Nejnovější build hry začal ve vůbec první lokaci, kam se ve hře podíváte, což je přístaviště na Kypru. Tenhle prosluněný středozemní ostrov templáři používají jako svou základnu, a tak tu zpočátku absolvujete hlavně spoustu setkání a naskriptovaných animovaných sekvencí. K vašemu hrdinovi se do party přidá další rytíř a pak vás oba templářský mistr zaúčí do tajů šermování: herní interface počítá s několika typy úderů mečem, blokováním útoků, časovaným používáním štítu i rychlým úderem, který naopak roztříští štít nepřítele.
Sotva dokončíte trénink, už je tu první quest, a to sice záchrana jednoho z králových ztracených poslů. Ještě než k němu dojdete, obdržíte po cestě rovnou i vedlejší quest, spočívající v osvobození místních farmářů před organizovanou a dobře vyzbrojenou tlupou zlých banditů. Vypadá to na dlouho, nicméně na zločince narazíte už za dalším rohem a brzy přijdete i na to, že po šermířském tréninku pro vás nepředstavují sebemenší problém - klíč je v tom, vycítit tu správnou chvilku a použít tzv. dokončovací úder, po němž už se protivník nevzpamatuje.
V této fázi hry autoři přeskočili o několik úrovní dopředu, kdy se hráč snaží zachránit Marii - ta vyjma svého vzhledu zaujme hlavně tím, že je opásaná dvěma meči a později ve hře prý do ruky dokonce vezme i kuši. Oba rytíři museli nejprve navštívit kostel plný inkvizitorů, kde jim bylo pochopitelně řečeno, že církev žádnou chybu neudělala a žena podezřená z hereze nebude propuštěna.
Někdo už by v tuhle chvíli tasil meč, ale když pokorně kývnete hlavou, dáte se na odchod - a vzápětí zabočíte do boční uličky tak, abyste mohli naslouchat, brzy se dostaví výsledky. Hlavní inkvizitor si promluví s šéfem bandy, která proti vám už dříve osnovala útoky, a mezi řečí také prozradí lokaci vězenkyně. Cesta k jejímu osvobození je pak už otevřená a přitom třeba ani nebudete muset prolít krev.
The First Templar vyjde začátkem roku 2011 pro PC a Xbox360.