Autor: Levis Publikováno: 17. května 2010 |
![]() Připomínat, jak bylo Gears of War 3 odhaleno v TV pořadu Jimmyho Fallona a že internet nejprve paralyzovaly scany ruského časopisu, jehož informace pak musel vyvracet sám CliffyB, asi v tuhle chvíli není nutné. Pokud se ale chcete dozvědět víc než to, že Dom si nechal narůst bradku, Marcus má novou zbraň a že s chlapci bude tentokrát bojovat i žena Anya, čtěte dál. Adam Fenix má pro svého syna Marcuse totiž zásadní zprávu: existuje šance, jak lze domnělého mrtvého otce zachránit - a spolu s ním spasit i umírající planetu Sera. Od pádu města Jacinta, někdejší poslední lidské pevnosti, uplynul půldruhý rok a vojáci Gears nyní žijí na místě zvaném Raven's Nest, což je jakési malé, utopické, futuristické městečko, poskládané ze tří letadlových lodí. Nařízená vláda COG byla rozpuštěna a ti, co přežili smrtící katastrofu u Jacinta, se nyní usídlili na palubě někdejších chloub lidské flotily. Gears už hrají i holky Tentokrát vojáci na sobě budou záviset mnohem víc než v prvních dvou dílech, což ilustruje i kooperativní mód pro čtyři hráče: Marcuse a Doma totiž tentokrát doprovodí Anya Stroud a nová postava Jace Stratton. Nebojte, rozhodně to neznamená, že byste se už nesetkali s Colem a Bairdem, vždyť jejich přítomnost potvrdil i první trailer. ![]() Anya, někdejší letecká dispečerka z prvních dvou dílů, se o sebe rozhodně umí postarat, je správně "namakaná", nepřátele řeže na kusy, a autoři si ji nevybrali jen tak - ze statistik prý zjistili, že sérii Gears of War si neobyčejně oblíbily holky a nemají se v multiplayeru s kým ztotožnit. Paraziti, chapadla a kamikadze Začne to jako obvykle přepadovkou, tentokrát ale ne Locustů, nýbrž rasy představené ve druhém díle: Lambentů. Parazitický organismus, který chce postupně rozežrat celou planetu, představuje pro Zemi mnohem větší nebezpečí než válka lidí s Locusty. Což ostatně poznáte sami, když na letadlovou loď zaútočí obrovští lambentští krabi a začnou rozmetávat tolik potřebné zahrádky a obilí, které tu vojáci zasadili. Hned poté bude následovat vlna oživlých locustích vojáků Drudges, kteří se díky svým chapadlovitým končetinám dovedou vyklánět nad sebe i do stran a tím tak podstatně ohrožují bezpečí vašeho případného úkrytu. Těsně před smrtí se navíc pokusí o kamikadze, když se proti vám rozběhnou s úmyslem se vznítit, takže i na to budete muset dávat pozor. Jak je vidět, tentokrát vás čeká přímo epický střet tří světů. ![]() Duchové se vracejí Během bitvy dojde také na jedno pořádné překvapení, to když na palubě zničehonic přistane helikoptéra s někdejším lídrem vlády COG Prescottem. Obyvatele Jacinta sice opustil jen pár týdnů po zničení města, nyní se ale vrací a prý nese dobré zprávy veliteli Raven's Next. Ještě předtím dá ale Marcusovi do rukou jeden datadisk. Že by ta kýžená zpráva od otce? Locusté sice na konci druhého dílu utrpěli znatelnou porážku, jejich konec to ale samozřejmě ještě neznamená. Pod vedením tajemné královny táhnou do bitvy potřetí a naposled, aby si definitivně podmanili obyvatele světa Sera. Oproti druhému dílu jsou ještě agresivnější, vynervovanější a kvůli porážce v Gears of War 2 se také uchýlili ke starým, těžkým předválečným zbraním a obecně primitivnějším bojovým způsobům. Návrat k předválečným zbraním Mezi válečníky Locustů tak nově přibude