Jenže zatímco někde si vybírá daň ekonomická krize, ve hrách sledujeme i jiné tlaky, které vychází z transformace distribučních a platebních modelů. Jednoduše řečeno, nástup free-to-play a casual her pro mobily a snadno přístupné platformy. Nyní se mezi oběťmi okolnostmi vynucených změn nachází i zaměstnanci PopCap Games, tvůrců třeba Plants vs. Zombies.
Kvůli restrukturalizaci se nyní diskutuje osud studia v Dublinu, zatímco pobočka v Seattlu přišla o padesát lidí. Děje se tak rok poté, co PopCap přešel pod Electronic Arts. Nyní, v rámci tradičního hysterického sentimentu, už vidíme titulky jako „EA zabíjí PopCap“. Jenže, jak potvrzuje i spoluzakladatel PopCap, John Vechey, situace je mnohem složitější, stačí číst mezi řádky i na nich samotných.
„Tyto události jsou něčím, co se v tak rychle se měnícím průmyslu děje periodicky. Nicméně je nanic, když jste zrovna vy jedním z těch, kteří přijdou o práci. Tihle lidé jsou našimi přáteli a my tohle neděláme rádi. … Jen pro kontext těchto škrtů. V minulém roce jsme viděli dramatickou proměnu ve směru, jakým lidé platí za hry. Free-to-play, sociální a mobilní hry zažily explozi popularity. Stalo se to rychle. Překvapivě rychle. Změny v chutích spotřebitelů vyžadují reorganizaci a investice do nových typů her na nových platformách. Je to zcela jiný svět, než v jakém jsme začínali“, vysvětluje Vechey.
Vechey se snaží celkem jasně vysvětlit, že tohle je přirozený chod větších firem. Tedy, že je třeba restrukturalizovat, kontrolovat výdaje a zaručit tak, že bude firma stále profitabilní. Protože, ač se můžeme romanticky domnívat, že lidé mohou žít z pocitu dobře odvedené práce a radosti hráčů, není tomu tak. Právě v tomto je, paradoxně navzdory hysterickým výkřikům, výhodou, že PopCap spadá pod kolos, jakým je EA. V první řadě jde o fakt, že se většinou snadněji nachází uplatnění v rámci firemní politiky pro už dříve zaměstnané – lidské zdroje se tímto principem relokalizují. Nu a v druhé to vysvětluje sám Vechey:
„Nechtěl bych být dnes jinde, než v EA. Poskytli nám velké množství zdrojů, abychom operovali jako nezávislé studio. Viděl jsem spekulace, že kvůli EA už nejsme nezávislí, ale to je lež. Pořád jsou tu stejní lidé ve vedení studia. Rozhodnutí reorganizovat bylo kompletně, stoprocentně naše a ze strany EA nepřišly žádné tlaky. … Jsme rádi, že mámě jejich podporu v době, kdy tolik jiných nezávislých studií má problémy. Navíc, někteří lidé, zasažení touto reorganizací, budou přeškoleni a přeřazeni k jiným postům ve studiích EA. Kdybychom za sebou neměli EA, škrty a propouštění by byly mnohem horší“.
Jednoduše, ač je to kruté, propouštění k modernímu byznysu patří. Možná jsme si navykli v uplynulé dekádě vidět mnohem stabilnější konstrukci studií (nebo jsme jí nevěnovali pozornost), ale dnešek je zcela jiný. Investorsky nejistější, vývojem nevypočitatelný (opravdu někdo čekal tak masivní zájem o free-to-play model) a tím pádem ekonomicky nestabilní a vyžadující časté regulující zásahy.
Mimochodem, PopCap oznámil před pár dny pokračování Plants vs Zombies, které by mělo vyjít v první polovině příštího roku.
22. 8. 2012 10:56 | Byznys | autor: Aleš Smutný |
Herní byznys a dá se říci, že celosvětová ekonomika, prochází velkými změnami.