Competitive Play je na PC dostupný už dnes, zatímco na PlayStation 4 a Xbox One se dostane „brzy“. Jak už vývojáři oznámili dříve, Competitive Play není pro každého. Proto se do něj ani každý nedostane, a abyste se vůbec mohli pokusit soupeřit s jinými týmy, musíte být minimálně na 25. úrovni. Toho lze dosáhnout poměrně rychle a vývojáři tím zabraňují tomu, aby nováčci skočili do tohoto módu a okamžitě je odradila náročnost. Na 25. levelu už totiž velmi pravděpodobně znáte všechny mapy skrz na skrz a měli byste umět alespoň nějak obstojně hrát za většinu postav.
Skill Rating
Stejně jako ve StarCraftu II, Heroes of the Storm a ve většině ostatních kompetitivních her, i v Overwatch funguje na pozadí blíže nespecifikovaný ratingový systém. Ten sleduje nejen výhry či prohry, ale také vaše schopnosti během všech her a na základě spousty faktorů dává dohromady číslo. To reprezentuje váš Skill Rating, který uvidíte před každým zápasem.
Jde o číslo mezi 1 a 100 a čím vyšší hodnotu vám Skill Rating udělí, tím lepší jste. Opět je ale dobré připomenout, že nejde jen o prohru či výhru, ale o váš celkový výkon během zápasu. Jak hráči jistě vědí, Overwatch sleduje spoustu různých aspektů a v profilu zobrazuje několik různých statistik.
Nicméně ještě předtím, než budete moct koukat na vlastní Skill Rating a vůbec „plnohodnotně“ hrát Competitive Play, budete si muset projít speciálními umísťovacími zápasy. Těch je potřeba absolvovat deset a teprve na jejich základě vám hra vypočítá příslušný Skill Rating a zaškatulkuje si vás v rámci systému párování hráčů do dané skupiny.
Sezóny a formát zápasů
Celý Competitive Play bude sestávat ze čtyř sezón, přičemž každá z nich bude trvat dva a půl měsíce. Následně čeká kompetitivní mód dvoutýdenní pauza, aby na ni navázala další sezóna. Na konci každé sezóny se vám resetují statistiky a na začátku každé sezóny na vás budou čekat umísťovací zápasy.
Společně s uvedením Competitive Play do hry přichází i několik změn u módů, které se ale Quick Play, nebo jiných režimů netýkají. Například na Control mapách se bude hrát v Competitive Play na nejlepší z pěti. Systém nejlepší ze tří ve standardním režimu Quick Play zůstává i nadále. Na Escort a hybridních mapách budou zase týmy dostávat bod pokaždé, kdy zaberou Capture Point, nebo když dotlačí Payload přes checkpoint.
Každý tým tak bude hrát na Escort mapách jedno kolo útoku a jedno kolo obrany, přičemž po dokončení zápasu vyhrává tým s větším počtem bodů. Pokud by měly oba týmy stejný počet bodů, vyhraje ten, komu se podařilo dotlačit Payload dál. A nakonec v mapách Assault hraje každý tým jen jedno kolo útoku. Za každý zabraný bod na mapě dostane jeden bod do skóre. Vyhrává tým s vyšším počtem bodů a pokud se nepodaří týmu zabrat jediný bod, skončí zápas ve chvíli, kdy se druhému týmu podaří zabrat první objective.
Nakonec tu bude pro nerozhodné situace přítomen i systém Sudden Death. V něm se týmy náhodně rozdělí na obranu a útok, a pokud útočníci zaberou první bod či úkol, vyhrávají. Jestliže se jim to nepodaří, vyhrávají obránci.
Cukr & bič
Zkušenosti a dobrý pocit z výhry by v Competitive Play zřejmě nestačily a tak přichystali vývojáři několik speciálních odměn, které v běžném Quick Play či Weekly Brawl neseženete. Tou lehce dosažitelnou odměnou jsou spreje a ikony, které získáte na konci každé sezóny v případě, kdy jste si prošli všemi deseti umisťovacími zápasy. Nemusíte se pak snažit prodrat nikam dál, nebo vůbec hrát, stačí odehrát úvodních deset zápasů a máte odznak a sprej.
Zajímavěji už zní nová měna Competitive Points. Čím víc budete Competitive Play hrát a čím víc se vám v něm bude dařit, tím více bodů na konci sezóny získáte. Za body si sice nekoupíte skiny ani Loot Boxy, ale můžete je potom vyměnit za zlaté verze zbraní. Ty přirozeně nezískáte žádným jiným způsobem a tak, když pak uvidíte někoho se zlatou puškou, můžete si být jistí, že se daný hráč asi slušně zapotil právě v Competitive Play.
Vzhledem k tomu, že celý Competitive Play je určen spíše pro seriózní hráče, kteří berou soupeření v Overwatch vážně, představili vývojáři i nové postihy. Lépe řečeno mnohem drsnější verze stávajících postihů. Konkrétně jde o opuštění hry, které prostě a jednoduše dělat nesmíte. Samozřejmě, může vám vypadnout internet, může se stát něco, co vyžaduje vaši okamžitou pozornost a v takovém případě je opuštění hry v pořádku.
Jakmile byste ale začali opouštět hry trochu častěji než by bylo vhodné, začnete dostávat postihy. Začne to tím, že vás Blizzard na krátkou dobu z Competitive Play odstřihne. Čím častěji to budete dělat, tím déle budete mít přístup ke kompetitivnímu módu zapovězen. A jakmile překročíte nějakou únosnou míru, dostanete ban na celou sezónu a společně s tím se můžete rozloučit i s odměnami: sprejem, ikonou a body. Kompetitivní mód jednoduše není pro hráče, kteří nezvládnou špatnou situaci a vzdají to v průběhu zápasu.
zdroj: Archiv
Na startovní čáře
Na závěr je potřeba zdůraznit, a upozorňují na to i sami vývojáři, že aktuální verze Competitive Play rozhodně není verzí definitivní. Mód, stejně jako celá hra, se bude v následujících měsících a letech upravovat, ladit a vylepšovat. Jak na základě interních dat Blizzardu, tak na základě vašich názorů a postřehů. Pokud se vám tak na novém módu něco nepozdává, stačí navštívit oficiální diskuzní fóra a vývojářům svůj problém či návrh popsat.
Velkými změnami prošel nedávno i matchmaking a vůbec módy Hero League a Team League v Heroes of the Storm, která je na trhu už několik let. Tudíž není důvod nevěřit, že by Blizzard na Competitive Play už nikdy nesáhl. Přídavek nového módu není jedinou novinkou aktuálního patche, ale je bezesporu tou největší. Ostatní novinky si můžete přečíst v seznamu změn na fórech hry. Nový patch nového hrdinu či mapu zatím nepřinesl, ale víme, že se na nich pracuje a nemělo by to snad dlouho trvat…