Someday You'll Return: Brněnský thriller oslovuje svět
zdroj: tisková zpráva

Someday You'll Return: Brněnský thriller oslovuje svět

29. 4. 2018 13:30 | Preview | autor: Pavel Dobrovský |

České hry slaví v poslední době další úspěch. Po příznivě přijaté Kingdom Come: Deliverance a ocenění grotesky Chuchel za výtvarné řešení na IGF si z vývojářské konference Reboot v chorvatském Dubrovníku odvezla hlavní trofej Someday You'll Return od CBE Software. Brněnský thriller ze současnosti zaujal porotu nejen krásným prostředím krajiny skutečné i fantastické, ale také silnými motivy otcovství, zodpovědnosti a vyrovnání se s minulostí. Danielovi se totiž ztratila dcera Stela, notorická útěkářka, v lesích, v nichž jako vedoucí skautského tábora pořádal noční bojovky, a do kterých si slíbil, že už se nikdy nevrátí. Při sledování Stely nachází na starých známých místech vzpomínky, které otevírají brány do jeho vlastního světa strachu, hrůzy a bestiality.

O hře se od ledna 2016, kdy zaujala trailerem s doprovodem moravské lidovky, mnoho nemluvilo. Práce však neustále pokračovala. Jan Kavan s Lukášem Medkem z CBE software získali finanční podporu na vývoj z programu Creative Europe a obráželi evropské vývojářské konference s pracovní verzí. Zpětná vazba od kolegů jim pomohla jasněji definovat obrysy psychologického thrilleru, který hratelností a atmosférou balancuje uprostřed trojúhelníku What Remains of Edith Finch nebo Firewatch, Silent Hill a komplikovanější adventurou, jakou vysekli v J.U.L.I.A.: Among the Stars (2012/14). Oproti předchozí spíše staticky prezentované hře nyní pracují v enginu Unreal a to je dost trefné, protože některé scény jsou zcela un-reálné.

Vítejte v lese

Čím blíže ke Stele se Daniel dostane, tím hlouběji se noří do přízračného světa legend a téměř až pohanského hororu. Na silnici vykvetou kříže hřbitova, panenky napíchané na železné tyče v opuštěném bunkru, lesní oltáře se zapálenými svícemi.. Několikrát jsem při sledování hratelné ukázky nachytal v hlavě vzpomínku na seriál Temný případ anebo knihu Les mytág od Roberta Holdstocka, ve které protagonista prozkoumává hluboký britský prales a tím prostupuje do dávných brutálních časů.

Jde ale o periferní podobnost. Kavanův a Medkův les neroste v Anglii, Spojených státech nebo ve Skandinávii, ale jde o typický středoevropský les, včetně divokých prasat, uprostřed barevného podzimu. Právě takový najdete v moravských Chřibech, ve hře ho však zdobí i skalní útvary inspirované Českým Švýcarskem. Prolínání skutečných, ale geograficky vzdálených míst, podporuje dojem nečekaného a zároveň dobře známého.

Závan historie

Kromě vyvolávání závrati slouží výrazné skalní formace jako orientační body při pohybu po částečně otevřeném herním světě. Při jeho prozkoumávání narazíte na lokální pověry a historii, která sahá až k Cyrilovi a Metodějovi do 9. století. Třeba hned ze začátku dostupná skalka zvaná Kazatelna sloužila Metodějovi, augustiniánům z nedalekého kláštera a později i středověkým sektám jako, bez překvapení, kazatelna. V orientaci bude pomáhat také o tisíc let mladší tradiční pásové značení českých turistů, které je považováno (oprávněně) za jedno z nejlepších na světě. Les si ale bude s Danielem pohrávat, nepustí ho dál a ani značky nemusí být důvěryhodným ukazatelem cesty. Navíc se neustále něco kazí.

Přeroubuj to!

