Vydání Unreal Tournamentu 2003 (recenze)             znamená budování nové herní komunity po celém světě. Pokud je tato             hra vaše krevní skupina a chtěli byste se jí více věnovat, přečtěte             si tento článek, který je věnován tipům ke zlepšení vaší hry. Pokusili             jsme se zde soustředit základní informace, které mohou být užitečné             pro trénink i v ostrých soubojích, pro jednotlivce i hráče v týmech.             Věříme, že si zde každý vybere alespoň něco a bude pro něj čtení následujících             řádků přínosem.
   Audio 
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Velice             důležitým prvním krokem je důkladné prostudování všech možných herních             parametrů, které najdete v nabídkách. Udělejte si na ně čas a zjistěte             si, co přesně která položka značí a k čemu je dobrá. To je první důležitý             krok. K tomu vám může pomoci i manuál,             který ve formátu PDF mohou stáhnout i majitelé dema, aby si udělali             přehled, co asi v plné hře najdou. Pro ty, komu angličtina nesedí,             připojuji odkaz na češtinu,             která je dílem jednoho českého nadšence a pomůže vám se v menu lépe             zorientovat. 
              Především si vyhrajte s nastavením grafické a zvukové stránky hry.             Je nutné najít kompromis mezi kvalitou a plynulostí. Při nastaveních             zvuku pomůže povypínat zbytečné efekty, hlášky a vše, co s hrou jako             takovou nesouvisí a spíš to v bitvě ruší. I hudba a zvuky mají totiž             vliv na plynulost hry a zatěžují váš počítač.
              V řadě případů může pomoci přepnout zvuk do režimu Safe Mode - zdrojem             problémů může být EAX. Rozhodně to aspoň zkuste a zjistěte si, co             změna zvuku udělá s vaším FPS. Jeho měření zobrazíte příkazem „stat             fps“ (bez uvozovek) zapsaným do konzole, která se vyvolává standardní             klávesou ~ (pod ESC). Při testování příkazu FPS nestačí jen koukat             do kouta nebo běhat sám v mapě. Vždy si přihoďte nějaké ty boty a             otestujte, jak se hra chová při zběsilých hromadných přestřelkách.             
              S audiem souvisí i sluchátka, která jsou pro hru zdaleka nejlepší             a v nich nejlépe poznáte, odkud který zvuk jde a zachytíte i zvuky             slabé. Nejlepší jsou sluchátka pořádná, mým cenově rozumným favoritem             jsou třeba velké brikety KOSS UR.20, které u nás seženete za tisícovku,             parádně sedí, netlačí vůbec na uši a mají doživotní záruku. Z audio             nastavení doporučuji vypnout hudbu i zbytečné hlášky Auto-Taunt -             jde hlavně o to se nenechat zbytečně rušit.
   Video a             detaily  
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Ve             videonastaveních zmíním obecnou praxi, kdy většina hráčů používá poněkud             přesvětlený obraz (vyšší gammu), čímž se z obrazu odstraní tmavé stíny,             které jsou nepřehledné. Co se týká kvality vykreslování, najdete v             menu poměrně široké možnosti nastavení, od hráčských modelů, okolního             světa i třeba trávy a dalších efektních vychytávek. Pro pořádnou hru             je lepší tohle všechno povypínat a klidně nastavit na nejnižší detaily             s tím, že pro modely hráčů je rozumné nastavit kvalitu vyšší. Tím             totiž dosáhnete efektu, že na rozmazaném pozadí se objevují ostřejší             postavy a pomůže to tak v jejich identifikaci. S tím souvisí ještě             jedna zdánlivá drobnost, a to barva týmu. Červená je přeci jen o něco             výraznější a tak je lepší hrát za modré.
              Graficky můžete hře pomoci i na záložce Input, kde najdete v dolní             části nastavení efektů, které můžete s klidem povypínat a dosáhnout             vyššího výkonu. Zde je velice důležité nastavení správné senzitivity             myši. Je chyba si myslet, že čím vyšší, tím lepší. Většina začátečníků             to udělá a pak neustále snižuje anebo se diví, že nic netrefí. Nejde             jen o to se co nejrychleji otočit, ale zároveň musíte být schopni             přesně v rychlosti a pohybu zaměřovat, takže naopak nízké hodnoty             jsou lepší. 
              Mouse Smoothing zlepšuje plynulost pohybu myši, ale může být zdrojem             snížení výkonu a tak jej klidně vypněte. Další grafická nastavení             najdete i na záložce Game, kde si opět s klidem povypínejte efekty             a nechte zatrženou pouze volbu Dodging, která umožní provádět některé             speciální pohyby. Nepřehlédnout byste měli i položku s výběrem kurzoru,             kde méně bývá více a tečka může být tím pravým. Patch,             který pro hru tento týden vyšel, umožňuje nastavit i jeho barvu, která             by měla být oproti mapě co nejkontrastnější.
