Tvůrce Shadowrunu těší a zároveň děsí vysoká očekávání fanoušků na Kickstarteru
zdroj: tisková zpráva

Tvůrce Shadowrunu těší a zároveň děsí vysoká očekávání fanoušků na Kickstarteru

14. 3. 2013 12:30 | Byznys | autor: Ladislav Loukota |

Že kickstarterovské projekty tankují nostalgii, není nic nového. Když se ale o strastech a slastech vývoje pro ultravěrnou komunitu rozpovídá jeden z lidí, kteří jsou na fanoušcích životně závislí, idea crowdfundingu ukáže také své drápky. Přitom zpovídaný není žádný novic - Jordan Weisman je pán, co vlastnoručně vytvořil značku stolního RPG Shadowrun, momentálně vyvíjí kickstartovanou hru Shadowrun Returns a v rozhovoru pro GamesIndustry nejspíše zklamal lidi, kteří brali vývoj pomocí Kickstarteru za procházku růžovým sadem.

Weisman se především rozpovídal na téma "Kickstarter dává šanci nováčkům" vs. "Kickstater dává šanci spíše dědulům", přičemž se přiklonil spíše ke druhé tezi. "Kickstarter a množství peněz, které jsme tam vybrali, vás rozhodně navede k určitému typu hry. Její téma se překrývá s lidmi, co Kickstarter navštěvují. Jde spíše o starší publikum, s nímž se nevyplatí riskovat, a které má emocionální vazbu na jistý typ produktu. Většina her, které na Kickstarteru získaly velké množství peněz, se vyznačuje lidmi nebo značkami, co určitým způsobem vyvolávají nostalgii. Určitě je to případ Double Fine Adventure, Wasteland, Shadowrunu nebo kluků z Obsidianu."

Ani to však podle Weismana není samospasné řešení. Ačkoliv jejich Shadowman Returns získal 37 tisíc backerů, v podstatě riskují, že to je množina všech jejich zákazníků.

"Model přímé distribuce od výrobce k zákazníkovi sice vývojářům nabízí možnost najít si určité publikum. Ale - a hry jako Minecraft jsou velkou výjimkou z pravidla - pro zákazníka rozhodně není snadné najít na přeplněném trhu to, co ho zajímá (= vás). Demokratizace distribuce se postarala o to, že existuje 500 tisíc aplikací, tisíce her, přičemž další stále přibývají. Zákazník je zkrátka utopen v nabídce."

To je sice depresivní hudba pro uši wannabe vývojářů, Weisman jako žijící legenda však má své publikum do určité míry zajištěné. Ani to mu příliš nepřidává na klidu, protože hned dodává, že jeho zákazníci "mají velmi vysoká očekávání, a to je jak velmi příjemné, tak i ohromně děsivé." Při vývoji hry pro klasického distributora Weisman prý necítil takový tlak na to vydat ze sebe to nejlepší.

"Oproti práci s distributorem prostě nemáme možnost, že bychom hru nedokončili. (...) Jsem už starší, nemám čas si vybudovat novou reputaci. Ať už přijde cokoliv, musíme hru vydat, a dáme do ní to nejlepší z nás."

V originále je Weisman ještě mnohem poetičtější, takže kdo z vás si dělal naděje, že pomocí Kickstarteru od nuly vytvoříte tu nejlepější hru pod sluncem, rozhodně přelouskejte celý, mírně depresivní, rozhovor.

Nejnovější články