Crytek nechce, aby moddeři na jeho hrách vydělávali
zdroj: Crytek

Crytek nechce, aby moddeři na jeho hrách vydělávali

15. 1. 2022 11:32 | Novinky | autor: Šárka Tmějová |

Crytek požádal moddera Franse Boumu, aby přestal prodávat svůj mod s fotomódem pro Crysis Remastered. Problémem podle firmy není samotná modifikace, ale její monetizace – Bouma provozuje vlastní stránku na Patreonu, kde členům nabízí stovky úprav pro nejrůznější hry. Výzvu ke stažení modu, kterou obdržel od PR manažera Cryteku Adama Grinsella, zveřejnil na Twitteru.

Na odstranění modifikace měl podle Grinsellových slov týden, než by záležitost postoupil právnímu oddělení, přičemž se odvolává na licenční ujednání pro Crysis Remastered Trilogy, které zapovídá libovolné úpravy. „Vytvořil jsem víc herních fotomódů než kdokoliv další na této planetě. Vždycky jsem ze strany vývojářů a vydavatelů slyšel jen chválu, protože je to pro ně reklama zadarmo,“ tvrdí Bouma.

„Ale Crytek je Crytek, takže si nemohli pomoct a museli se střelit do vlastní nohy. Jestli budu muset odstranit svoje fotomódy pro Crysis 2/3 Remastered, tak to udělám, ale už nikdy neudělám fotomód pro žádnou z her od Cryteku.“

Firma později upřesnila, že problém tkví právě v tom, že se modifikace skrývá za paywallem a modder tím pádem vydělává na jejich produktu. Bouma svůj foto režim později skutečně odstranil a na Patreonu si postěžoval na nespravedlnost: „Nechápu, proč to udělali, fotomód obsahuje jen můj kód, nic dalšího. Nemám čas ani energii se o tom s nimi dohadovat. Kdybych mod uvolnil, jen bych jim tím nahrával, protože by lidi zveřejňovali fotky z jejich hry na sítích a dělali jim reklamu, takže jsem se rozhodl ho úplně stáhnout.“

Než ho tedy poskytnout zdarma, tak raději vůbec. Řada fanoušků Boumu upozorňuje, že hrozba žalobou nutně neznamená, že je firma v právu a soud by rozhodl v její prospěch, ale funguje jako spolehlivá zastrašovací taktika.

Crytek přitom není jedinou společností, která je na moddery přísná. Ještě drsnější jsou v tomto ohledu v Take-Two, jimž se posledně nelíbily kopie GTA 3 a Vice City vytvořené reverzním inženýrstvím, ani ambiciózní konverze GTA Underground. Tohle vydavatelství se ale na rozdíl od Cryteku dlouho nezdráhá sestřelovat ani ty projekty, z nichž autoři nemají ani korunu. Spousta dalších studií ale fanouškovské aktivity a úpravy naopak vítá, a dokonce z řad modderů rekrutuje své zaměstnance (CD Projekt) či se s nimi dělí o zisk z prodejů na dedikovaných platformách (Bethesda).

Nejnovější články