Hra se zdaleka vyhne otravnému časovému omezení celé řady freemium her, které se občas objevuje i ve free to play titulech – buď za něco zaplatíš, nebo si na to můžeš pár hodin počkat. Nic podobného Ultimu Forever nezprasí a svět této hry má být od začátku zeširoka otevřen a tedy je bez umělých bariér. Kdo bude mít čas a chuť, může si prakticky všechno nahrát.
Pokud ale chcete, můžete si podle Skalskiho menší platbičkou urychlit získání specifických schopností, zvětšit si inventář, koupit si meč, který by vás jinak stál několikahodinové dobrodružství, nebo se za penízky navléknout do unikátní zbroje, s níž vás kamarádi v kooperaci budou obletovat, čistit vám boty a oslovovat vás pane továrníku.
Být Ultima Forever klasická onlineovka, tak je možnost získat za peníze okamžitý přístup ke schopnostem a zbraním zásadní problém, poněvadž by to rozhodilo balanc mezi hráči platícími a neplatícími. Neplatící (nebo málo platící) by se na hru vykašlali, a krátce po nich by to vzdali i platící, protože by jich ve hře zůstalo málo na to, aby se bavili.
Jenže Ultima Forever je v základu klasické singleplayer dobrodružství s možnost hraní v kooperaci, kde si hráči mohou vzájemně pomáhat, ale laškovně si i škodit. Podstatné však je, že stejně jako u vylepšené verze Baldur’s Gate by mělo fungovat multiplatformní hraní, čili by se společné cesty měli účastnit hráči PC i tabletové verze zaráz. Jsem velmi zvědav, jak to tvůrci vyřeší s ovládáním a tempem hry, protože ovládat akční RPG s myší a klávesnicí je něco jiného, než to ovládat na displeji. Ale kdo nic nedělá, ten nic nezkazí, takže minimálně za zkoušku to stojí, aby se bylo z čeho použit.
Ultima Forever nabídne ze startu dvě třídy, přičemž zbývajících šest budou tvůrci vydávat postupně po spuštění hry. Jestli se za ně bude platit (řekl bych, že ano), nebo budou zdarma, to zatím nevíme. Jisté ale je, že na jinou, než lidskou rasu, si můžete nechat zajít chuť. A je to dobře, když jedním z hlavních konceptů hratelnosti je postupné profilování postavy v rámci osmičky typicky lidských vlastností/ctností, kterým se budete přiklánět, nebo se od nich odklánět skrze sadu rozhodnutí během hry.
Hezký příklad jednoho takového nabízí Jeff Skalski v krátkém rozhovoru na IGN, ze kterého je třeba vytáhnout ještě informaci o povaze soubojů: Skalski volí k přirovnání Legend of Zelda: Link to the Past s tím, že k dispozici bude v Ultimě krom klasického ohánění se mečem ještě dalších cca pět schopností použitelných v boji A roli bude hrát i postavení vůči soupeři, moment překvapení apod., což už bylo zmíněno v tomto článku společně s dalšími informacemi.