Český herní průmysl roste, letos čeká obrat 5 miliard korun
zdroj: Archiv/Profimedia.cz
Novinky

Český herní průmysl roste, letos čeká obrat 5 miliard korun

23. 6. 2020 14:53 | autor: Šárka Tmějová |

Pandemie Covid-19 se dotkla takřka všech odvětví ekonomiky, ne všech ale v tom negativním smyslu. Jednou ze světlých výjimek, kterou letos zřejmě oproti loňsku nečeká pokles, je herní průmysl. V roce 2019 dosáhl obrat českých herních firem přes 4,5 miliardy korun s 20% nárůstem oproti předchozímu roku a podle letošních odhadů ho opět čeká růst. Uvádí to tisková zpráva Asociace českých herních vývojářů.

V Česku je aktuálně na 110 společností, které v roce 2019 vyvíjely hry – loni mezi sebou přivítaly 11 nováčků. Celkově loni herní průmysl zaměstnával 1750 lidí, během letošního roku vzniklo na 300 nových pracovních pozic. Je to ale jedna z výzev, s nimiž se studia musí potýkat. Podobně jako v ostatních oborech si stěžují na nedostatek volné kompetentní pracovní síly, kterou řeší převážně dosazováním zaměstnanců z členských států Evropské unie.

Z více než stovky herních studií jich 67 % tvoří hry pro PC a konzole, na mobilní platformy se pak soustředí 41 % z nich. Více než polovina sídlí v Praze, na Brno připadá necelá čtvrtina. Pouhých pět procent obratu herního průmyslu v loňském roce tvořily prodeje v Česku, naprostá většina (95 %) z 4,5 miliard pocházela ze zahraničí, nejčastěji z USA, Velké Británie, Německa, Francie, Ruska a Číny.

„Jelikož je herní průmysl významným sektorem ekonomiky, potřebuje i toto odvětví podporu v rámci vzdělávání, investic a v neposlední řadě i financování. Zájem o gaming neustále roste a do budoucna se očekává, že nadále růst bude. Abychom však tento trend udrželi a využili plný potenciál oboru, potřebujeme větší podporu ze strany státních orgánů,“ říká Pavel Barák z Asociace českých herních vývojářů.

Skoro tři čtvrtiny herních studií evidují méně než 10 zaměstnanců. Více než 250 jich má jedno jediné, a to Bohemia Interactive. Největší podíl v pracovní síle tvoří programátoři (21 %) a grafici (19 %), což jsou také profese, po kterých je napříč studii největší poptávka.

Více než polovina společností uvádí, že jim zaměstnanci chybí. Stěžují si na pomalý rozvoj systému školství a vzdělávání v nových oborech, který nestíhá generovat dostatečné množství schopných absolventů. Většina z nich tak zaměstnává alespoň jednoho cizince, celkový podíl zaměstnanců ze zahraničí tvoří 29 %.

Pokud bychom si měli vytvořit obrázek průměrného herního vývojáře, bude to muž mezi 26–35 lety s vystudovanou vysokou školou: absolventů VŠ je mezi zaměstnanci studií 51 %, jen 13 % českých vývojářek jsou ženy. Věkové složení zaměstnanců reflektuje i vnímání herního průmyslu coby mladého oboru, jen třem procentům vývojářů je 46 nebo více let.

Začínajícím firmám pak nejčastěji vadí obtížný přístup k finančním zdrojům a malá podpora rozvoje pro malé a střední podniky ze strany státu. Hlavním zdrojem financování jsou tak pro většinu herních studií pouze vlastní prostředky. Jen 19 % z nich obdrželo nějakou finanční investici, 14 % studií využilo nějaké formy nefinanční podpory jako účast na veletrzích či inkubační programy. 12,5 % studií je vázáno na vydavatele, jinak většina z nich vydává hry svépomocí.

Český herní průmysl nadále nabírá náskok třeba před filmovou či televizní produkcí, které se ale ze strany státu stále dostává mnohem větší systematické podpory. Asociace českých herních vývojářů se snaží aktivně spolupracovat se státními orgány, u kterých se snaží vydobýt širší podporu herního průmyslu nejen z hlediska rozvoje podnikatelského prostředí, ale i stran snahy zavést a rozvíjet vzdělávací programy pro budoucí vývojáře.

Nejnovější články