„Konzole brzdí vývoj her,“ říká Robin Kaminsky
zdroj: Archiv

„Konzole brzdí vývoj her,“ říká Robin Kaminsky

24. 8. 2011 15:31 | Byznys | autor: Aleš Smutný |

Bývalá viceprezidentka marketingového a vývojářského oddělení Activision, Robin Kaminsky, se vyjádřila k současnému vzestupu mobilního a tabletového hraní, problémům tradičních her a vývoji na konzole.

Zvětšit zdroj: Archiv Ač byste mohli z titulku čekat, že bude obhajovat tradiční cestu hardwarového vývoje konzolí, které nyní svým zastaráváním brzdí PC, není tomu tak. Kaminsky sice důrazně podtrhuje nutnost vývoje konzolí, ale poněkud jiným směrem...

„Trh s tradičními hrami je dnes v problémech. Prodej krabicových her v posledních dvou letech klesá a červenec tohoto roku byl pro americké prodejce her nejhorší od října 2006...mnoho lidí věří, že důvodem jsou digitální prodeje a ekonomika, ale já věřím, že skutečným důvodem stagnace je nedostatek inovace“. Kaminsky se tak obrací proti tvrzení, že současný trend tkví ve vzestupu digitální distribuce.

Aby zachránili pozici tradičních her, musí vydavatelé přitvrdit v oblasti konzolových her a ty jsou stále záležitostí spíše krabicového prodeje. „John Riccitiello z Electronic Arts říká, že nejrychleji rostoucí platformou pro EA je iPad. To by mělo znepokojovat nejen vydavatele tradičních her, ale i výrobce konzolí, tedy Microsoft, Sony a Nintendo. Pokud bude Apple vlastnit dominantní kus hardwaru, co zbude na konzole a konzolové hraní?“

Zde dostává úvaha Kaminsky trochu jasně obrysy. Je zde, alespoň z mého pohledu, problém v tom, že uvažuje pouze v mezích „být první anebo vůbec“. Nesnaží se brát v potaz fakt, že zde jsou spíše dvě různé skupiny hráčů, z nichž část se zaměřuje pouze na tradiční hry, další se k hraní čerstvě dostala díky módní vlně s casual hrami na iPad, a pak je tu třetí, která bere tabletové a mobilní hraní jako doplněk k tradičnímu. Ale faktem je, že Kaminsky chce ulovit všechny tři skupiny – a to je zřejmě nemožné.

Pravdou je, že Kaminsky dobře konkretizuje problém s poklesem ekonomické situace (nejen) v Severní Americe. „Poškozuje současný stav ekonomiky prodeje AAA her? Samozřejmě. Méně a méně spotřebitelů je ochotných dát 60 dolarů za hru, která nenabídne nic nového nebo odlišného. A jakmile se jejich návyk změní, kdo je dostane zpátky k tradičním hrám až a jestli vůbec se ekonomika zlepší?“ Dle ní se prostě průmysl musí proměnit a adaptovat na novou situaci.

„Co to všechno znamená? Růst prodejů na platformách jako jsou smartphony, tablety, Facebook apod přivádí hry k hráčům a ne naopak. Tenhle přístup je nevyhnutelný. Tyto platformy se budou nadále soustředit a odměňovat, co je nové a vycvičí své spotřebitele, aby hledali nové hry a zážitky. V kontrastu k tomu se tradiční vydavatelé budou snažit navyšovat zisky z jednoho titulu skrze DLC a prémiové služby“.

Nyní se Kaminsky dostává k titulní větě článku. Konzole musí přijít s novou generací, která ale bude... nová. Inovativní. „Nová generace konzolí a her by si měla uvědomit, že hráči jsou mobilní, aktivní a cenit si hráčů bez ohledu na to kde a kdy hrají, ať už chvilku nebo dlouho v jednom kuse. Měla by byt optimalizovaná pro hardcore i casual hry, přijmout jak ovládání gamepadem, tak novým rozhraním. Obsah by se měl vyvíjet, měl by být dynamický, ne statický, měl by podporovat alternativní platební možnosti jako free to play, což vede více hráčů k tomu, aby hru zkusili. Měly by podporovat sociální a komunitní koncepty a možná umožnit hraní napříč platformami, bez ohledu na výrobce“.

To je ovšem obraz, který se nám, hráčům „tradičních“ her, nemusí líbit. To, co Kaminsky požaduje, je unifikovaná směska všech moderních prvků, v nichž ale najednou pro to tradiční moc prostoru není. Je to svým způsobem zvrhlý (ale odůvodnitelný) pohled marketingového oddělení. Nabízí ideálního herního mutanta. Otázkou je, zda tradiční hráči tohoto mutanta ocení, ať už bude na nových konzolích nebo ne. Protože to, co Kaminsky chce, není prostě nová generace konzolí, která bude hardwarově silnější. Chce model, který se nabídne všem. Problém je v tom, že jeden hráč neexistuje. Ne jeden model hráče. Jak jsem psal výše, jsou tu minimálně tři skupiny. A Kaminsky chce políčit na všechny, což osobně považuji za nemožné. A ne nutné, dokud tradiční hry také vydělávají.

Nejnovější články