Až dokoukáte pěkné a opravdu příjemně atmosférické video, vzpomeňte na naše nedávné preview, v němž jsme se věnovali, mimo jiné, i tomu, že armády budou nyní unikátní, budou mít jméno a vlastní „schopnosti“. Nyní se na toto konto rozpovídal Al Bickham z Creative Assembly a trochu více konkretizoval to, jak půjde vaše armády specializovat a ušít na míru potřebám války.
Nejprve ale generálové. Ti budou nadále získávat zkušenosti a tedy i nové úrovně, ale už nebudou mít technologický strom. Nyní budete moci po každé úrovni přidělit jednu schopnost až do stropu, jímž je desátá úroveň. Schopnosti půjde navíc místo přidání nové posilovat, takže se budete moci specializovat. Třeba na mistra motivátora, který řičí na celé bojiště a povzbuzuje své vojáky tak, že vypustí duši než aby ustoupili.
Stejný systém bude platit pro agenty. Místo investování do schopností v technologickém stromu jen abyste se dostali k vysněné nyní budete volit rovnou ty, které budete chtít nově, případě které budete chtít posílit. Celkem elegantní řešení.
A nyní k armádám. Ty budou symbolizované názvem, standartou a zkušenostmi, které postupně nasbírají a promění v takzvané tradice. Ty se budou moci týkat jízdy, lehké pěchoty, těžké pěchoty a nebo obléhacích systémů. Bickham vysvětluje, že třeba zainvestuje do své hypotetické armády šest bodů z desíti možných a posílí efektivitu obléhání a těžké pěchoty. Z armády budou specialisté na drcení měst. Bude to znamenat, že jejich onagery, balisty a škorpiony budou přesnější a ničivější.
Zajímavé je, že pokud vám armádu zmasakrují, její tradice nezanikne. „Řekněme, že máte XIII. legii“, vysvětluje Bickham. „XIII. legie to pokazí. Všichni zemřou. Vy se budete moci vrátit do jednoho ze svých měst, povýšit nového generála, umístit jej pod standartu XIII. Legie a zrekrutovat novou armádu pod touto standartou. Všechny tradice se vám vrátí. Celá myšlenka spočívá v tom, že je to symbol všech tradic bojujících jednotek, to co armáda reprezentuje“.
Samotné jednotky stále budou získávat zkušenost, takže ztráta armády pořád zabolí, protože i když vám zůstanou tradice, vaše veterány nahradí zelenáči. Navíc se v pozdějších fázích hry ukáže důležitost tradic, protože takoví drtiči měst mohou mít solidní problémy s někým, kdo danou armádu specializoval na jízdní boj proti pěchotě.
Co se týče AI, někteří šťastlivci už mohli okusit na předváděčce v Římě preview verzi prologu, kdy bojujete za Řím proti Samnitům a tedy i ochutnali funkční AI v bitvách. Tedy funkční v rámci preview verze, tvůrci zdůrazňovali, že je do vydání ještě co vychytávat. Podle všeho si AI celkem polepšila. Co se týče pohybu v bitvách, zdá se, že neustále kalkuluje s možnostmi a dispozicemi vašich jednotek. Je uváděn případ, kdy kupříkladu ztrestala výpad jízdy tak, že oddělila od hlavního voje kopiníky, kteří následně jízdě zabránili návrat k římskému vojsku a efektivně tak omezili její účinnost. Párkrát ale také prý selhala.
Hlavně se ale zdá, že s vyšší obtížností se AI má chovat více jako člověk. U Rome II bude platit, že normální obtížnost bude znamenat limitovanější AI. Tedy s vyšší obtížností nebude AI nefér posilována, ale bude se zbavovat omezení. Stejně tak bude víc vyvážená v ohledně agresivity a opatrnosti. Obecně bývá tendence vytvářet agresivnější AI, které se tváří, že jsou chytřejší – což není pravda.
V Rome II by měla umělá inteligence na vyšší obtížnosti čím dál lépe analyzovat situaci na strategické mapě a nepouštět se do sebevražedných nebo prostě nevýhodných bojů, pokud to není nutné. Na nízkou obtížnost naopak půjde jako voleček na porážku, abyste ji nemuseli nahánět kolem dokola. Obecně by ale prostě AI měla počítat každý váš krok a chystat si na něj odpověď.