Jenže současný trh s MMO na tom není tak dobře jako před lety a po boomu minulých let se dostává do stabilního útlumu, kdy je pro nové tituly stále těžší prosadit se. I třičtvrtě milionu předplatitelů lze v současné situaci považovat za úspěch. Dle výzkumu Superdata totiž od roku 2010 klesl počet lidí, kteří měsíčně platí za možnost hrát, z 30,6 miliónů na 23,4 miliónů. A klesající trend se má potvrzovat i v budoucích letech. Nejzajímavější je v této situaci samozřejmě graf porovnávající výnosy z předplatného a z mikrotransakcí u hybridních titulů, které zavedly mikrotransakce jako doplněk k měsíčním poplatkům.
Zatímco výnos z měsíčních poplatků klesá, výnos z mikrotransakcí v těchto hrách se zvýšil z 14 % na 27 %. Ukazuje se tak stále silnější tendence hráčů vyzkoušet si jednotlivé tituly zadarmo a platit jen v rámci miktoransakcí, než pravidelně a ve výsledku počet předplatitelů klesá. Zároveň se ale potvrzuje, že někteří hráči, kteří jsou ve hře déle, často do doplňkových mikrotransakcí investují.
Propadu se však rozhodně nemusí bát vydavatelská firma NCSOFT, která nedávno uvedla sci-fi MMORPG Wildstar od Carbine. Na čísla předplatitelů u Wildstar je sice v současné době brzy (součástí hry je automaticky 45 dní hraní zdarma), nicméně dlouhodobá data ukazují, že onlineovky se sci-fi tématikou bývají v průměru třikrát úspěšnější, než fantasy MMO. Navíc se v Carbine vyjádřili, že od spuštění ostré verze se počet hráčů oproti betě zpětinásobil. NCSOFT potvrzuje svou silnou pozici i tím, že v žebříčku nejlépe vydělávajících MMO založených na měsíčních poplatcích za rok 2013 má hned čtyři tituly – Lineage a Lineage II, Aion a Blade and Soul.
V žebříčku snad už nikoho nepřekvapí silná pozice Star Wars: The Old Republic, která díky svému hybridnímu formátu předplatného i free-to-play hraní chytla druhý dech a především prvního dílu Lineage. Nicméně nemáme čekat dlouhodobý úpadek her s pravidelným předplatným. Trh se stabilizuje a free-to-play model už dosahuje úrovně, kdy bude podobně nasycen jako ten s předplatným. Na několik let tedy zřejmě nastane situace, kdy současné hry budou mít stabilní pozici, ale o to obtížnější bude pro nové tituly uspět na přeplněném trhu.