Unreal Tournament 2003 - tipy 1.část
zdroj: tisková zpráva

Unreal Tournament 2003 - tipy 1.část

1. 11. 2002 0:00 | Návod | autor: Redakce Games.cz |

Vydání Unreal Tournamentu 2003 znamená budování nové komunity po celém světě a pokud se k ní chcete naplno zařadit, přečtěte si první díl článku, který je věnován tipům ke zlepšení vaší hry.

Autor: Mickey Mouse
Publikováno: 1.listopadu 2002


Vydání Unreal Tournamentu 2003 (recenze) znamená budování nové herní komunity po celém světě. Pokud je tato hra vaše krevní skupina a chtěli byste se jí více věnovat, přečtěte si tento článek, který je věnován tipům ke zlepšení vaší hry. Pokusili jsme se zde soustředit základní informace, které mohou být užitečné pro trénink i v ostrých soubojích, pro jednotlivce i hráče v týmech. Věříme, že si zde každý vybere alespoň něco a bude pro něj čtení následujících řádků přínosem.

 Audio
Obrázek zdroj: tisková zpráva Velice důležitým prvním krokem je důkladné prostudování všech možných herních parametrů, které najdete v nabídkách. Udělejte si na ně čas a zjistěte si, co přesně která položka značí a k čemu je dobrá. To je první důležitý krok. K tomu vám může pomoci i manuál, který ve formátu PDF mohou stáhnout i majitelé dema, aby si udělali přehled, co asi v plné hře najdou. Pro ty, komu angličtina nesedí, připojuji odkaz na češtinu, která je dílem jednoho českého nadšence a pomůže vám se v menu lépe zorientovat.

Především si vyhrajte s nastavením grafické a zvukové stránky hry. Je nutné najít kompromis mezi kvalitou a plynulostí. Při nastaveních zvuku pomůže povypínat zbytečné efekty, hlášky a vše, co s hrou jako takovou nesouvisí a spíš to v bitvě ruší. I hudba a zvuky mají totiž vliv na plynulost hry a zatěžují váš počítač.

V řadě případů může pomoci přepnout zvuk do režimu Safe Mode - zdrojem problémů může být EAX. Rozhodně to aspoň zkuste a zjistěte si, co změna zvuku udělá s vaším FPS. Jeho měření zobrazíte příkazem „stat fps“ (bez uvozovek) zapsaným do konzole, která se vyvolává standardní klávesou ~ (pod ESC). Při testování příkazu FPS nestačí jen koukat do kouta nebo běhat sám v mapě. Vždy si přihoďte nějaké ty boty a otestujte, jak se hra chová při zběsilých hromadných přestřelkách.

S audiem souvisí i sluchátka, která jsou pro hru zdaleka nejlepší a v nich nejlépe poznáte, odkud který zvuk jde a zachytíte i zvuky slabé. Nejlepší jsou sluchátka pořádná, mým cenově rozumným favoritem jsou třeba velké brikety KOSS UR.20, které u nás seženete za tisícovku, parádně sedí, netlačí vůbec na uši a mají doživotní záruku. Z audio nastavení doporučuji vypnout hudbu i zbytečné hlášky Auto-Taunt - jde hlavně o to se nenechat zbytečně rušit.

 Video a detaily
Obrázek zdroj: tisková zpráva Ve videonastaveních zmíním obecnou praxi, kdy většina hráčů používá poněkud přesvětlený obraz (vyšší gammu), čímž se z obrazu odstraní tmavé stíny, které jsou nepřehledné. Co se týká kvality vykreslování, najdete v menu poměrně široké možnosti nastavení, od hráčských modelů, okolního světa i třeba trávy a dalších efektních vychytávek. Pro pořádnou hru je lepší tohle všechno povypínat a klidně nastavit na nejnižší detaily s tím, že pro modely hráčů je rozumné nastavit kvalitu vyšší. Tím totiž dosáhnete efektu, že na rozmazaném pozadí se objevují ostřejší postavy a pomůže to tak v jejich identifikaci. S tím souvisí ještě jedna zdánlivá drobnost, a to barva týmu. Červená je přeci jen o něco výraznější a tak je lepší hrát za modré.

Graficky můžete hře pomoci i na záložce Input, kde najdete v dolní části nastavení efektů, které můžete s klidem povypínat a dosáhnout vyššího výkonu. Zde je velice důležité nastavení správné senzitivity myši. Je chyba si myslet, že čím vyšší, tím lepší. Většina začátečníků to udělá a pak neustále snižuje anebo se diví, že nic netrefí. Nejde jen o to se co nejrychleji otočit, ale zároveň musíte být schopni přesně v rychlosti a pohybu zaměřovat, takže naopak nízké hodnoty jsou lepší.

Mouse Smoothing zlepšuje plynulost pohybu myši, ale může být zdrojem snížení výkonu a tak jej klidně vypněte. Další grafická nastavení najdete i na záložce Game, kde si opět s klidem povypínejte efekty a nechte zatrženou pouze volbu Dodging, která umožní provádět některé speciální pohyby. Nepřehlédnout byste měli i položku s výběrem kurzoru, kde méně bývá více a tečka může být tím pravým. Patch, který pro hru tento týden vyšel, umožňuje nastavit i jeho barvu, která by měla být oproti mapě co nejkontrastnější.

