Prince of Persia: Sands of Time návod 1.díl
zdroj: tisková zpráva

Prince of Persia: Sands of Time návod 1.díl

24. 1. 2004 0:00 | Návod | autor: Redakce Games.cz |

Ještě než se vrhneme do pohádky o princovi z Persie, osvětlíme vám důležité klávesy, jak zdolávat překážky, cestovat v čase, doplňovat zdraví, používat písek nebo jaké akrobatické kousky se dají provádět při soubojích.

Autor: Nukem
Publikováno: 24.ledna 2004


Zvětšit Ještě než se vrhneme do pohádky Prince of Persia: The Sands of Time (recenze) od UbiSoftu, řekněme si několik obecných tipů úvodem, které pro některé hráče mohou být důležitější než samotný návod.


Obecné tipy

 Konzolové ovládání
Jedná se o konzoloidní hru a proto mohou mít hráči PC her problémy s ovládáním postavy. Z oblasti PC jsme totiž zvyklí na ovládání z pohledu hlavní postavy, takže doprava znamená otočení se za pravou rukou, a nebo dozadu znamená vždy couvání. Zde tomu tak není, neboť směr pohybu je vztažen k hráči, resp. obrazovce. Doprava tedy znamená jít k pravému okraji obrazovky, a šipka dozadu znamená jít směrem ke spodnímu okraji obrazovky. Couvat tedy nelze.

Během zdolávání hry nemusí případné přehmaty představovat takový problém, ostatně princ se umí na poslední chvíli zachytit za okraj propasti, takže jej jen tak nezabijete. Při soubojích to ale může být trošku problém, musíte-li čelit náporu protivníků a navíc sledovat, jak je zrovna postava prince natočena a podle toho volit směrové klávesy.

 Důležité klávesy
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Před hraním je důležité zjistit si rozložení kláves a případně jej upravit. K nastavení tu je toho spousta, ale ne vše využijete tak často. Důležité jsou pochopitelně směrové klávesy, dále klávesa pro útok mečem (Sword Attack), útok Dýkou času (Use Dagger), akční klávesa (Special Action) a výskok (Jump). Následuje klávesa pro zakládání tasené zbraně (Cancel). Tu využijete také v případě, kdy princ visí na okraji nějaké stěny nebo tyče a je třeba, aby se pustil. Často přijde vhod klávesa pro návrat časem (Rewind).

Hodně jsem užil též s korekcí pohledu kamery (Camera Left, Camera Right), neboť ne vždy jsem byl s automatikou spokojen. Pro sledování svého okolí lze využít pohledu z vlastních očí (Camera Look), kdy směr pohledu ovládáte myší. Jakmile se pohnete šipkami, pohled se vrátí do třetí osoby. Pro přehled nad větším územím je možné využít pohled z větší dálky (Alternate View), ten ale nelze natáčet. Nastavení kamery do výchozí pozice provedete jejím resetováním (Reset Camera). Pokud si zapnete nápovědu (Options-Game-Tutorials: On), bude vás hra informovat o tom, jak postupovat při provádění nějakého nového úkonu.

 Zdolávání překážek
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jak zdolávat překážky na trase se naučíte záhy. Mnohé z toho dělá princ automaticky. Přes nižší překážku vyleze sám, aniž byste museli skákat. Sám se ze skoku zachytí za okraj stěny, za tyč, sloup apod. Důležitou klávesou je akční klávesa (Special Action). Pomocí ní dokážete, že princ poběží po stěně a to buď horizontálně, čímž překoná propasti, které by jinak nepřeskočil, nebo kolmo vzhůru, takže se dostane výš, než by dokázal vyskočit. Z běhu po stěně dokáže přeskočit na protější stěnu.

Zvláštní schopností je vyskákání vzhůru mezi dvěma stěnami. Nejprve je třeba se rozeběhnout proti jedné stěně, akční klávesou po ní vyběhnout kolmo vzhůru a přeskočit na protější stranu a tady se ihned odrazit zpět. Samozřejmě, že takto se dá mezi dvěma stěnami i seskákat.

