlet do kolosea Naopak kompletní reformou prošla inteligence obyvatel a celkově vzájemné vztahy mezi "objekty" na herní ploše. Autoři tvrdí, že věnovali enormní úsilí, aby Římané nebyli jen loutkami. A není důvod jim to nevěřit, protože je to na hře vážně poznat. Občané už dávno nechodí víceméně náhodně v bludných kruzích. Právě naopak, v jejich chování lze vypozorovat systém. Dokáží reálně zhodnotit vzdálenost mezi svým obydlím a atraktivitou nějaké budovy v okolí. Pro jídlo si pak takový člobrda zajde maximálně na trh na konci ulice, k lékaři o něco dál a kvůli koloseu je ochoten přistoupit na vycházku přes polovinu města. Podobně je tomu ostatně i v normálním životě každého z nás (snad jen místo na gladiátory chodíme do kina). Nespokojení obyvatelé si samozřejmě i řeknou přesně o to, co jim chybí. A je jen na vás, jak a jestli jim jejich přání splníte. ![]() I na válčení dojde Caesar IV se i v kontextu čiště budovatelské strategie nevyhýbá ani troše toho válčení s pohanskými barbary, i když militantní aktivity zde ustupují co nejvíce do ústraní. Spíše než pečlivému mikromanagmentu každé jednotky na bitevním poli náleží úspěch případné potyčky na vybavenosti vaší armády a obrany (jinými slovy, nepřítele zde porazíte zajištěním zdrojů a výběrem vhodného místa pro vybudování zdí, obranných věží a seskupení dostatečně početných zástupů legionářů). Jak říká návrhář hry Tony Leier: "Porážet nepřátele Říma je zábava, takže vám tu příležitost dáme. Ale určitě to nebude na prvním místě." ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů Takřka s jistotou předpokládám, že ve finální verzi hry bude k dispozici tutoriál, kampaň a halda samostatných scénářů. Poslední jmenované v Caesarovi III asi chybělo i vám. Tato hra je jako dobrý film, člověk se k ní rád po čase na chvíli vrátí. Bohužel mou maličkost kampaň bez poutavějšího příběhu nedokáže k židli přikovat na dlouhé týdny a sólo scénáře jsou tak pro příležitostné hraní ideální. Vypadá to, že ani ve čtvrtém dílu se od nastoleného schématu neoprostíme, proto jsme do každé mise vrženi bez příkras, prakticky jen s určením místa a úkolu (dosáhnout limitu populace, určité vyspělosti kultury apod.) |
Martin Holas | |
autorovi je 19 let, studuje na Masarykově univerzitě v Brně; na hrách si cení originality a kvalitního příběhu, upřednostňuje dobré RPG, adventuru či strategii; rád se uchyluje do dob dávno minulých, především co se týče hudebního a filmového vkusu :-) |