Lidé utrácí za free-to-play onlineovky rok od roku více
zdroj: Archiv

Lidé utrácí za free-to-play onlineovky rok od roku více

10. 11. 2011 13:36 | Byznys | autor: Petr Poláček |

Na jedné straně Blizzard nedávno přiznává, že za poslední dobu poklesl počet platících předplatitelů World of Warcraft o cca 800 000 duší, a na druhé straně hlásí firma NewZoo na Gamasutře, že hráči letos za free-to-play (zdarma hratelné, alespoň částečně) onlineovky v USA utratili zase o pár milionů dolarů více než loni. Co si z těchto dvou informací odvodit? Jen ne žádné definitivní závěry prosím, protože WoWko je možná velké, ale rozhodně netvoří nabídku onlineovek s předplatným samo. Za jistý indikátor toho, že se ale na trhu s MMO tituly něco významného děje a rozhodně to nepřipomíná bublinu, která by měla brzy splasknout, však lze oba údaje bez problémů považovat. Ostatně, relevanci informací o úspěchu F2P her podporuje i fakt, že řada onlineovek, které původně fungovaly na bázi předplatného, nyní přechází do free-to-play tábora a slaví s tím úspěch (třeba DC Universe Online, Age of Conan, LotrO a další).

Ale zpět k výsledkům studie. Z celkového balíku peněz, které hráči v roce 2011 (doposud, ještě není konec roku) utratili v USA za onlineovky (a patří do toho i ty na Facebooku a browserové tituly), připadá 47 % na free-to-play tituly. Minulý rok přitom podíl f2p onlineovek tvořil 39 %. Jejich podíl tedy roste a příští rok už bude možná tvořit nadpoloviční většinu. Neznamená to však nutně, že hráči f2p onlineovky musí nutně hrát více než ty klasické s předplatným. Může to znamenat, že provozovatelé f2p onlineovek umí ze svých hráčů peníze prostě vymlátit. Nechají vás sice podstatnou část hry absolvovat zdarma, ale ve chvíli, když už jste zaháčkovaní, vám předhodí sérii nabídek, která se nedá odmítnout – ať už je to přístup do dalších oblastí, speciální schopnosti či oblečky nebo jenom pocit, že prostě patříte k nějaké privilegované skupině.

Ještě než ale začnete řešit Ameriku. V Evropě jsou f2p onlineovky ještě úspěšnější, protože na celkových útratách hráčů za MMO hraní se zdarma hratelné věci podílí z 53 %, zatímco v Asii z 59 %. Popularita F2P her v Asii ale tolik překvapivá není, tento herní a obchodní model tam vznikl, má zde tradici. Ale my Evropané jsme se nějak na ta free-to-play a browserová MMO chytili, nezdá se vám? Zrovna Německo je vyloženě bašta browserových onlineovek.

I díky rostoucímu úspěchu f2p modelu utratí hráči v USA za MMO tento rok o 3 % více než roky minulý, tvrdí tržní analýza NewZoo. Konzultantská firma iQu, která se na analýze podílela, však zároveň varuje před přílišným optimismem ohledně použití f2p modelu. Negarantuje to prý samo o sobě úspěch: „Nedávné zprávy o konci LEGO Universe a problémy několika titulů od Gameforge jen dokládají, že prostě nestačí nalepit na hru označení free-to-play a očekávat, že bude automaticky generovat tržby,“ praví se ve vyjádření iQu pro Gamasutru.

Nač iQu naráží? Zejména na fakt, že konkrétně v případě LEGO Universe byl pokus s free-to-play verzí proveden zoufalým způsobem: bez rozmyslu, přípravy a narychlo. Free-to-play verzi de facto u LEGO Universe představovalo pár oblastí s velmi omezenou nabídkou herních činností. Není divu, že tento pokus hru nezachránil. S tím, jak bude free-to-play model populárnější, bude podobných případů přibývat. Spousta firem bude mít pocit, že free-to-play je samospása, což je ta nejkratší cesta do pekel. A je samozřejmě otázka, jak free-to-play změní hry samotné. Určitě se tomuto modelu budou onlineovky muset stále více přizpůsobovat, protože to znamená zcela jiný způsob přípravy, distribuce a zpoplatňování obsahu. Mimochodem! Star trek Online přejde na free-to-play verzi v lednu příštího roku...

Nejnovější články