 Co vidíte na obrazovce
V levém horním rohu jsou soustředěny různé ukazatele. Horizontální modrá čára představuje princovo zdraví. Pod ní se nalézá vlnitá nádoba (Sand Tanks), do níž se ukládá písek času. Vedle nádoby jsou bílé půlměsíce (Power Tanks), jejichž počet roste s počtem zlikvidovaných nepřátel. I ty se pak plní pískem času. Písek času získáte při souboji s nepřáteli a to pomocí Dýky času. Každý takový "odběr" naplní jeden díl nádoby s pískem a polovičku kompletního půlměsíce.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Druhou možností, jak získat písek jsou místa, kde ze země vyvěrá Oblak písku času. Jde o zářivě bílý obláček, který je i slyšet. Takový odběr doplní nádobu i půlměsíce na možné maximum, navíc po osmi odběrech z oblaků přibude nový díl nádoby s pískem.

 Návrat zpět v čase
Písek je možné využít k mnoha účelům, v prvé řadě pro návrat časem. Například se vám nepovede skok a princ dopadne na zem a je téměř mrtev. Nyní, chcete-li, můžete aktivovat klávesu pro návrat časem. Z nádoby s pískem ubude jeden díl a vy se můžete vrátit až o 18 sekund zpátky. Kolik času ještě zbývá, je patrné z ubývající kružnice nad nádobou. Je zřejmé, že s vracením času je dobré začít co nejdříve a nečekat na dopad. Po ukončení návratu časem, chvíli trvá, než se kružnice opět vykreslí. Během té doby můžete sice vyvolat další návrat časem, ale k dispozici budete mít jen část z možného maxima.

 Akrobacie během soubojů
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Konečně tu máme souboje. Protože nepřátel je hodně a obvykle se budou snažit útočit najednou, nestačí jen kolem sebe sekat šavlí, nýbrž je třeba využívat různých úskoků a samozřejmě i písku času. K dispozici máte dva mocné výpady. První spočívá v přeskočení nepřítele a následném úderu – Vaulting Attack. Ten provedete tak, že podržíte směrovou klávesu vstříc nepříteli, stisknete výskok a pak jednou útok šavlí. Princ protivníka přeskočí a zasadí mu úder. Pokud po klávese pro útok šavlí klepnete ještě na útok dýkou, princ nepřítele přeskočí, zasadí mu ránu šavlí a pak do něj bodne dýku času, čímž z nepřítele vysaje písek a tím ho také zničí – Vaulting Attack + Retrieve.

Odběr písku se nemusí povést, jestliže se protivníkovi podaří úder zablokovat. Pokud před přeskočením stisknete útok šavlí alespoň dvakrát, princ nepřítele přeskočí a udeří do něj rychle dvakrát, čímž jej obvykle srazí k zemi. Do sraženého nepřítele pak bodněte dýku času a vysajte z něj písek. Čili ještě jednou - Vaulting Attack se provádí rychlou sekvencí těchto kláves: klávesa pro pohyb směrem k nepříteli – skok – útok šavlí. Pak už můžete jen princovo počínání v klidu sledovat. Chcete-li z nepřítele vysát písek, přidáte k sekvenci ještě útok dýkou. Pakliže místo dýky přidáte další útok šavlí, princ srazí dvěma rychlými údery útočníka k zemi, pokud se nepříteli nepovede útoky odrazit.

Časem narazíte na takové potvůrky, které vám nedovolí ani je přeskočit a ihned vás srazí k zemi. Na ty je dobré využít útok s odrazem od stěny – Wall Rebound Attack. Stačí se zády otočit ke stěně, stisknout klávesu pro pohyb směrem ke stěně a k tomu přidat skok a útok šavlí. Princ se odrazí od stěny směrem k nejbližšímu nepříteli a srazí jej k zemi. Pak stačí z něho vysát písek dýkou. I zde platí, že postupně narazíte na protivníky, kteří tento útok dokáží blokovat. Druhou možností je místo kombinace „skok + útok“ provést „skok + skok“. Potom princ pomocí stěny protivníka jen přeskočí.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva  Doplňování zdraví
To byly asi ty hlavní způsoby, jak si poradit s protivníkem bez „čarování“. Ještě bych uvedl, že princ umí šermovat i zavěšen za okraj stěny, či zavěšen na nějaké vodorovné tyči, nebo držíce se sloupu či provazu. Akční klávesou přechází do obrany, čímž blokuje výpady nepřátel. Pro doplňování zdraví slouží voda z kašen, potoků či bazénků a lze ji užívat neomezeně, jen při soubojích na to nebudete mít tolik klidu.

