Počet pravidelných předplatitelů MMO klesá, ale trh se stabilizuje
zdroj: Archiv

Počet pravidelných předplatitelů MMO klesá, ale trh se stabilizuje

21. 7. 2014 17:28 | Byznys | autor: Jakub Kovář |

Server Superdata uveřejnil analýzu dat za červen 2014 týkajících se MMO her, které stále využívají pravidelné měsíční poplatky, a výsledkem jsou zajímavé údaje ohledně vývoje trhu. Ambiciozní novinka The Elder Scrolls Online už má za sebou první měsíce a v červnu se mohla Bethesda těšit z celkem 772 374 předplatitelů. Na první pohled to nevypadá jako zrovna mnoho – jde přibližně o desetinu uživatelů nejpopulárnějšího MMORPG na světě World of WarCraft

Jenže současný trh s MMO na tom není tak dobře jako před lety a po boomu minulých let se dostává do stabilního útlumu, kdy je pro nové tituly stále těžší prosadit se. I třičtvrtě milionu předplatitelů lze v současné situaci považovat za úspěch. Dle výzkumu Superdata totiž od roku 2010 klesl počet lidí, kteří měsíčně platí za možnost hrát, z 30,6 miliónů na 23,4 miliónů. A klesající trend se má potvrzovat i v budoucích letech. Nejzajímavější je v této situaci samozřejmě graf porovnávající výnosy z předplatného a z mikrotransakcí u hybridních titulů, které zavedly mikrotransakce jako doplněk k měsíčním poplatkům.

Zatímco výnos z měsíčních poplatků klesá, výnos z mikrotransakcí v těchto hrách se zvýšil z 14 % na 27 %. Ukazuje se tak stále silnější tendence hráčů vyzkoušet si jednotlivé tituly zadarmo a platit jen v rámci miktoransakcí, než pravidelně a ve výsledku počet předplatitelů klesá. Zároveň se ale potvrzuje, že někteří hráči, kteří jsou ve hře déle, často do doplňkových mikrotransakcí investují.

zdroj: Archiv

Propadu se však rozhodně nemusí bát vydavatelská firma NCSOFT, která nedávno uvedla sci-fi MMORPG Wildstar od Carbine. Na čísla předplatitelů u Wildstar je sice v současné době brzy (součástí hry je automaticky 45 dní hraní zdarma), nicméně dlouhodobá data ukazují, že onlineovky se sci-fi tématikou bývají v průměru třikrát úspěšnější, než fantasy MMO. Navíc se v Carbine vyjádřili, že od spuštění ostré verze se počet hráčů oproti betě zpětinásobil. NCSOFT potvrzuje svou silnou pozici i tím, že v žebříčku nejlépe vydělávajících MMO založených na měsíčních poplatcích za rok 2013 má hned čtyři tituly – Lineage a Lineage II, Aion a Blade and Soul.

V žebříčku snad už nikoho nepřekvapí silná pozice Star Wars: The Old Republic, která díky svému hybridnímu formátu předplatného i free-to-play hraní chytla druhý dech a především prvního dílu Lineage. Nicméně nemáme čekat dlouhodobý úpadek her s pravidelným předplatným. Trh se stabilizuje a free-to-play model už dosahuje úrovně, kdy bude podobně nasycen jako ten s předplatným. Na několik let tedy zřejmě nastane situace, kdy současné hry budou mít stabilní pozici, ale o to obtížnější bude pro nové tituly uspět na přeplněném trhu.

zdroj: Archiv

Nejnovější články