třída granátníka anebo obří organické katapulty Siege Beast, což je de facto Locust svázaný a používaný proti své vůli. Jeho vlastní rasa mu bolestivě zmrzačila a ohnula nohy, aby jimi nyní mohla pružně metat ohnivé koule na nepřátele. ![]() I proti tomuto nebezpečí se Marcus Fenix bude bránit tak, že si vleze do nového mechanického exoskeletonu jménem Silverback. Tenhle mech má být vybavený raketometem, těžkým Gatling Gunem a navíc půjde používat i pasivně, když se za něj schovají jednotliví členové vašeho týmu a začnou používat jeho zbraně, aniž by přitom robota ovládali. Příběh ala Pulp Fiction Už jsme zmínili, že ve hře se znovu objeví Cole a Baird. Ti ale budou tentokrát od hlavní skupinky oddělení, protože sledují svůj vlastní úkol - a jejich vzájemné mise se budou s úkoly Marcuse prolínat stále častěji, podle autorů prý "v duchu Pulp Fiction". V nějakém bodě, zhruba ve třech čtvrtinách příběhu, lze pak podle všech dramaturgických pouček čekat propojení obou těchto linek. Hráči si mezi sebou tentokrát budou moci vyměňovat munici i zbraně a některé nové je také čekají, třeba futuristické střelné kopí kombinované s bajonetem. I oblíbený Hammerburst se dočkal upraveného designu a nyní nabízí standardní zoom, a dokonce i integrovanou brokovnici s uříznutou hlavní a pušku na jeden výstřel. ![]() Konec snadným popravám Mezi zbraněmi jistě nezapadne ani Digger Launcher, který střílí potvůrky připomínající krvežíznivé piraně. Ty si pak na zemi rychle najdou svůj cíl a okamžitě ho rozloží. Potěšující je rovněž zmínka o nové střílně, do které budete moci instalovat svoji vlastní zbraň a pak tuhle hračku naprogramovat tak, aby metala kulky do všech čtyř stran. A pozor, jedna úplně zásadní zmínka: popravy (executions) už ve třetím díle nebudou samozřejmé, ale budete si je muset zasloužit. "Jenom proto, že máte nějakou zbraň, přece ještě nebudete smět dělat tyhle úžasné popravčí pohyby," tvrdí teď vývojáři a asi tak reagují na kritiku, která popravy ve dvojce označila za přehnaně časté. Šanci tak nyní dostanete až poté, co splníte úkol, jenž vám hra zadá, patrně v duchu jakýchsi mini-achievementů během hraní. Arkádové mutátory Vedle klasické "filmové kampaně", která vyniká čistým, dobře nastříhaným a vůbec velmi stravitelným příběhem ale Gears of War 3 obsáhne také arkádový mód, který má nabídnout přesný opak. Bezpečně v něm uvidíte na svoje skóre i vedení statistik a především budete moci používat tzv. mutátory. ![]() To znamená, že během hraní půjde třeba upravovat gravitaci, přidávat postavám velké hlavy nebo doplňovat nějaké zvukové efekty - ale pozor, to všechno pouze v hlavní kampani. Do multiplayerových módů se autoři rozhodli mutátory neintegrovat už kvůli zkušenostem se sérií Unreal, kde podle leckterých hráčů právě mutátory kolikrát kazily multiplayerová klání. Po vzoru Shadow Complexu vás také hra sama upozorní na to, jak si vaši kolegové vedou v určitých úsecích, a to prostřednictvím vyskakujících okének přímo na obrazovce. Důvodem k tomu je hlavně to, aby vás hra motivovala k lepším výkonům - proto můžete čekat nejrůznější druhy hecování. Turistická obtížnost? Epicu se prý osvědčilo rozvrstvení obtížnosti z minulého dílu GoW a hodlají ho dodržet i tentokrát: na nejvyšší úrovni vás nepřítel bude i tentokrát doslova trhat na kusy, naopak na nižších obtížnostech se má