Zvláštním druhem fontány je ukrytá magická fontána. Přístup k ní je obvykle nějakým způsobem skrytý – malý průlez někde vysoko, nebo je schován za naprasklou zdí, kterou můžete se silnější šavlí rozseknout. Doušek vody z magické fontány přidá natrvalo kousek zdraví navíc. Pokud nepřátelé zaútočí na Farah, objeví se při pravém okraji obrazovky ikona luku vyplněná červenou barvou. Barva klesá, pokud je princezna zasažena. Je jasné, že Farah nesmí zemřít.

 S pískem na nepřátele
Jak jistě víte, nebo alespoň tušíte, i při soubojích je možné využívat písek a to, kromě vracení času, ještě třemi dalšími způsoby, ovšem s tím rozdílem, že nyní se spotřebovává písek nastřádaný v půlměsících. Pokud jen ťuknete na klávesu pro vracení času (Rewind), zpomalíte globálně tok času – Slow Motion. Vy i vaši protivníci se budete pohybovat pomalu, ale získáte tak přehled nad situací. Zpomalení času lze vyvolat i při průchodu lokací.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Druhým způsobem jak využít písek v boji je bodnutí dýkou času do nepřítele – Freeze and Slice. Tím jej zmrazíte v čase, takže se bude pohybovat neuvěřitelně pomalu. Po té stačí dva údery šavlí a je konec. Na obě tyto akce spotřebujete obsah jednoho půlměsíce.

Poslední způsob se nazývá Mega Freeze. Aktivuje se současným stisknutím akční klávesy a klávesy pro vracení času. V ten okamžik se zpomalí všichni vaši protivníci jako při zásahu dýkou. Naopak princ je zrychlen. Nyní stačí směrovými klávesami doslova přeskakovat od jednoho protivníka k druhému a dvěma údery šavlí je likvidovat. Doporučuji využít pohledu z větší vzdálenosti (Alternate View), abyste měli co nejlepší přehled nad tím, kde se právě nepřátelé nachází.

Mega Freeze má však několik omezení. Pochopitelně, že stejně jako Slow Motion trvá jen omezenou dobu (dle dorůstající kružnice nad nádobou s pískem) a navíc je nutné mít dokončený řetězec půlměsíců o stejné délce, jako je nádoba s pískem času. Všechny půlměsíce pak musí být plné písku, neboť při Mega Freeze je spotřebován všechen.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
 Systém ukládání hry
Hra je rozdělena na velký počet úseků, které se ukládají dočasně. Pokud zemřete, objevíte se na začátku tohoto úseku. V mnohem menší míře pak narazíte na ukládací místa. Jde o takové žlutavé prameny prýštící ze země (Sand Vortex). Když do nich vstoupíte, nahlédnete do budoucnosti a pak můžete hru uložit.

Tyto body zůstávají na svých místech, takže je lze využít i vícekrát. Objevují se po každém souboji, resp. rostou s poraženými protivníky, ale aktivní jsou až po boji, a občas je naleznete i po nějaké obtížné trase. Hru lze pak nahrát pouze z těchto pozic, takže před její ukončením musíte buď dojít k úložnému bodu, nebo si pak kus cesty zopakujete. Myslím, že tímto bych mohl úvodní povídání před samotným návodem ukončit a nezbývá mi než vám popřát příjemnou zábavu.


