První zprávy o Dark Souls II nezní pro fanoušky série dobře
zdroj: Archiv

První zprávy o Dark Souls II nezní pro fanoušky série dobře

17. 12. 2012 12:59 | Preview | autor: Aleš Smutný |

Po prvních větách, které noví tvůrci Dark Souls II vypustili (viz náš článek) z úst spoustě fanoušků naskočily na čele vrásky z obav. Nyní se v časopisu Edge objevil celý článek z návštěvy ve From Software a musím říci, že fanoušci, mezi které se počítám, jsou asi znepokojeni právem. Zdá se, že několikrát zmiňovaná nutnost vývoje série povede k úpravám nároků hry na hráče, což bych se nebál nazvat kastrací.


První zarážející věcí v článku z Edge je část věnující se Hidetakovi Miyazakimu, tvůrci Demon's Souls a Dark Souls, který už na Dark Souls II nebude pracovat. Zdá se totiž, že From Software či přímo Namco stáli za tím, že Miyazaki sérii opustil a byl nahrazen duem Šibuja – Tanimura. „Rozhodnutí o těchto změnách nevzešlo z mé strany, ale z From Software a Namco Bandai jako celku“, vysvětluje tvůrce, který následně zdůrazňuje svou (ne)účast na Dark Souls II:

„Nebudu se podílet na vývoji Dark Souls II. Chci jasně vysvětlit, že budu v pozici supervizora, ne šéfa nebo producenta“. Když k tomu přidáte jeho konstatování, jak je celkem smutný, že sérii opouští, ale snad mu to zase dá prostor udělat něco méně temného, což je projekt, o němž nechce mluvit, a ještě dodá, že už se asi nikdy nebude k tématu Dark Souls II vyjadřovat, začíná v člověku klíčit podezření. A potvrzuje to i dosti smutný (omen nomen) tón pisatele článku, tedy můj.

Takže si zaspekuluji sám. Vypadá to, že Namco Bandai si uvědomilo, že se „Souls“ série vyvinula z okrajového projektu pro asijský trh (sám jsem si musel první kopii Demon's Souls objednávat z Hong Kongu, protože nebyly verze pro západní trh, ale ta pro čínský trh měla anglické tituly) do podoby uctívaného hardcore RPG, které se solidně prodávalo a hlavně mělo velkou popularitu u těch nejvěrnějších a nejfanatičtějších fanoušků. A když vydělává u těchto milovníků výzev, proč by se nemohla stát miláčkem všech? Miyazaki ovšem nemusel svým názorem konvenovat se směrem, kam společnost sérii směřovala, a tak byla nalezena náhrada. Když pak, dle svých slov dosti dojatý, redaktor popisuje, že Miyazaki děkuje fanouškům za tak intenzivní lásku a podporu série, není obtížné propadnout mírné depresi.

Tím spíše, že pak přichází na scénu část s Tomohiro Šibujou, který, jak se zdá, bude tím vůdčím z řídícího dua. De facto nenabízí mnoho konkrétních informací, ale jde o formulaci a hlavně celkový obsah, který se věnuje směřování hry. „Chceme, aby hráči Dark Souls vklouzli do Dark Souls II rychle a snadno. Zároveň ale implementuji mnoho nových prvků. Takže zkušený hráč Dark Souls může pocítit v začátku hry nějaké ty pocity trapnosti. Ale chceme, aby šlo o plynulý proces, obecně bude z hlediska pocitu hra stejná jako předchůdce, nechci měnit ovládání“.

Jenže o ovládání tu nejde. Ani o příběh a překrásnou grafiku, o níž si řekneme něco později. Jde o to, že onen pocit trapnosti začíná zavánět tutoriálem, který vás povede po cestičce od bodu k bodu, od tlačítka k tlačítku. Ale, démon vem tutoriál, tento systém bude možná aplikován na celou hru. Nemluvíme tu o obtížnosti soubojů, ta dokonce možná zůstane zachována. To ale nebyl důvod, proč byla série považována za hardcore. Souboje jste vždy nakonec překonali. Šlo o objevování světa, kde vás hodili do vody a plavte. O pocity, které jste zažívali třeba ve stařičkém Wizardry VII, kdy bylo jen na vás, kam půjdete, a kde jste objevovali věci na vlastní pěst a ne proto, že vám to řeklo NPC.