chovat spíš jednoduše a ještě víc bezelstně než v předchozích dílech. ![]() Obtížnost s názvem Casual má být tentokrát určena naprostým "herním turistům", kteří se střílečkami nemají žádné zkušenosti: umřít skoro nepůjde, automatické zaměřování se okamžitě připne na nejbližšího protivníka a nepřátelé se budou téměř zdráhat se na vás vrhnout. Zvlášť v kombinaci s kooperativním módem pro čtyři hráče to znamená, že do hry bude moci vpadnout skutečně kdokoliv. Thrashballové hřiště s vrakem Z multiplayeru zatím Epic ukázal pouze dvě mapy: ta první se odehrává na zničeném thrashballovém hřišti (to je ten sport, kterého si za mlada užíval Cole, pozn. autora). Symetrické konce arény jsou vyznačeny výrazně vizuálními body, např. vrakem helikoptéry, takže vždycky budete vědět, kde přesně jste. Na mapě budete moci také sestřelit ukazatel skóre a nechat ho spadnout přímo do bojiště. Nejen zde půjde některé úkryty úplně zničit, jiné se postupem času rozpadnou samy. Autoři to také názorně demonstrovali, když na hřiště nechali vběhnout polypy Lambentů, kteří se okamžitě zorganizovali, vyhodnotili změny v prostoru a přestali se schovávat tam, kde už to kvůli změnám v terénu nebylo možné. Tím se vývojáři zbavili zásadního bugu dvojky, v níž se nepřátelé chtěli schovávat i v místech, která jste už zničili. ![]() ![]() Potápějící se město Druhá multiplayerová mapa s názvem Overpass ukazuje potápějící se zbytky Jacinta a jde o přelomovou demonstraci toho, kam se hra po technologické stránce posunula. Během hraní se totiž téměř celá ponoří pod vodu: začne to tak, že po staré dálnici budou nejprve stékat potůčky vody, pak se z nich ale stanou kaluže, z kaluží louže a vzápětí už budou všichni hráči spěchat, aby se vyhnuli stále rychleji stoupající hladině vody, doprovodného zemětřesení a prasklinám v zemi. A co jinak? Po grafické stránce je přislíben nový systém globálního nasvícení scény, který kombinuje stíny s dramatickým světlem trochu jiným způsobem, než jak to herní engine dělal doposud. Když si např. stoupnete pod vlajku, houpající se ve větru, její stín se věrohodně přenese na vaše tělo (silnější tam, kde máte sami tmavší kontury) a jistě netřeba dodávat, že když vlajku prostřelíte, díry samozřejmě hned uvidíte i na stínu. Závěr Tím ale výčet novinek ohledně třetího dílu Gears pořád nekončí. Navzdory všemu, co CliffyB vyvrátil z informací již zmiňovaného ruského herního časopisu, přece jenom jednu ocitujeme: Epic prý totiž Rusům řekl, že série Gears bude žít dál formou nejrůznějších spin-offů (odboček), prequelů a dokonce i zmutuje do jiných žánrů. Teď toho výroku asi lituje, přece by profesionální novináři neotiskovali něco, co by si sami vymysleli, že? ![]() další obrázky v galerii Možné to tedy je. Zdá se totiž, že s Gears of War 3 se definitivně uzavře jedna kapitola. Svým způsobem půjde také o vyvrcholení současné konzolové éry; při vší úctě totiž nelze očekávat, že se Xbox 360 ještě někdy dočká takhle nadupané áčkové trilogie, jakou mu věnoval Epic. Těšte se, protože opravdu bude na co. Gears of War 3 vyjdou v dubnu 2011 jen pro Xbox 360. Zdroj: Game Informer Související články: Vše o sérii Gears of War (recenze a video-recenze minulých dílů, novinky...) |
Levis | |
autorovi je 20 let, studuje v Praze a na Tiscali působí od roku 2002, dnes coby zástupce šéfredaktora a novinkář |