   Další nastavení 
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Chcete-li             hrát po internetu, bude pro vás důležitá i položka na záložce Network,             kde si nastavte připojení co nejbližší tomu, které používáte. Má to             vliv na způsob, jakým s vámi herní server bude komunikovat a pokud             si modemista nastaví linku typu T1, bude mít mnohem horší odezvu.             Na záložce Player se dá také přilepšit tím, že si vyberete model,             který dobře splývá s okolím a tím budete hůře identifikovatelní. Zkušení             hráči si také často vypínají zobrazení zbraně, aby měli lepší výhled             a řídí se HUDem anebo prostě vědí, co mají v ruce a v zásobě. Rozhodně             si s nastaveními pohrajte, stojí za to si hru pořádně vyladit a připravit             se na boj už zde.
              Pro další tweakování doporučuji přečíst základní             a pokročilá             nastavení na ProGamers, anebo v angličtině výborný článek na TweakTown.             Já už k tomu pouze uvedu, že všechna vaše nastavení jsou uložena v             textových souborech User.ini a UT2003.ini, které doopručuji chránit             jako oko vhlavě a zálohovat před každým pokusem o radikální změny.             Pokud se něco pokazí nebo celou hru přeinstalujete, stačí překopírovat             tyto soubory zazálohovanou verzí a hra zase pojede tak, jak jste si             ji nastavili včetně ovládání. Pozor při patchování hry na novější             verzi, kdy se tyto konfigurační soubory přepisují a upravují, takže             po updatu nejde jen stará nastavení překopírovat a musí se synchronizovat.
   Ovládání 
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Vhodné             ovládání je základem úspěšné hry. Jde o to si jej nastavit tak, abyste             měli vše důležité po ruce a nemuseli jí pokud možno skákat po klávesnici.             Doporučuji nastavit translokátor a nejlepší zbraň někam blízko, třeba             při pohybovém schématu WSAD na klávesy E a Q. S translokátorem si             vyhrajte a jen tak se učte jej rychle zapnout, hodit médium, přemístit             se a znovu aktivovat zbraň, jakož i další manévry. Tohle musíte dělat             naprosto automaticky, za pohybu a bez přemýšlení - dokud to nepůjde,             drilujte.
              Velice důležité je i nastavení pořadí oblíbenosti zbraní, které provedete             v menu v sekci Weapons. Dobrá myš také udělá hodně, dnes je u nás             k dostání třeba oblíbený Microsoft Explorer 3.0 anebo Logitech MouseMan             Dual Optical. Pokud si nové ovládání navrhujete anebo si na něj teprve             zvykáte, může se vám hodit obrázek klávesnice,             který si vytiskněte a pak si do něj můžete vše kreslit a máte tak             před očima, co kde máte nastaveno, jak rozložení použitých kláves             vypadá a kde jsou jeho rezervy. Jednou zajímavou vychytávkou je možnost             enginu nastavit zvlášť senzitivitu myši ve vertikálním a horizontálním             směru, a řada hráčů toho již využívá. V souboru User. ini najdete             pro to dva řádky:
  MouseX=Count bXAxis | Axis aMouseX Speed=2.0              MouseY=Count bYAxis | Axis aMouseY Speed=2.0 
              Pro hru v týmu je vhodné si nabindovat i hlášky pro dorozumívání a             podávání infa spoluhráčům. Možná někteří také netušíte, že klávesy             M a N jsou standardně nadefinovány pro vypouštění barevných obláčků,             které vám ukážou nejkratší cestu k domovské a soupeřově bázi. Zrovna             v jejich případě je výhodné si obě funkce předělat na klávesu jedinou,             jejímž stisknutím spustíte oblak jak červený, tak i modrý. Návod,             jak podobné věci dělat, najdete v následující sekci.
   Bindování 
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Kromě             základního ovládání, jež nastavíte v menu hry, je možné přiřazovat             klávesám provádění dalších příkazů, které engine UT2003 zná. Tyto             příkazy je také možné psát do konzole, nicméně vyvolání stiskem (či             uvolněním) klávesy je nejjednodušší. Toto přiřazení příkazu klávese             se nazývá „bindování“. Bindovat lze i sekvence jednotlivých příkazů,             které pak nazýváme „aliasy“. Nic na tom není, jdeme na to.
              Předně se podívejte sem             na seznam příkazů. V něm si vybereme ten, který chceme klávese přiřadit.             Jednoduchým příkladem je třeba změna „field of view“, tedy úhlu pohledu,             kterým se při hře díváte. Standardní hodnota je 100. My si otevřeme             soubor User.ini, kam se bindování zapisuje (a najdete tam tedy i celé             ovládání hry) a třeba klávese H přiřadíme změnu FOV na 85 takto:
  H=fov 85 
              Když pak spustíte hru, stiskem klávesy H se změní parametr FOV na             hodnotu 85, což poznáte změnou záběru pohledu. 