 Další nastavení
Obrázek zdroj: tisková zpráva Chcete-li hrát po internetu, bude pro vás důležitá i položka na záložce Network, kde si nastavte připojení co nejbližší tomu, které používáte. Má to vliv na způsob, jakým s vámi herní server bude komunikovat a pokud si modemista nastaví linku typu T1, bude mít mnohem horší odezvu. Na záložce Player se dá také přilepšit tím, že si vyberete model, který dobře splývá s okolím a tím budete hůře identifikovatelní. Zkušení hráči si také často vypínají zobrazení zbraně, aby měli lepší výhled a řídí se HUDem anebo prostě vědí, co mají v ruce a v zásobě. Rozhodně si s nastaveními pohrajte, stojí za to si hru pořádně vyladit a připravit se na boj už zde.

Pro další tweakování doporučuji přečíst základní a pokročilá nastavení na ProGamers, anebo v angličtině výborný článek na TweakTown. Já už k tomu pouze uvedu, že všechna vaše nastavení jsou uložena v textových souborech User.ini a UT2003.ini, které doopručuji chránit jako oko vhlavě a zálohovat před každým pokusem o radikální změny. Pokud se něco pokazí nebo celou hru přeinstalujete, stačí překopírovat tyto soubory zazálohovanou verzí a hra zase pojede tak, jak jste si ji nastavili včetně ovládání. Pozor při patchování hry na novější verzi, kdy se tyto konfigurační soubory přepisují a upravují, takže po updatu nejde jen stará nastavení překopírovat a musí se synchronizovat.

 Ovládání
Obrázek zdroj: tisková zpráva Vhodné ovládání je základem úspěšné hry. Jde o to si jej nastavit tak, abyste měli vše důležité po ruce a nemuseli jí pokud možno skákat po klávesnici. Doporučuji nastavit translokátor a nejlepší zbraň někam blízko, třeba při pohybovém schématu WSAD na klávesy E a Q. S translokátorem si vyhrajte a jen tak se učte jej rychle zapnout, hodit médium, přemístit se a znovu aktivovat zbraň, jakož i další manévry. Tohle musíte dělat naprosto automaticky, za pohybu a bez přemýšlení - dokud to nepůjde, drilujte.

Velice důležité je i nastavení pořadí oblíbenosti zbraní, které provedete v menu v sekci Weapons. Dobrá myš také udělá hodně, dnes je u nás k dostání třeba oblíbený Microsoft Explorer 3.0 anebo Logitech MouseMan Dual Optical. Pokud si nové ovládání navrhujete anebo si na něj teprve zvykáte, může se vám hodit obrázek klávesnice, který si vytiskněte a pak si do něj můžete vše kreslit a máte tak před očima, co kde máte nastaveno, jak rozložení použitých kláves vypadá a kde jsou jeho rezervy. Jednou zajímavou vychytávkou je možnost enginu nastavit zvlášť senzitivitu myši ve vertikálním a horizontálním směru, a řada hráčů toho již využívá. V souboru User. ini najdete pro to dva řádky:

MouseX=Count bXAxis | Axis aMouseX Speed=2.0
MouseY=Count bYAxis | Axis aMouseY Speed=2.0

Pro hru v týmu je vhodné si nabindovat i hlášky pro dorozumívání a podávání infa spoluhráčům. Možná někteří také netušíte, že klávesy M a N jsou standardně nadefinovány pro vypouštění barevných obláčků, které vám ukážou nejkratší cestu k domovské a soupeřově bázi. Zrovna v jejich případě je výhodné si obě funkce předělat na klávesu jedinou, jejímž stisknutím spustíte oblak jak červený, tak i modrý. Návod, jak podobné věci dělat, najdete v následující sekci.

 Bindování
Obrázek zdroj: tisková zpráva Kromě základního ovládání, jež nastavíte v menu hry, je možné přiřazovat klávesám provádění dalších příkazů, které engine UT2003 zná. Tyto příkazy je také možné psát do konzole, nicméně vyvolání stiskem (či uvolněním) klávesy je nejjednodušší. Toto přiřazení příkazu klávese se nazývá „bindování“. Bindovat lze i sekvence jednotlivých příkazů, které pak nazýváme „aliasy“. Nic na tom není, jdeme na to.

Předně se podívejte sem na seznam příkazů. V něm si vybereme ten, který chceme klávese přiřadit. Jednoduchým příkladem je třeba změna „field of view“, tedy úhlu pohledu, kterým se při hře díváte. Standardní hodnota je 100. My si otevřeme soubor User.ini, kam se bindování zapisuje (a najdete tam tedy i celé ovládání hry) a třeba klávese H přiřadíme změnu FOV na 85 takto:

H=fov 85

Když pak spustíte hru, stiskem klávesy H se změní parametr FOV na hodnotu 85, což poznáte změnou záběru pohledu.