Návod 1. část

 První krůčky hrou
Obrázek zdroj: tisková zpráva Zaběhněte za závěsy a příběh může začít. Po sutinách u vysoké stěny vyšplhejte vzhůru a dále se držte nápovědy. Hlavně v počátcích vám bude velmi užitečná. Když se konečně dostanete na hradbu, hned si můžete vyzkoušet běh po zdi na protější hradbu. Utíkejte těsně kolem levé zdi a před propadlým můstkem stiskněte Action Key. Závěsu se nebojte, nebude překážet, naopak se efektně zvlní (obrázek). Následují bitky nejprve s jedním a nad žebříkem se dvěma nepřáteli. S využitím přeskoku přes nepřítele nebo odrazu ode zdi je souboj dílem okamžiku. V bazénku s vodou si můžete doplnit zdraví. Pijte tak dlouho, dokud nemáte zdraví na maximu.

Na nejvyšším ochozu je třeba přeručkovat po úzkých římsách do otvoru ve zdi, který prorazil hořící projektil v předchozí animované sekvenci. Na římsu vyskočte klávesou Jump. Dalším stisknutím klávesy Jump můžete na římsu vylézt, ale nyní stačí jen přeručkovat až za kamennou tvář a pak na římsu vylézt. Vyskočte na římsu nad princovou hlavou. Až dojdete na místo, kde je třeba seskočit na spodní římsu, použijte klávesu Cancel. Princ pak sám dopadne na římsu, stejně tak se sám zachytí za okraj otvoru ve zdi.
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Po souboji si můžete doplnit zdraví v malé kašně pod ochozem. Nyní vyskočte na sloup držící ochoz a vyšplhejte nahoru. Šipkami se otočte zády k protějšímu zlomenému sloupu a skočte (obrázek). Z něho pak na dlouhý sloup a odtud na ochoz. Následuje první ukládací bod.

 The Maharajah's treasure vaults (2%)
Po prvním obyčejném přeběhu po zdi následuje ten, na jehož konci musíte klávesou Jump skočit na protější stranu. V úzké mezeře mezi zdmi se rozeběhněte proti té vpravo, klávesou Action po ní vyběhněte a ve vrcholu běhu přeskočte na protější stranu. V následující místnosti je třeba se dostat na protější stranu. Jednoduše utíkejte po zdech. U průzoru, kde je vidět Dýka času, je třeba vyběhnout po stěně kolmo vzhůru.

Za ostnatými kůly neseskakujte dolů, ale po levé zdi utíkejte na protější stranu, kde se princ zachytí za římsu. Na jejím konci stiskněte šipku vpravo a skočte. Za ostnatými kůly utíkejte po levé zdi a těsně před tím, než by princ spadl, přeskočte vpravo na římsu. Následují rozpadající se římsy. Ale nebojte se, žádná se vám nerozpadne pod nohami a princ se před takovou vždy zastaví. Hned na začátku se nebojte pustit ob jednu římsu dolů. Na konci stiskněte šipku dozadu a ihned skočte na sloup.

Před sochou rozsekněte dřevěnou truhlici a vyběhněte nahoru na první dlaň. Až se dostanete k hlavě, rozeběhněte se doprava a po zdi na horu. Ve vrcholku běhu přeskočte na protější stranu a po dopadu na zeď opět zpátky. Takto vyskákejte nahoru. Pak už jen stačí sebrat dýku a přes několik málo překážek se dostat ke princovu otci.

Následuje první souboj s nestvůrami času. Nezapomeňte je dodělávat Dýkou času. Po zlikvidování první sady nepřátel se objeví ještě jednou. Boj s nimi je ale velmi jednoduchý. Stačí využít Vaulting Attack + Retrieve (doběhněte těsně k nepříteli a stiskněte rychle po sobě tyto klávesy: šipka směrem k nepříteli –> skok –> útok šavlí –> útok dýkou. Princ pak sám vykoná tento útok. Je-li to třeba, můžete využít vodu v přední části haly. Před napitím je ale třeba složit zbraně klávesou Cancel.

