Arcade Olé! #8: Golden Axe
zdroj: tisková zpráva

Arcade Olé! #8: Golden Axe

2. 9. 2012 13:22 | Novinky | autor: Martin Bach |

Krásně barevné originální automaty, které během několika desítek let prošly rukama desetitisícům hráčů. Technologické unikáty vyrobené v USA nebo Japonsku, s originálním podpisem výstupního technika a s patinou, kterou nedokáže nic nahradit. Tak vypadá sen každého sběratele, včetně Honzy a Veslyho z Arcadehry.cz.

Foto: Pavel Dobrovský

Ne všechny sny se ale mohou splnit, a jedním z těch nedosažitelných zůstane zřejmě navždy originální kabinet legendární japonské fantasy rubačky Golden Axe. S nadsázkou řečeno, tento automat je problém najít i na obrázku na internetu, natož jej pak sehnat ve fyzické podobě. Slavný server KLOV, který sdružuje arkádové maniaky z celého světa, uvádí, že v jejich databázi je jen 26 majitelů dedikovaných automatů Golden Axe.

Přesto ale Golden Axe nemůžeme při nejlepší vůli v našem seriálu vynechat. „Je to s přehledem nejhranější hra v naší Aréně,” shrnuje hlavní důvod Honza Orna. Povídání o Golden Axe nám ale nabízí skvělou možnost seznámit vás s takzvanými univerzálními kabinety. Ty sice nejsou ze sběratelského hlediska příliš zajímavé, ale faktem je, že právě na nich si slavné automatovky vyzkoušela naprostá většina československých hráčů.

Zatímco originální kabinety s k nám dostávaly spíše zřídka, herny, plovárny a pouťové maringotky byly nacpány československými a ruskými univerzálními automaty, které se s typickou nadšeneckou vynalézavostí vyráběly přímo u nás. A na mnohých z nich běžel právě „goldn ex“, nebo chcete-li „sekerník“, jak se téhle hře v našich končinách familiérně přezdívalo.

Zatímco hry, o kterých jsme psali v předchozích dílech Arcade Olé!, se proslavily primárně ve svých automatových verzích, Golden Axe je trochu jiný případ. Hra vyšla v době velkého rozmachu domácích konzolí a počítačů, takže prakticky souběžně s arkádovou verzí byly vypuštěny i konverze pro Master System, Mega Drive a Amigu a dalších pár měsíců poté vyšla hra i na PC, Atari ST, C64 a ZX Spectru. SEGA se v té době snažila přesvědčit hráče, že její Mega Drive je první domácí konzolí, která zvládne hry ve velmi podobné kvalitě jako dedikované automaty, takže uvedení Golden Axe na obou frontách zároveň bylo promyšleným marketingovým tahem.

To samé je možné říct i o designu hry. Autor Golden Axe Makoto Ušida se koncem 80. let proslavil plošinovkou Altered Beast, která byla první bundlovanou hrou k novému Mega Drivu. Po jejím vydání se chtěl Ušida pustit do něčeho složitějšího, než do klasické akční hry. Uvažoval o RPG inspirovaném sérií Dragon Quest, ale manažeři Segy nechtěli o něčem podobném ani slyšet.

Úkol zněl jasně a Ušida musel navrhnout další akční hru, vymínil si nicméně několik pokročilejších prvků jako je volba ze tří postav a přítomnost magie. Přiznanou inspirací Ušidova týmu, který mimochodem tvořilo pouhých pět lidí, byly filmy o Conanovi, což se mimo jiné projevilo i tak, že autoři nasamplovali některé zvuky z filmu a použili je ve hře. Různé internetové zdroje pak uvádějí i další filmy, které nedobrovolně poskytly do Golden Axe zvukové efekty - konkrétně akční hitovky Komando a Rambo.

zdroj: Archiv

Krátce po vydání hry se ze tří hlavních hrdinů Golden Axe, tedy amazonky Tyris Flare, barbara Axe Battlera a trpaslíka Gilia Thunderheada staly legendy herního světa. SEGA těžila ze svého nečekaného hitu na všech úrovních a na originální arkádovou verzi tak trochu zapomněla. Po grafické stránce byla sice stále nejhezčí, měla nejkvalitnější zvuk a vyprávěla podrobnější příběh, rozdíly oproti domácím verzím už ale nebyly tak znatelné, aby hráče motivovaly chodit do heren. Automatů bylo vyrobeno jen několik málo tisíc kusů - i proto jde dnes o prakticky nesehnatelnou raritu. A tím se dostáváme zpět k univerzálním automatům...

Kořeny rozmachu univerzálních automatů tkví v Japonsku. Jak už jsem zmiňoval v minulých článcích, klasické automaty ze začátku osmdesátých let byly hardwarově velmi složité a firmy vyvíjeli pro každou novou hru de facto i nová hardwarová specifika. To vše bylo samozřejmě velmi nákladné a po problémovém roce 1983 bylo zřejmé, že výrobu automatů bude třeba radikálně zlevnit. A tak vznikla JAMMA.

Pod touto zkratkou se skrývá spojení Japan Amusement Machinery Manufactures Association, šlo tedy o organizaci, která sdružovala (resp. dodnes sdružuje) největší japonské výrobce automatů jako Namco, Taito, Tecmo, Capcom nebo Konami. Většina arkádových nadšenců si ale pod názvem JAMMA představí speciální 56 pinový konektor, který v roce 1985 způsobil ve světě automatů doslova revoluci.

JAMMA konektor představuje standard zapojení základní desky automatu a právě díky němu byl umožněn vznik univerzálních kabinetů, do kterých stačilo jen připojit příslušnou desku, a hra okamžitě běžela. „JAMMA dovolila automatovému byznysu nadechnout se a přežít horší časy,” oceňuje význam tohoto standardu Vesly.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Paradoxní je, že Golden Axe, tedy hra z roku 1989, JAMMA konektor nemá. SEGA se totiž velmi dlouho univerzálním automatům pro své vlastní hry bránila. Prosazovala své vlastní konektory a připojení desky Golden Axe k univerzálnímu JAMMA automatu OK Baby, na kterém běží v Červeném Újezdu, je záležitostí vlastnoručně vyrobené konverze. „Původně jsem univerzální automaty v Aréně vůbec nechtěl, ale bez Golden Axe by nás lidi doslova sežrali,“ říká Orna.

A touto nespornou pravdou končí nejen tento článek, ale i celý letní retro seriál Arcade Olé!. Pokud se vám líbil, dejte nám vědět v diskusi - slibujeme, že v případě zájmu se pokusíme připravit další sérii pokračování. A klidně nám dejte i vědět, o jakých automatech byste si v případném novém ročníku rádi přečetli.

Pokud si chcete vyzkoušet Golden Axe a další desítky klasických arkádových her v jejich původní podobě, navštivte muzeum Arcadehry.cz - otevřeno je každý víkend!

Další díly seriálu Arcade Olé!: Space InvadersCosmic AlienGauntletMs. Pac-ManBattlezoneOperation ThunderboltGalaga, Golden Axe

Nejnovější články