 Ukázka aliasu
Nyní si ještě ukažme příklad aliasu, tedy celé sekvence příkazů a její nabindování na klávesu. V horní části User.ini uvidíte již několik předdefinovaných očíslovaných aliasů, tak si najděte volné číslo a vytvořte toto:

Aliases[27]=(Command="ShowScores | stat fps | stat net | Teamsay Status{%h}{%w}{%L} | getweapon xweapons.shieldgun | Button bAltFire | onrelease switchtobestweapon | OnRelease ShowScores | OnRelease stat none",Alias="ScoreStats")

Obrázek zdroj: tisková zpráva Na výše uvedeném příkladu si ukážeme, jaké jsou součásti celého aliasu a na této šabloně si pak můžete vytvářet aliasy vlastní skládáním sekvence příkazů dle libosti. Každý alias začíná textem Aliases[XX]=(Command=, kde je udáno pořadové číslo aliasu. V uvozovkách pak následuje sekvence jednotlivých příkazů, oddělených znakem | a mezerami okolo něj. Za uvozovkami pak následuje čárka a název aliasu ve formátu Alias="nejakynazevaliasu". Tento název pak nabindujeme na klávesu, tedy do souboru User.ini ještě k patřičné klávese přiřadíme název aliasu, v našem případě třeba: G=ScoreStats.

Podívejme se nyní stručně na jednotlivé příkazy, které alias provádí:

- „ShowScores“ je příkaz pro zobrazení scoreboardu.
- „stat fps“ zobrazí hodnoty FPS, jak jsme již psali v úvodu článku
- „Stat net“ zobrazí statistiky síťového provozu
-„Teamsay“ je příkaz pro hlášku hráčům v týmu, kam můžete zadat třeba libovolný text. My jsme v ukázce použili speciální povel „Status“ s parametry ve složených závorkách, které oznámí vaši úroveň zdraví, zbraň a polohu v mapě.
- Další příkaz „getweapon“ zvolí jako zbraň ShieldGun
- „Button bAltFire“ spustí sekundární režim střelby, čili se před vámi objeví ochranný štít

Zbývající příkazy v sekvenci začínají slovem „onrelease“. Ten zajistí, že se daný příkaz provede až při uvolnění klávesy. Čili nejprve se přepne na nejlepší zbraň přes „switchbestweapon", zavře se ukazatel skóre opětovným použitím příkazu pro jeho aktivaci a z obrazovky se odstraní všechny zobrazované statistiky (tedy zde FPS i sítě) pomocí „stat none“. Následují ukončující uvozovky, čárka a název aliasu, který si vymyslíte.

 Animovaná gesta
Obrázek zdroj: tisková zpráva Toto je tedy základní kuchařka toho, jak na bindování a aliasy, dodám už jen to, že některé příkazy fungují z pochopitelných důvodů jen při tréninkové hře Instant Action (třeba cheaty). Ukázky dalších aliasů najdete na stránkách se seznamem příkazů v sekci Aliases a najdete v nich i další šikovné techniky jako cyklování aliasů klávesou apod. Kdo si chce nabindovat různé herní hlášky, stáhněte si tento dokument, kde je jejich seznam a za rovnítkem výpis, o jakou hlášku se jedná. Na konci tam najdete i oblíbená animovaná gesta.

Máte-li již opatchovanou verzi UT2003, najdete možnost bindování většiny hlášek přímo v menu hry. Experimentujte, přemýšlejte, prostudujte si již hotové aliasy. Situací, kde se jich dá vhodně využít, je spousta a jde pomocí nich i šikovně vyladit ovládání i chování hry. A hlavně se toho nebojte, je to zcela jednoduché a vykašlete se na shánění utilitek a podobných ptákovin.

Nakonec doplním, že se připravuje jakási profi verze UT2003, která se bude používat při turnajích, kde bude řada parametrů nedostupných z důvodu zachování standardních podmínek a zabránění cheatování. Ale to ja zatím jen ve fázi příprav a konkrétní informace nejsou známy.

V dalších dílech článku se budeme příští týden věnovat mapám, pohybu, zbraním, taktikám a tréninku v jednotlivých herních modech.

Stáhněte si: Hratelné demo (100 MB), PC Games videa (2x 15 MB), Trailer (1,5 MB nebo 6,5 MB), GameStar video (2 MB), E3 2002 video (5 MB nebo 11 MB), Kalendra Icefields video (5 MB nebo 19 MB), Technologické video (55 MB), Cheaty, Patch, Čeština, Manuál

Související články: Recenze, První dojmy z dema (9/2002), Další dojmy z betaverze (7/2002), První dojmy z neofic.dema (6/2002), Preview (4/2002), Unreal Tournament recenze (11/1999), Jak vám poběží UT 2003?, Na čem má běžet UT 2003?, První mutátor a benchmarky, Kdy vyjde UT 2003 v České republice?, Unreal Tournament recenze (11/99), Screenshoty

 
Mickey Mouse
připravil: jd


 
 

Nejnovější články