 „You have unleashed the Sands of Time“ (5 %)
Obrázek zdroj: tisková zpráva V místnosti pro hosty narazíte pod spodní částí rozpadlého schodiště na první Oblak písku času (Sand Cloud). Všimněte si zvuku, jaký vydává. Vždy, když někde takový zvuk uslyšíte, poznáte, že je nablízku další oblak (obrázek). Přistupte k němu a stiskněte klávesu pro útok dýkou (Use Dagger). Jděte do podloubí s hořícími mísami a vyskočte na nejnižší vodorovnou tyč. Klávesou Special Action se princ rozhoupe. Není ani třeba udělat otočku o 360°, stačí když stisknete Jump, po tom, co se princ zhoupne nejprve dozadu a pak dopředu. Ani na dalších tyčích nemusíte čekat na celou otočku, ale jakmile se princ zachytí, znovu stiskněte Jump a princ by měl ihned skočit na další. Po zdi přeběhnete mezi dvěma rozpadlými kusy ochozu. Rozeběhněte se po další zdi a na jejím konci skočte na protější tyč.

Na chodbě nejprve vyšplhejte po sutinách nahoru, je tam Oblak písku času. Pak utíkejte chodbou za Farah, avšak padající sutiny vám ji dohnat nedovolí. Rozeběhněte-li se po levé zdi boční chodby, princ se sám zachytí za tyč. Podobně i uvnitř místnosti. Po dalších tyčích pod sebou se jen spouštějte. Po souboji dojděte do rohu s tyčí a hořící mísou. Vyběhněte zeď zády k tyči a ve vrcholu běhu na ní přeskočte. Stisknutím šipky dopředu se otočte a z ní skočte proti zdi. Po dopadu na zeď se skokem ihned odrazte na tyč výše. Z ní pak na římsu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva  Had I really seen her? (7 %)
V pravé části následující chodby nezapomeňte odčerpat písek z oblaku. Na protějším konci se dostanete na tyč tak, že se rozeběhnete po zdi pod průlezem a skočíte. Když vlezete do průlezu, všimněte si otvoru ve zdi (obrázek). Vstupte do něj a proběhněte chodbou se závěsy až do jejího tmavého konce. Po dřevěném můstku dojděte k magické fontáně.

Seskákejte průrvou dolů. Za další průrvou je Oblak písku času, pak seskákejte dolů. Skaraby jednoduše rozsekejte šavlí. Stačí zběsile mačkat klávesu pro útok, princ se sám rozeběhne k nejbližšímu z nich. Na konci chodby se dejte nejprve vlevo, je tam oblak. Do následující místnosti se dostanete přes venkovní terasu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Po sloupech přeskákejte k výklenkům a po nich seskákejte dolů na výčnělek. Od něj utíkejte po zdi a v místě, kam protější sloup vrhá stín, skočte. Spusťte se po sloupu dolů. Po souboji se skaraby a odebrání písku z oblaku proveďte stejný trik s během po zdi a skokem na sloup jako před chvílí. Vyšplhejte nahoru a po tyčích na terasu. Přeskočte k oblaku. Po sloupech doskákejte k výčnělku. Jděte na jeho levý okraj a klávesou Cancel se za něj zavěste (obrázek). Přeručkujte do spáry ve zdi a po dalších dvou se postupně pouštějte dolů. Po tyčích k dalším skarabům.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Jděte k zábradlí směrem proti sloupu. Princ zábradlí přeskočí a zavěsí se (obrázek). Přeskočte na sloup (před skokem je třeba držet směrovou klávesu mířící ke sloupu). Sjeďte dolů a užijte si souboj. Zde zjistíte, že bojovnice dokáží blokovat útok Dýkou času při Vaulting Attack + Retrieve. Proto použijte pouze Vaulting Attack + úder šavlí navíc a sraženou bojovnici dodělejte Dýku času. Po souboji nezapomeňte odebrat písek z oblaku, případně si doplnit zdraví ve fontánce. Pak hru uložte.

Pokračování příště...


Stáhněte si: Demo, Trailery, Videa, Screenshoty, Cheaty...

Související články: Recenze (12/2003), Novinky

Linky: Fanouškovská stránka o hře



Nukem
autorovi je 30 let, je vědeckým pracovníkem na Západočeské univerzitě v Plzni, specializuje se na adventury, RPG a FPS, ty však již pomalu opouští :-) (všechny články autora)


 
 
Nukem

Nejnovější články