Secret World se prodalo "jen" 200 tisíc kusů, flinta do žita neletí
zdroj: tisková zpráva

Secret World se prodalo "jen" 200 tisíc kusů, flinta do žita neletí

29. 8. 2012 9:42 | Byznys | autor: Petr Poláček |

Teprve od včerejška oficiálně běží Guild Wars 2, ale nechme hru na chvilku být, aby se sama projevila a místo toho zkontrolujme zuby dva měsíce starému titulu The Secret World. Básnil o něm Karel (viz recenze a podcast), básnil o něm jeho nohsled Olejník, básnili o něm vlastně skoro všichni v okolí krom Lukáše, který ale hru pořádně nehrál. Básní však o The Secret World i Funcom, tedy firma, která slibnou onlineovku do světa vyvrhla?

Jak vyplývá z výsledků hospodaření Funcomu za druhý kvartál účetního/kalendářního roku 2012, zatím si The Secret World nevede nijak úžasně, ale vyhlídky dle interního zhodnocení firmy nejsou zas tak černé, takže budoucnost se ještě dá vysoustružit k solidním numerům. Pojďme se tedy mrknout, jak na tom je nejenom Funcom, ale i The Secret World.

Přestože se Funcom prsí, že je TSW aktuálně nejprodávanější MMO na Steamu, prodalo se hry, která odstartovala 3. července tohoto roku „jen“ 200 tisíc kusů, což znamená, že počet pravidelně hrající lidiček se v tuto chvíli nachází pod tímto číslem. Funcom předpokládá, že prodeje hry za prvních dvanáct měsíců budou menší než u Age of Conan, takže zcela určitě nedosáhnou ani na bájnou milionovou metu.

Za vinu to firma klade nejenom rozporuplným recenzím s nízkým hodnocením (třeba 50 % od G4 TV; Metacritic rating aktuálně 72 %), ale i vydání Diablo III a oznámení termínu launche datadisku World of Warcraft: Mists of Pandaria, potažmo Guild Wars 2, což prý sebralo TSW vítr z plachet.

Funcom si přesto pochvaluje reakce hráčů samotných na TSW, což se projevuje v poměrně slušném uživatelském ratingu na Metacritic (8,4) i MMORPG.com (8,2), ale i obecně pozitivních reakcích na fórech a v rámci širší komunity. Nejenom v reakci na dosavadní výsledku TSW Funcom aktivoval šetřící mód, což konkrétně znamená snižování počtu zaměstnanců (nikde ve zprávě se ale nepíše o propouštění vývojářů) a soustředění se na konkrétněji zaměřené a systémově orientované hry s vysokou mírou hráčské interakce, protože vývoj takových projektů je kratší a stojí méně peněz dostat je na trh. Příkladem budiž oficiální LEGO onlineovka, jejíž vývoj by měl trvat jenom 18 měsíců a bude určena pro co možná nejširší možnou hráčskou i nehráčskou obec.

Hlavním zdrojem příjmů pro Funcom byl ve druhém kvartále účetního roku opět Age of Conan, kterého si doposud zahrálo či vyzkoušelo (alespoň jednou) přes 3 milionu hráčů. Je však třeba myslet na to, že hra už nějaký ten měsíc běží ve free to play módu, takže se nejedná o nijak závratné číslo. Anarchy Online si doposud zahrály přes 2 miliony hráčů, a když ke dvěma zmíněným přidáme i další projekty Funcomu (zejména Bloodline Champions), tak Funcom svými projekty doposud alespoň jednou obsloužil přes 6 milionů hráčů.

Když se ještě jednou vrátím k The Secret World, tak následující velký update se zaměří na přidání nových schopností, zbraní a nové možnosti úprav postav. Hlavně se však hra bude snažit přežít nejenom aktuální launch Guild Wars 2, ale hlavně chystané zahájení prodeje Mists of Pandaria a příval podzimních herních pecek.

Právě snaha o sběr slušného počtu hráčů ještě před hlavní částí letošní herní sezóny vedla Funcom k tomu, že TSW spustila v dosti netradičním období – začátkem letních prázdnin. Strategie však evidentně nezafungovala pořádně, protože navzdory obecně velmi pochvalné odezvě se prostě lidé raději váleli u moře, lezli po skalách a makali na brigoškách, namísto toho, aby byli zavřeni ve své domácí kobce a hltali hratelné teorie o globálních spiknutých.

Rozhodně si však nemyslím, že by zvolený termín zahájení provozu TSW byla od Funcomu bůhvíjaká chyba, protože hra neměla marketingové ani komunitní svaly na to, aby si vybojovala prostor při případném spuštění na podzim. To by dopadla ještě hůře. Takže co? Takže držme TSW pěsti, hra je to výborná.

Naštěstí pro hru a její fanoušky je Funcom malá firma, takže jí z her stačí i menší tok tržeb a může své tituly držet dlouho při životě, aniž by na nich prodělávala  - navíc s relativně malým počtem aktivně platících hráčů. Však se podívejte na Anarchy Online. To, co by pro jinou hru byl masivní průšvih, je pro Funcom OK. Ostatně, cena hry byla interně odhadnuta na pouhých 35 milionů dolarů. To je prostě na onlineovku směšná částka!

Nejnovější články