Hráči jako skuteční investoři aneb nový trend herního průmyslu
zdroj: tisková zpráva

Hráči jako skuteční investoři aneb nový trend herního průmyslu

13. 4. 2013 10:59 | Byznys | autor: Ladislav Loukota |

Řekněme si to na rovinu - podpořit pár dolary nadějný projekt na Kickstarteru a získat za to credit/triko/virtuálního avatara je sice pěkná idea, mnozí lidé by však za svou investici do vývojářů raději získali hmatatelný zisk z prodejů. Právě to je myšlenka stojící za "rovnoprávným crowdfundingem", o němž se pro Gamasutru rozpovídalo hned několik lidí z herního byznysu. Dle jejich vize jde doslova o budoucnost herního průmyslu.

Celé haló kolem rovnoprávného crowdfundingu (který budeme dále raději referovat kratším "equity crowdfunding") odstartovala dopravně-budovatelská simulace Train Fever (video k nalezení zde a potěší zejména lidi znechucené absencí budovatelských strategií) zafinancovaná skrze stránku Gambitious. Konkrétně v případě Train Fever se mluví o předpokládaném zisku 822 500 euro, z čehož si investoři rozdělí pěknou polovinu.

Gamasutra proto zpovídala několik lidí z branže a dostala množinu zajímavých názorů. Například herní historik a novinář Frank Cifaldi se vyjádřil v tom smyslu, že Kickstarter se i přes fenomenální úspěch "odmítá vyvinout" a poskytnout skupinové financování lidem, kterým nejde jen o získání symbolické odměny (a hry).

Spekulanti, kteří by zafinancovali nadějné projekty, přitom rozhodně nejsou výjimeční, jak dokládá... uh, prakticky celá ekonomika. Ne každý má ovšem dost financí, aby ze své kapsy pomohl celému vývoji, a zde přichází ke slovu equity crowdfunding. Kickstarter se dle Cifaldiho podobným snahám brání a otevírá tak prostor jiným crowdfundingovým stránkám a konceptům.

Naopak Patric Miller z Game Developer Magazine, ačkoliv koncept equity crowdfunding i on pohladil, se obává určitého štěpení komunity v případě masivního uplatnění nápadu. "Na pročítání diskuzních fór v případě, že se hráči stanou skutečnými investory, se skutečně netěším".

Miller přesto v konceptu vidí jistou výhodu, a tou je úspora času. Jak uvádí sám na sobě, ve financování většiny kickstarterových mu brání skutečnost, že jednoduše nemá dost času na hraní všech zajímavých her a postrádá tak důvod jejich podporování – pokud by však za svůj příspěvek získal podíl na prodejích, jeho peněženka by se otevřela mnohem raději (autor tohoto textu nemůže souhlasit víc).

S investory souvisí také další logický výtka, totiž že obecně řečeno, investoři mají ve zvyku kecat průběhu do svých investic. Christian Nutt z Gamasutry proto pokládá otázku, do jaké míry by množina investorů při equity crowdfundingu mohla či nemohla ovlivňovat vývoj zafinancované hry. Což je dle Krise Grafta z Gamasutry něco, na čem vývojáři nemusejí mít úplně zájem a raději tak sáhnou po Kickstarteru. Také Nutt pak zopakoval Millerovu pointu, že by v případě equity crowdfunding byl mnohem ochotnější podílet se na financování, na rozdíl od systému Kickstarteru.

Závěrem pak britský redaktor Mike Rose označil equity crowdfunging za další zlom v herním průmyslu, k čemuž je právě Kris Graft poněkud skeptický, a nejenom kvůli negativům vyplývajícím z "rovnoprávnosti". Equity crowdfunding totiž vzbuzuje také otázky ohledně legálnosti celého postupu - vývojáři Train Fever jsou umístěni ve Švýcarsku, kde s tím prý není problém, leč ve Spojených státech nebo Velké Británii by čelili mnohem větší výzvě. Ačkoliv je tedy equity crowdfunding už nyní úspěšně aplikován (kromě Train Fever třebas i v Project C.A.R.S.), k dořešení a globální aplikaci zbývá ještě pořádný kus cesty.

Nejnovější články