Autor: Pavel Oreški Publikováno: 1.listopadu 2006 | Verze hry: preview/anglická/PC Doba hraní: pár dnů |
![]() První krůčky ArmA jsem instaloval s obrovským nadšením a silným cukáním v podbřišku. Přeci jen, Flashpoint právem považuji za klasiku a jeho nepřímého nástupce tím pádem netrpělivě očekávám. Po instalaci jsem rychle zkontroloval grafické nastavení (vše na normal), kliknul na kampaň a vychutnával si úvodní animaci v enginu hry. Bohužel co se hraní týče, byl jsem nucen snížit detaily na minimum a rozlišení na 800x600, abych se dostal alespoň na 25 snímkům za vteřinu (na té samé sestavě - Athlon X2 4400+, GeForce 6800GT 256 a 1 GB RAM - běželo třeba takové Just Cause bez problémů). Proto i mnou vytípané obrázky vypadají dost odpudivě, ale pevně věřím, že nakonec bude finální hra svižnější a nároky na HW se zmenší (byť i návštěvníci Invexu-Digitexu si všimli trhání říjnové verze hry na přítomném PC). Má pouť v ArmA začala tak, že se jednotka vojáků ve třech vozidlech vracela na základnu, aby se po dlouhých letech všichni vrátili z mírové mise zpět do své vlasti. Jenže idylku přerušila informace o střelbě v nedalekém hraničním městečku, které odděluje komunistickou severní část ostrova od té demokratické jižní. Když vojáci přijeli na místo činu, stali se okamžitě terčem nepřátelské palby a byli svědky naprosto neočekávané invaze nepřátelské armády. ![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek První mise byla jen krátkým uvedením do hry, ale už z ní jsem pochopil, že starý dobrý Flashpoint je zpět. Když jsem dorazil na okraj města, všichni vojáci vyskákali z aut a velitel začal rozdávat úkoly. Všichni včetně mě se sice snažili dodržovat taktiku, ale jiná věc byla skutečnost. Tým neměl šanci na přežití, jelikož se dostal do první linie při útoku celé protivníkovy armády a jediným východiskem bylo utéct, nasednout do náklaďáku a jet varovat ostatní. Rozběh Druhá mise už byla zajímavější. Před samotným hlavním úkolem jsem měl možnost splnit jednu ze dvou podmisí. V tomto případě jsem mohl buď odstřelovačem likvidovat posily, které protivník hrnul na mé obranné pozice, čímž bych si v hlavní misi zřejmě ulevil od pěchoty. Já jsem ale zvolil záškodnickou akci, kdy jsem byl vyslán zneškodnit obrněnou techniku do tábora nepřítele a při té příležitosti mu měl uzmout tajné strategické plány. Akce začínala v podvečer. Než jsem však doběhl do tábora, tak zem pohltila nepropustná tma. Kromě raketometu, automatické pušky a min jsem měl ve výbavě i brýle pro noční vidění. Tábor byl plný nepřátel a před samotnou akcí bylo potřeba ho vyčistit, pak rychle odpálit rakety a položit miny. Jakékoliv zaváhání mělo za následek, že mě zlikvidovali nepřátelské jednotky, které po krátké době dorazily v hojném počtu. Samotná hlavní náplň mise se pak odehrávala na opevněné pozici s výhledem na rozlehlé pole. Jediným úkolem bylo pomocí těžkých kulometů odrazit masivní útok komunistické armády. Na scéně se vyrojili desítky vojáků podporovaní několika obrněnci. Bylo zřejmé, že v ArmA nebude nouze o bitvy obrovských armád. ![]() ![]() ![]() Přestože jsem tedy ArmA nehrál příliš dlouho, pár zajímavostí jsem si všiml a to i díky více než hodinovému pohovoru s jedním z autorů na Games Convention. Nejzásadnějším vylepšením (kromě grafiky) je ovládání. Už první díl zabral hodně kláves a s přidáním nových funkcí by jejich počet dosáhl obludného počtu. Naštěstí je spousta činností vyvolávána dvouklikem (myší i klávesami), například přiblížení (2x pravé tlačítko myši), automatický běh (2x vpřed) a tak dále. Na rozpacích jsem byl naopak z umělé inteligence. Když jsem při infiltrační misi zabil vojáka, ten stojící vedle něj nehnul ani brvou. Nicméně to dávám za vinu nedoladěnosti preview-verze, která měla třeba i tu mouchu, že vaši spolubojovníci nedokázali ovládat raketomety, což má být ve finální verzi samozřejmě opraveno. Soudě dle předváděčky udělala velký skok grafika. Částečně je engine převzat z xboxové verze Flashpointu a doplněn o další moderní efekty. Přestože je celý svět velmi rozlehlý, snažili se mu autoři dodat co nejvíce detailů. Po lesích pobíhají srnky, na obloze létají ptáci, kolem hledí se motají komáři a snad by mělo dojít i na mravence. Bohemia Interactive Studio je známo pro nekompromisní zahleděnost do detailů a i proto jim trvá vývoj déle než jiným fimám. Není se proto čemu divit, že příliv a odliv má reálný základ, hvězdy na nebi září přesně v té konstelaci, jakou vidíme ze Země a hardcore hráči mohou vypnout kompas a orientovat se podle nich. Velmi reálně působí změna počasí a denní doby, která mě díky parádnímu, avšak decentnímu využití HDR naprosto okouzlila. Šílenství, s jakým tvůrci svou hru připravovali, dosáhlo vrcholu dle mého názoru v okamžiku, kdy si jeden z programátorů všiml, že se čas za jeden virtuální rok ve hře zpomalí o půl dne a jal se onu chybu opravovat. Nic na tom, že v ArmA těžko někdo bude hrát rok čistého času kampaň, misi nebo cokoliv jiného, aby si této chybičky všiml. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů Velké věci slibuje multiplayer. Zejména mě dostala informace o připravovaných módech. Fakt, že se budou moci hráči přihlásit do již rozběhnuté hry, je v této době nutnost. Mnohem atraktivnější je zpráva o tom, že půjde založit jakási ultimátní bitva, v níž se proti sobě postaví desítky hráčů, kteří svedou souboj o nadvládu nad celým ostrovem. To znamená, že půjde hrát jakousi kontinuální válku, která se roztáhne třeba na několik dní, hráči se budou připojovat a zase odpojovat. Každý bude mít možnost v multiplayerovém klání úkolovat až dvacet podřízených vojáků ovládaných umělou inteligencí. ![]() Stáhněte si: Videa, Trailery... Související články: Preivew, Novinky, Operation Flashpoint 2 preview, Vše o Operation Flashpoint |
Pavel Oreški | |
autorovi je 25 let, hraní her se věnuje téměř patnáct let a nepohrdne jakýmkoli žánrem |