   Ukázka aliasu             Nyní si ještě ukažme příklad aliasu, tedy celé sekvence příkazů a             její nabindování na klávesu. V horní části User.ini uvidíte již několik             předdefinovaných očíslovaných aliasů, tak si najděte volné číslo a             vytvořte toto:
  Aliases[27]=(Command="ShowScores | stat fps | stat net | Teamsay             Status{%h}{%w}{%L} | getweapon xweapons.shieldgun | Button bAltFire             | onrelease switchtobestweapon | OnRelease ShowScores | OnRelease             stat none",Alias="ScoreStats")
  
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Na             výše uvedeném příkladu si ukážeme, jaké jsou součásti celého aliasu             a na této šabloně si pak můžete vytvářet aliasy vlastní skládáním             sekvence příkazů dle libosti. Každý alias začíná textem Aliases[XX]=(Command=,             kde je udáno pořadové číslo aliasu. V uvozovkách pak následuje sekvence             jednotlivých příkazů, oddělených znakem | a mezerami okolo něj. Za             uvozovkami pak následuje čárka a název aliasu ve formátu Alias="nejakynazevaliasu".             Tento název pak nabindujeme na klávesu, tedy do souboru User.ini ještě             k patřičné klávese přiřadíme název aliasu, v našem případě třeba:             G=ScoreStats.
              Podívejme se nyní stručně na jednotlivé příkazy, které alias provádí:
              - „ShowScores“ je příkaz pro zobrazení scoreboardu.              - „stat fps“ zobrazí hodnoty FPS, jak jsme již psali v úvodu             článku              - „Stat net“ zobrazí statistiky síťového provozu             -„Teamsay“ je příkaz pro hlášku hráčům v týmu, kam můžete zadat             třeba libovolný text. My jsme v ukázce použili speciální povel „Status“             s parametry ve složených závorkách, které oznámí vaši úroveň zdraví,             zbraň a polohu v mapě.              - Další příkaz „getweapon“ zvolí jako zbraň ShieldGun             - „Button bAltFire“ spustí sekundární režim střelby, čili se             před vámi objeví ochranný štít
              Zbývající příkazy v sekvenci začínají slovem „onrelease“. Ten             zajistí, že se daný příkaz provede až při uvolnění klávesy. Čili nejprve             se přepne na nejlepší zbraň přes „switchbestweapon", zavře             se ukazatel skóre opětovným použitím příkazu pro jeho aktivaci a z             obrazovky se odstraní všechny zobrazované statistiky (tedy zde FPS             i sítě) pomocí „stat none“. Následují ukončující uvozovky,             čárka a název aliasu, který si vymyslíte.
   Animovaná             gesta 
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Toto             je tedy základní kuchařka toho, jak na bindování a aliasy, dodám už             jen to, že některé příkazy fungují z pochopitelných důvodů jen při             tréninkové hře Instant Action (třeba cheaty).             Ukázky dalších aliasů najdete na stránkách se seznamem příkazů v sekci             Aliases             a najdete v nich i další šikovné techniky jako cyklování aliasů klávesou             apod. Kdo si chce nabindovat různé herní hlášky, stáhněte si tento             dokument, kde je jejich seznam a za rovnítkem výpis, o jakou hlášku             se jedná. Na konci tam najdete i oblíbená animovaná gesta.
              Máte-li již opatchovanou verzi UT2003, najdete možnost bindování většiny             hlášek přímo v menu hry. Experimentujte, přemýšlejte, prostudujte             si již hotové aliasy. Situací, kde se jich dá vhodně využít, je spousta             a jde pomocí nich i šikovně vyladit ovládání i chování hry. A hlavně             se toho nebojte, je to zcela jednoduché a vykašlete se na shánění             utilitek a podobných ptákovin.
              Nakonec doplním, že se připravuje jakási profi verze UT2003, která             se bude používat při turnajích, kde bude řada parametrů nedostupných             z důvodu zachování standardních podmínek a zabránění cheatování. Ale             to ja zatím jen ve fázi příprav a konkrétní informace nejsou známy.
  V dalších dílech článku se budeme příští týden věnovat mapám, pohybu,             zbraním, taktikám a tréninku v jednotlivých herních modech.
              Stáhněte si: Hratelné             demo (100 MB), PC             Games videa (2x 15 MB), Trailer             (1,5 MB nebo 6,5 MB), GameStar             video (2 MB), E3             2002 video (5 MB nebo 11 MB), Kalendra             Icefields video (5 MB nebo 19 MB), Technologické             video (55 MB), Cheaty,             Patch,             Čeština,             Manuál             
              Související články: Recenze,             První dojmy z dema (9/2002),             Další dojmy z             betaverze (7/2002), První             dojmy z neofic.dema (6/2002), Preview             (4/2002), Unreal             Tournament recenze (11/1999), Jak             vám poběží UT 2003?, Na             čem má běžet UT 2003?, První             mutátor a benchmarky, Kdy             vyjde UT 2003 v České republice?, Unreal             Tournament recenze (11/99), Screenshoty
 
  |