Jenže tahle náročnost nutnosti pátrat po principech fungování systému mnoho mainstreamových hráčů odradila. Což bylo na jednu stranu tvrdé, na druhou to ale bylo základem krásy hry. Nešlo o to, že jste se na fórech chlubili „heč, dojel jsem Dark Souls“, ale o to, že jste byli nadšeni sami, pro sebe, když se vám něco povedlo, odhalili jste hádanku, k níž vám nikdo nedal klíč, vyřešili zapeklitý úkol, k němuž vás nedovedla značka blikající přes půlku světa.

Ale tohle náročné objevování není věc, jíž by Šibuja dle svých slov holdoval. „Osobně si myslím, že systém covenantů v Dark Souls byl obtížný pro pochopení a dostatečné zažití. Já chci covenanty udělat hráčsky přístupnější. A nejde jen o covenanty, je to celá řada aspektů, jimž se dle mne hráč jen těžko přizpůsoboval. Půjdu stejným směrem jako Dark Souls. Ale zde bylo tolik skrytých prvků příběhu, kterých si hráči nemuseli všimnout. Já doufám, že tohle udělám jasnější nebo přímočařeji vysvětlené. A nejde jen o příběh a celkovou komunikaci hry s hráči“, vysvětluje vývojář a pokračuje. „V Dark Souls byla spousta prvků jen jemně naznačena a to bylo pro hru charakteristické. Ale já osobně jsem člověk, který má raději jasné vyjádření, nežli naznačování a to bude podle mne hlavní věc, která bude Dark Souls II odlišovat. Bude mnohem přímočařejší a pochopitelnější“.

Au. Au. Au. Samozřejmě, nevíme, co si pod tím konkrétně představit a Šibuja je tajemnější, než hrad v Karpatech, ale... řekněme, že vše naznačuje masivnímu odklonu od stylu předchozích her. Namco a From Software se zřejmě rozhodli vytvořit hru, která bude přístupnější většinovému publiku a to s sebou nese určitou cenu. Obávám se však, že tou cenou by mohla být samotná hráčská základna, díky níž získala série takovou popularitu.

Potvrzuje to i fakt, že na hře pracuje mnohem větší tým, než na předchozím dílu. Momentálně je vývoj už ve své čtvrtině, ale nemáme prý čekat, že by hra vyšla v roce 2013. Šibuja nic jasně neříká, ale je možné, že by se mohla objevit až na další generaci konzolí. Odpovídá tomu i ukázka, jíž redaktoři viděli. Vizuálně je hra prý nádherná. Společně s tím, jak se mění svět (už to nebude Lordran a název nového světa tvůrci tají), mění se i grafické pojetí. Už to nebude polomrtvý svět mrtvých - prostředí hýří aktivitou, byť se nezbavuje temných podtónů, ale je jasné, že ten mrtvolný pocit předchozích her bude pryč. Dojde na sníh, počasí i barvité nepřátele, kteří ovšem vypadají stále celkem děsivě a zvráceně. Zas tak moc se hra odlišovat nechce.

Příběh bude o bojovníkovi, který hledá lék na své prokletí, víc opět nebylo řečeno. Bude zde i nějaký systém morálky, ale to nám asi vysvětlí až samotná hra. Zřejmě velmi názorně a přehledně... Možná se objeví i „dopravní prostředky“, v tomto případě třeba válečný vůz, ale to je ještě ve fázi přání týmu. Co se týče PC verze, není prý potvrzena ani vyvrácena, ale prý se Šibuja tvářil jako, že by na ni dojít mělo.

Bohužel, pro mne osobně, který prošel obě předchozí hry a sadomasochisticky je miloval, uvedená vyjádření nejsou dobrou zprávou. Obávám se, že Namco s From Software ve snaze vytvořit ikonickou značku pro široké publikum zabijí to, co ji skutečně ikonickou dělalo. Moc rád se budu mýlit a osobně pošlu Šibujovi omluvný mail, pokud se Dark Souls II ukáží být věrné odkazu předchozích bratříčků, ale bojím se, když to přeženu, blikajících ukazatelů, návodů, jak vyřešit úkoly a doslovného vysvětlování, aby vše pochopili i ti, kteří dávají pozor na půl ucha. A to, vážení, by nemělo s původním zážitkem mnoho společného, i kdyby byly souboje jakkoliv obtížné. Na druhou stranu, nikdo neříká, že nemůže vzniknout dobré akční RPG, které bude i přes/pro odlišnosti od předchůdců neméně zábavné.

Nejnovější články