V Deus Ex: Mankind Divided bude Praha kvůli Evropě, Golemovi i Sametové revoluci
zdroj: tisková zpráva

V Deus Ex: Mankind Divided bude Praha kvůli Evropě, Golemovi i Sametové revoluci

2. 11. 2015 17:25 | Preview | autor: Aleš Smutný |

Jednou z nejzajímavějších součástí chystaného akčního RPG Deus Ex: Mankind Divided bude, alespoň pro českého hráče, fakt, že se podíváme do Prahy budoucnosti. O tom, proč došlo na českou metropoli a dalších tématech se pro PC Gamer rozpovídala hlavní scenáristka Mary DeMarle. Kromě jednoho z měst především nakousla otázky týkající se konce a to jak toho v Mankind Divided, tak i konců Human Revolution.

Co se týče Prahy, prvotním důvodem pro její začlenění byla Evropa, respektive její absence v předešlém dílu. Tam byla severoamerická a asijská města, ale jaksi chyběla Evropa. „V tomto dílu jsme chtěli mít evropskou zemi,“ vysvětluje DeMarle. Byl to jeden z důvodů, kromě dalších, jež nás nasměřovaly k České republice. Jedním z nich byla i její historie, byť té se v naší budoucnosti tolik nedotkneme. Ale součástí volby byla i Sametová revoluce a také mýtus o Golemovi, který patří mezi významné segmenty historie této země. Pracujeme s tématem segregace augmentovaných lidí a proto nám sem Praha sedla i tématicky.“

Tedy, trochu bych si dovolil zpochybnit předpokládaný význam legendy o Golemovi v kontextu českých dějin, rozhodně nejde o jeden z pilířů českého dějepisu (vlastně nejde skoro vůbec o dějepis), ale chápu, kam scenáristka míří. Golem ve smyslu umělé bytosti se prostě skvěle hodí pro načrtnutí paralel s augmentovanými lidmi z universa Deus Ex a k němu přidružený kontext segregace a pronásledování Židů opět souzní se základními motivy hry. Navíc, Praha je pořád na západě známá jako oblíbená turistická destinace a zároveň není ve hrách tolik užívaná jako Londýn či Paříž, což jí dává určitý punc exotiky, který při propagaci hry nikdy neuškodí. Ale ano, paralely s legendou o Golemovi mohou hře jen prospět – pokud se uchopí inteligentně a citlivě.

zdroj: Archiv

Další z témat, jimž se DeMarle v rozhovoru věnovala, se týkalo konce Human Revolution a toho, který bude kanonický. Tady ovšem tým zvolil tak trochu přístup chytré horákyně a říká – všechny jsou kanonické. Logicky, pokud jste hru nedohráli, nečtěte dál, protože se dozvíte, jak vše dopadne. Tvůrčí tým prý nechtěl „znehodnotit“ volbu každého hráče tím, že by uznal jen jeden konec. Takže platit budou všechny, protože...: „Uvědomili jsme si, že jsou jen tři lidé, kteří ví, jak se Adam rozhodl – Adam, Eliza a vy jako hráč. Zbytek světa ale ví jen to, že miliony augmentovaných lidí zešílely. Svět je ponořen v této tragédii a zaměřuje se jen na tento fakt. Ve chvíli, kdy se v tomto chaosu objeví pravdivá informace o tom, co se stalo, už je zde tucet dalších, které říkají něco jiného. Tváří v tvář tragédii budou lidé hledat svůj vlastní smysl a tak je tu najednou mnoho informací, fám, výmyslů a lží.“

Jednoduše řečeno, tvůrčí tým zahraje na kartu, která říká, že vaše volba, ona „pravda,“ zůstane utopena v moři protichůdných informací, konspiračních teorií a informačního šumu. Neřekl bych, že se jedná o elegantní řešení, nicméně pokud nechce scenárista znehodnotit tři čtvrtiny voleb hráčů z předchozí hry, musí zvolit podobně únikové řešení. Osobně by mi nevadilo, kdyby Mankind Divided popřela moje rozhodnutí, necítil bych se nijak okraden, protože by šlo o můj kánon a zážitek, který nová hra ninjak nemění. Ale opakovaně jsme se přesvědčili o tom, že hráči nemají rádi, když následující díl ruší jejich volby a tak chápu toho velmi opatrné a diplomatické řešení.

A také proto bude prý konec Mankind Divided mnohem přirozenější a vycházející z vašich voleb z průběhu celého hraní (více jsme psali zde). Tedy ne závěrečnou volbo několika možností, ale pevným koncem, ke kterému dospějete podle toho, jak jste se chovali v předešlých hodinách během hraní. Samozřejmě tu bude omezené množství konců, ale vaše cesta k nim by měla působit přirozeně, jako souběh vámi ovlivněných okolností.

Tak uvidíme, jak se toto povede a zda nebudou hráči pro změnu žehrat, že takhle by se přece „jejich“ Adam nezachoval a že kvůli předchozím akcím nemohou už zvrátit vyznění hry. Ale právě v tom by mohlo tkvět ono kouzlo… v zodpovědnosti za průběh hry a ne zamyšlení nad jedním, velkým rozhodnutím. Deus Ex: Mankind Divided vyjde 23. února na PC, PS4 a Xbox One.

Nejnovější články