Detektivně-filozofická záležitost Disco Elysium od studia ZA/UM patří jednak k nejlepším RPG, která kdy vůbec vznikla, jednak ale taky ke hrám, která se nejspíš nikdy nedočkají oficiálního druhého dílu. Původní vývojářský tým se totiž rozpadl, část designérů hry dokonce zažalovala majitele značky kvůli údajnému podvodu a zbývajícím zaměstnancům studia se zatím daří projekty hlavně rušit a pozastavovat. Sice ne Disco Elysium 2, ale duchovního nástupce bychom se nicméně mohli dočkat z dílny nově založeného studia Longdue.
Za ním stojí právě vedoucí pracovníci zrušeného oficiálního pokračování, kteří zatím nechtějí být jmenováni. Jak ale potvrdili pro server Rock, Paper, Shotgun, v týmu nepracuje ani hlavní scenárista a designér Robert Kurvitz, ani výtvarný ředitel Aleksander Rostov.
Longdue momentálně sestává z 12 lidí, včetně těch, kteří se podíleli na původním Disco Elysium a na zrušeném druhém díle. Vedle toho zaměstnává vývojáře a vývojářky se zkušenostmi z Bungie, Rockstaru či studia Brave At Night, které stojí za manažerským simulátorem království Yes, Your Grace.
Tisková zpráva oznamující vznik Longdue uvádí, že jejich debutové příběhové RPG prozkoumá hranice vědomí a podvědomí, viděného a neviděného. Odehrávat se bude ve světě, kde se úzce prolíná prožívání postav s okolním prostředím a nejrůznější volby mají ovlivňovat vnitřní i vnější procesy. Unikátní psychogeografický mechanismus má zajistit, že každé rozhodnutí ovlivní okolní svět i postavy, které ho obývají, čímž se stírají tenké linie mezi duší a fyzickým světem. Což je ostatně popis, který do velké míry sedí i na Disco Elysium.
Narativní ředitel studia Grant Roberts dodává, že se tým inspiroval v nejslavnějších klasických RPG posledních dekád, od Ultimy a Wizardry přes Fallout a Planescape: Torment až právě po Disco Elysium.
Osobně si zatím zachovám určitou míru skepse, přece jen byl největší zdroj inspirace studia Longdue na herním poli tak ojedinělým, originálním zážitkem, že na něj jen těžko půjde nějak navázat, navrch bez původního hlavního scenáristy. Jinak ale nezbývá než popřát autorům při vývoji mnoho štěstí a čekat, až nám ze svého debutu představí něco víc.