Nvidia prozradila, jaké efekty ray tracingu budou v Cyberpunk 2077. Počítá s nimi i v GeForce Now
zdroj: CD Projekt RED

Nvidia prozradila, jaké efekty ray tracingu budou v Cyberpunk 2077. Počítá s nimi i v GeForce Now

27. 6. 2020 9:30 | Hardware | autor: Jiří Svák |

od minulého roku víme, že Cyberpunk 2077 bude podporovat vykreslování pomocí ray tracingu v reálném čase. Využije k tomu technologii Nvidia RTX (alespoň na PC). Společnost se po včerejší várce nových videí pochlubila, jaké efekty má vlastně v plánu do hry zahrnout.

Než se podíváme na přehled, je nutné podotknout, že hra nebude vykreslovaná v ray tracingu úplně, půjde o takzvané hybridní řešení, kdy je valná část hry renderována tradiční rasterizací, zatímco ray tracing se využije pouze na určité efekty. Plně ray tracovaná AAA hra je prozatím nereálná, nároky na výkon jsou příliš vysoké. Ačkoli už existují tituly, ve kterých dokázala Nvidia nahradit plně rasterizaci za ray tracing, jde o starší kousky typu Quake II bez komplikované grafiky dnešních her.

Cyberpunk 2077 na tom tedy bude podobně jako většina produkce s RTX: nabídne jen konkrétní efekty, které by standardním způsobem byly těžko realizovatelné, anebo které oproti dosavadním metodám přinášejí lepší vizuální kvalitu.

  • Rozptyl světla (Diffuse Illumination)
    Pokud chceme scénu jako živou, je třeba zajistit, aby nasvícené materiály správně reagovaly na světlo (odrážely ho / absorbovaly), a to platí nejen pro bodová světla, ale i pro rozptýlené nasvícení oblohou či sluncem. Ray tracing by měl zajistit, aby se všechny světelné zdroje braly v úvahu a aby je materiály správně reflektovaly.
    Například takový billboard v zapadajícím slunci správně odrazí paprsky a ozáří tak měkkým teplým světlem předměty v okolí. Celá scéna tak bude více odpovídat realitě. O takový efekt se snažili vývojáři třeba i v případě posledního Metra: Exodus, kde byl znám pod označením globální iluminace. A nutno říct, že atmosféru a věrohodnost scény se mu podařilo vylepšit.
    Cyberpunk 2077 ray tracing zdroj: Nvidia
  • Odrazy (Reflections)
    Odrazy a odlesky, to je výstavní skříň ray tracingu, na níž se technologie velmi dobře demonstruje. Při trasování paprsků lze totiž do scény zahrnout i objekty mimo zorné pole. Při rasterizaci se taková data zahazují (hra bere v potaz jen viditelný výřez), takže například ukázat kaluž s odrazem automobilu za zády postavy je pomocí konvenčních metod nemožné. Ray tracing tohle umožňuje, takže v Cyberpunku 2077 čekejme přehlídku mokrých chodníků a zrcadlově vyleštěných korporátních lobby.
    Cyberpunk 2077 ray tracing zdroj: Nvidia
  • Ambientní okluze (Ambient Occlusion)
    Jde o techniku, při níž se simuluje, jak moc je předmět nebo plocha vystavená světlu a jak zastiňuje své okolí. Pod stolem bude vždy větší tma, protože tam nedopadá tolik světla. Záhyby záclon tvoří stíny, stejně tak i jiné členité povrchy. Z těchto vjemů pak odvozujeme plastičnost předmětů. Povrchy pak vypadají reálněji (pokud se efekt nepřepískne). Jelikož ray tracing dokáže věrně trasovat postup světla scénou, může být věrnější i ambientní okluze.
    Cyberpunk 2077 ray tracing zdroj: Nvidia
  • Stíny (Shadows)
    Stíny s ambientní okluzí souvisejí: zatímco ale AO se více zaměřuje na to, jak předměty světlo blokují a interagují mezi sebou, simulace stínů ve hře chápeme spíše jako reakci na přímé světlo. Díky ray tracingu je možné zahrnout do počítání stínů i vícero zdrojů, správně vypočítat sytost stínu podle intenzity světla, případně jak se stíny mezi sebou míchají.
    Cyberpunk 2077 ray tracing zdroj: Nvidia

Jak už víme, ray tracing ve hře stojí nemalé množství výkonu, což se Nvidia snaží kontrovat softwarovými optimalizacemi. Jednou z nich je DLSS (Deep Learning Super Sampling), což je vlastně upscale obrazu pomocí strojové učení. Díky nižšímu internímu rozlišení hry zbude více výkonu na ray tracing, ale zároveň bychom neměli snížené rozlišení poznat. Verze 2.0, kterou hra bude podporovat, slibuje vyšší kvalitu DLSS bez artefaktů.

Cyberpunk 2077 se rovněž podívá na streamovací službu GeForce NOW, na které poběží včetně efektů ray tracingu ve Full HD až při 60 FPS. Jak streamování pod taktovkou Nvidia funguje, si můžete přečíst v naší recenzi. Nemáte-li doma výkonné herní železo, je to možná alternativa, jak si s ray tracingem očekávanou pecku zahrát.

Smarty.cz

Nejnovější články