Nechoďte za světlem, běžte si pro nový LEVEL, který po letní pauze přináší pravidelnou nálož článků. Růžky v létě vystrčila nová hra od Amanita Design Creaks, které se v novém čísle věnuje Jakub Kovář ve své eseji a recenzi, která je doplněna o rozhovor s Radimem Jurdou, brněnským designérem a výtvarníkem, v jehož hlavě se nápad na hru zrodil. O působení na české herní scéně, a především o ARMA komunitě a svém dlouhém působení v Bohemia Interactive povídá v rozhovoru s Ondřejem Novotným Karel Mořický, který v současnosti působí v nizozemské pobočce studia. A to je jen začátek!
Všechny tváře ARMA
Obsáhlý rozhovor s Karlem Mořickým ukazuje nepostradatelnost aspektu herní komunity a fanouškovských modů, z nichž si studia často rekrutují nové zaměstnance. Dočtete se, jak Operace Flashpoint dokázala nadchnout modery, jak je důležité zakomponování editoru misí do základní hry nebo jak se žije v Nizozemsku s tamními vývojáři.
Creaks: Když má skákání logiku
„Proč jste mi místo point & click adventury dali v typickém výtvarném stylu Amanita her něco úplně jiného?” Otázka, která se honila hlavou nejen Jakubu Kováři, ale i velkému množství hráčů, jejichž reakce sledoval na Steamu i jinde Radim Jurda. Creaks jsou totiž logickou plošinovkou, tedy zástupcem velmi specifického žánru, jehož zářným zástupem je například Portal. A napadlo by vás spojit si Portal s Creaks?
Znovuzrození Demon’s Souls
Doba přeje remasterům a remakům. Duševní prazdroj “souls” kultu byl ale očekáván už na čtvrtý PlayStation a nikdy na něj nedorazil. Teprve s oznámením nové generace konzolí od Sony došlo i na tuto opomíjenou legendu, která v plnohodnotné předělávce může celé sérii prokázat obrovskou službu. Jakou? A proč je dobře, že se remake připravuje? O tom se rozepsal Michal Vojkůvka.
Za hradbou cenzury
Když Rockstar uvolnil GTA V na Epic Games zdarma, strhla se lavina zájmu, která ale v některých koutech světa narazila na pro nás nečekané zábrany. Cenzuru a lokální nedostupnost. Jak se hraje v Spojených arabských emirátech, a jak některé země přistupují k cenzurování her, se dočtete v článku Ondry Novotného.
Betonová symfonie brutalismu
Že si do herní světa občas odskočí architekti při plánování měst a zástavby, o tom už se nejednou psalo. Stejně tak to ale platí naopak, když designéři hledají inspiraci v reálném světě. Buď pro přesné zpracování nebo jako zdroj tíživé atmosféry a velikosti. Přesně tak je tomu u brutalismu, architektonického stylu plného neopracovaného betonu, který má ve hrách několik překvapivých zástupců. Víc se dozvíte v textu Ondřeje Trhoně.
Hry pro každého
Když se mluví o masivně rozšířených hrách, vzpomenete si na Fortnite, Call of Duty nebo některou jinou z velkých značek, které jsou pravidelně k vidění všude kolem nás. Existují ale velmi specifické hry – nehry, kterých je kolem ještě o něco víc a dost možná se jim tu a tam věnujete při dlouhé chvíli v kanceláři. Ano, máme na mysli Solitaire, o jehož původu a plíživé invazi do domácích PC píše Ondřej Švára.
Pečeme s láskou
Studio Game Bakers a jeho zakladatel Emeric Thoa připravují novou hru o lásce a vztazích. Zatímco se ale podle jeho slov většina podobných her točí kolem toho, jak se zamilovaný pár poznává, v připravovaném projektu Haven jdou scénáristé o kus dál a řeší úprk dvojice hrdinů a jejich každodenní život v rámci láskyplného vztahu. Více o studiu a hře Haven se dozvíte v textu Honzy Horčíka.
Legends may sleep but NEVER die
Na první pohled nic neříkající fráze, vpravdě jde ale o jeden z virtuálních podpisů crackerské skupiny Fairlight a zástupce fenoménu známého jako cracktro – tedy herního intra crackerů, kteří chtěli dát světu vědět, že to právě oni prolomili ochranu. O netradičním aspektu herního světa píše Pavel Dobrovský rubrice Tenkrát poprvé.
Hloubka voxelových světů
Znáte rozdíl mezi pixelem a voxelem? Tento stavební kámen herních světů není využíván ani zdaleka tak často, jak bychom si možná mohli přát, byť se v některých případech stal legendou. Stačí vzpomenout na Outcast nebo Comanche. O zrádnosti a důležitosti voxelů při stavbě herních světů píše Honza Olejník.
Plakáty
V tomto čísle najdete na plakátech motivy Ghost of Tsushima a Creaks. Pořád platí, že plakáty automaticky dostávají předplatitelé, a k dostání jsou také v prodejnách JRC a Brloh.
LEVEL VYCHÁZÍ I V ELEKTRONICKÉ VERZI
LEVEL je vedle papírové podoby k dispozici i v elektronické verzi za 99 korun - je tedy o padesát korun levnější než na stáncích. Všechny podstatné informace o tom, jak elektronický Level získat, najdete v tomto článku. Prostřednictvím aplikací Alza Media, Floowie a O2 Knihovna si také e-verzi Levelu můžete přečíst na webu nebo na zařízeních s iOS či Androidem. Stačí k tomu mít jen JEDEN účet, a tím pádem i JEDEN zakoupený časopis.
Podrobný obsah LEVEL 305 si prostudujte na stránkách level.cz, kde zároveň najdete všechny potřebné informace o předplatném, o autorech a obecně redakci Levelu. Se svými postřehy na konto Levelu nás zastihnete na emailu redakce@level.cz nebo na Facebook stránce Levelu.