Beyond: Two Souls ukazuje, jak je na tom s hratelností
zdroj: tisková zpráva

Beyond: Two Souls ukazuje, jak je na tom s hratelností

21. 3. 2013 19:20 | Preview | autor: Ladislav Loukota |

Největší argument vůči Davidu Cageovi a jeho experimentálním titulům zní, že nejde ani o skutečně interaktivní film, ani o kvalitní a přímočaré filmy. Jde vždy o cosi mezi. Pomiňme, že to nemusí být nutně špatná vlastnost. Cageův nejnovější projekt Beyond: Two Souls jsme však už detailně poznali ze všemožných filmových trailerů, ale až díky návštěvě několika zahraničních médií v Paříži se nyní poodhalilo, jak je na tom ona zapeklitá interaktivní část hraní. A to poodhalení navíc nemá jen podobu informací a sady zbrusu nových obrázků, ale i osmiminutového videa, které najdete v článku.

V prvé řadě dojde na staré dobré častování se vyprávěním o příčině a následku. Jodie (Ellen Page) budeme ovládat (jak jen je to ve hře od Davida Cage možné …) mezi osmým a třiadvacátým rokem jejího života. Beyond však nemá být jen čímsi jako superhrdinskou variací na mou milovanou indie věc Spectre.

Vyprávění totiž bude podáváno nechronologicky - Beyond prý začne klidně od 23. roku a teprve poté dojde na flashback do Jodiina dětství (nebo tak nějak). Systém se pyšní tím, že každá scéna a situace bude unikátní a dojde v ní na skutečně razantní ovlivnění zbytku života Jodie. Což je rozhodně dobré podhoubí pro experimentování s virtuálním životem Jodie, které by ve filmu možné nebylo.

Jak se ví delší dobu, a jak plyne z názvu, mimo Jodie budeme komandovat i ducha Aiden, s níž se budeme po messiashovsku převtělovat do jiných postav, gravitygunovsky manipulovat s předměty a vůbec se volně pohybovat prostorem. Obě protagonistky jsou tedy dle tiskové zprávy ženského rodu, tak ještě vyřešit jejich orientaci!

Vývojáři slibují větší herní prostor, než jaké poskytl Heavy Rain. Dvojakost vztahu Jodie s Aiden díky tomu hezky vyplyne ze scény, kdy je Jodie v jedné místnosti testována na paranormální schopnosti a má rozeznat, jaké karty drží paní sedící v místnosti druhé.

Hráč proto převezme kontrolu za Aiden, projde zdí a napovídá Jodie. Ve skutečnosti však není problém okupantku druhé místnosti cíleně děsit - čistě protože děsit někoho házením objektů po místnosti je zábava převeliká! Je ale dokonce možnost projít stěnou na boční stranu, ovládnout jednoho z vědců a dodat tak výslednému chaosu na velkoleposti.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Ve chvíli, kdy za Aiden pácháte bordel, dokonce Jodie prosí, abyste toho nechali. Mezi hrami a příběhem vždy existovala značná schizofrennost (jako ludonarativní disonance), leč Beyond má ambice tento problém povýšit do prvku. Vyprávění by se tím totiž nažralo, ale hratelnost zůstala netknutá.

Dojem ze sympatické "otevřenosti s mantinely" potom však snižuje zobrazený kontaktní souboj s jiným panákem, kdy hra na první pohled nemá daleko k sérii Quick Time Events. Ve skutečnosti však netřeba pro blokování výpadů drtit předvolená tlačítka - blokování i útoky totiž prý nyní odpovídají tomu, v jakém směru zareagujete analogovou páčkou.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Je to zřejmě kapánek intuitivnější, Cage sám ostatně řekl, že v téhle hře QTE nebudou, avšak kdo viděl záběry ze hry, bude to brát spíše jako polopravdu. Nezbytné limity jsou však u Cageových her povinnou daní za filmovost, zrovna tak jako ve hrách s otevřeným světem narážíme na časté bugy.

A že filmovost je tu panečku cítit z každé performance! Ellen Page a Willem Dafoe zastanou dva hlavní představitele, a podobně jako v případě L.A. Noire vyvolá Beyond debaty ohledně digitálního využití herců a hranic uncanny valley. Co naopak korespondenta CVG tolik nezaujalo, byl scénář; přesněji řečeno jeho mírné logické lapsy či využití klišé. Jenže to se dá vytknout nejednomu klasickému filmu, o hrách nemluvě...

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Na dokonalé otestování Beyond si počkáme na říjen tohoto roku, a hra samozřejmě dorazí jen k majitelům PlayStation 3. Už nyní se však zdá, že David Cage si vzal k srdci část kritiky jeho náhledu na hry.

Nejnovější články