A když se něco pokazí, musí se to v adventuře napravit a v případě Someday You'll Return i vyrobit. Daniel je z národa kutilů, takže mu nedělá problémy ohánět se kladivem, kleštěmi, šroubovákem a spoustou dalších nástrojů. Některé předměty musí poctivě rozebrat na součástky a opravit s nimi jiné věci. V hratelné ukázce bylo nutné tímto způsobem demontovat dřevěné kříže ze hřbitova, najít hřebíky a klacky přibít do žebříku na místo chybějících příček. Složitější problém pak představuje dostat se do samotného skautského tábora, kde celá historie začala. Les se brání Danielovým pokusům dojít na paseku přímou čarou, a tak nezbývá nic jiného, než nástrahy lesa obcházet, zkoumat nové cesty a komplikovaně řešit zdánlivě jednoduché problémy.

zdroj: Archiv

Bojovka

Autoři využívají možností zmíněného kutilství, ale také sbírání bylinek a hub pro přípravu lektvarů, stealthu pro obcházení nepřátel a stopování pro nalezení správné cesty nebo lezení po stěnách a další interakce s prostředím. To má někdy podobu QTE, když je třeba nutné pohnout kamenem nebo otočit těžkou kovovou klikou na dveřích. Vyloženě mě potěšilo, že mnohokrát není řešení zjevné, ale vyžaduje pečlivé rozhlížení se kolem sebe, aniž by někde blikala šipka, že je to tudy. Typicky to mohou být třeba fáborky rozvěšené po lese, které ukazují cestu. Každá interakce je tak podřízená prostředí a zároveň posunuje příběh. Ten se má rozprostírat na ploše přibližně sedmi hodin s častými adrenalinovými sekvencemi nebo výlety do temného světa.

Beze zbraně

S Danielovým postupem se pomalu mění i samotné prostředí, nejprve pozvolna, ale časem fantasmagorie prosáknou na povrch ve větším měřítku. V každé z nich však bude obětí, nikdy válečníkem. Daniel je především vyděšený a utíká, namísto toho, aby se pokoušel s baseballovou pálkou v ruce bojovat s něčím nebo někým. A že tu někdo další je, to je zcela zřejmé. Ze stále kusých informací není jisté, nakolik je les obydlen skutečnými postavami, a jaký je jejich záměr. Jisté je, že události kolem Daniela někdo řídí. Několikrát se dostane do konfliktu s neznámými osobami, a když přijde noc, sleduje postavy s baterkami – kam jdou, co tam budou dělat, zda jsou přátelské? To CBE Software odmítají prozradit.

Krása kvintonu

Programátor a návrhář Honza Kavan je zároveň violoncellistou, hudební stránku hry tedy připravuje důkladně. Po většinu doby dostává prostor zvukový design a hudba se objevuje jen ve vypjatých a příběhově důležitých momentech. Ani tam ale nejde o prostou skladbu. Kavan vychází ze školy adaptivní hudby, která se přizpůsobuje aktuální situaci (podobně jako Adam Sporka v Kingdom Come: Deliverance) a zvukové prefabrikáty používá jen minimálně. Stejně jako u příběhu a grafiky využívá lokální prvky, na instrumentální paletě tedy sáhl po tradičních nástrojích. Kromě cella bude slyšet cimbál, citera nebo kvinton (pětistrunná viola), o nevšední hudební zážitek bude tedy vystaráno.

Těším se

A taková je celá Someday You'll Return – na tuzemské poměry nevšední. V současnosti zbývá autorům dotáhnout lokace do plné krásy a vysoustružit celý příběh tak, aby fungoval jako správný thriller. Zároveň je zapotřebí odladit technické chyby a odsekat přebytečné kusy. Odhadují, že to bude trvat do příštího roku, kdy přesně hra vyjde, to ale neřekli. Ať už to bude na začátku, nebo konci 2019, jisté je, že Someday You'll Return je jedním z nejvyspělejších projektů v našich končinách.

Po dopsání tohoto textu přišla další výhra: Attentat 1942 získala hlavní cenu na berlínském festivalu A MAZE.

Nejnovější články