Ex-Battlefield vývojáři vidí svou budoucnost ve vývoji středně velkých her
zdroj: tisková zpráva

Ex-Battlefield vývojáři vidí svou budoucnost ve vývoji středně velkých her

20. 2. 2015 16:30 | Byznys | autor: Adam Homola |

Že se herní průmysl v posledních několik letech výrazně mění, je snad evidentní, stačí se rozhlédnout okolo sebe. Mobilní hry, early access, indie hry, free-to-play, mikrotransakce, virtuální realita... Změn proběhlo a probíhá hodně. A velká studia se pořád zuby nehty drží svých obřích AAA značek, od kterých nechtějí z logických důvodů upustit. Jenže některým vývojářům se to nelíbí a prchají do menších projektů, nebo zakládají vlastní mobilní studia. Jedno takové studio si teď založili dva ex-DICE vývojáři, kteří chtějí udělat "středně velké" RPG. Jde vlastně dneska udělat středně velkou hru?

A co to vlastně znamená středně velká hra? Je to ale prosté - nebude to žádný obr jako Skyrim nebo Dragon Age: Inquisition, ale nebude to ani malá indie hra, kterou by někde splácali za pár měsíců a pár desítek tisíc dolarů maximálně. Nová hra ještě nemá název, ale známe alespoň název studia: The Outsiders. Tvoří jej duo David Goldfarb a Ben Cousins, oba bývalí tvůrci z DICE, kteří se podíleli na různých Battlefieldech.

Goldfarb má za sebou ještě čtvrtý díl, zatímco Cousins odešel z DICE už v roce 2008 a v posledním zhruba roce se věnoval nezávislému poradenství a konzultacím v oblasti free-to-play her. Cousins prý umí dobře rozjíždět nové věci, zatímco Goldfarb byl už unavený vývojem AAA her a chtěl zkusit něco menšího. Ještě předtím se ale podílel na Payday 2, s jehož vývojem byl spokojený a něco v podobném měřítku bych chtěl udělat i pro svůj nový RPG projekt.

Goldfarb v rozhovoru pro Games Industry přiznal, že nebyl jen unavený, ale prostě vyhořel. Po dokončení Battlefield 4 už prý nechtěl nikdy udělat žádnou další AAA hru, zatímco Payday 2, typická "střední" hra, ho zase nakopla. Koncept na nové RPG prý nosí v hlavně už dlouho a teď uzrál čas na založení nové firmy a pokus prorazit v kategorii středně velkých her, kde by to zase tak těžké být nemuselo.

"Opravdu si myslím, že místo mezi AAA hrami za sto nebo dvě stě milionů dolarů a indie hrami za milion dolarů existuje, a že stále není pořádně prozkoumané. Pro mě je to úrodné pole, které mohu pořádně zorat a udělat tam něco úžasného. Těch středních her existuje docela dost a na Steamu mají úspěch ty, co stojí 3 - 8 milionů dolarů. Ostatně podívejte se na Paradox, ti se v tomhle prostoru umí pohybovat skvěle. Nejsou to nijak drahé hry, ale daří se jim dobře," řekl Goldfarb pro GII.

S menším rozsahem hry jde ruku v ruce i menší velikost týmu. V The Outsiders zatím pracují jen čtyři tvůrci a takhle to má zůstat co nejdéle. Časem samozřejmě nastane chvíle, kdy čtyři vývojáři nebudou na středně velkou hru stačit, a pak se bude nabírat, ale dříve ne. Zakladatelé studia chtějí udržet tým co nejmenší tak dlouho, jak to jenom půjde. Teoreticky by to neměl být problém, protože Goldfarb má v merku jiný přístup k vývoji příběhové hry, konkrétně takový, jaký nedávno popisoval Ken Levine.

Levine opustil AAA vývoj, osekal Irrational Games na kost a s malým týmem vývojářů pracuje na nové hře. Ta by měla stát na příběhu, ale nikoliv tradičním příběhu. Měl by být vyprávěný organicky, na základě skutečných činů hráče, a měl by se jim neustále přizpůsobovat. Obecně řečeno je Levinovým cílem udělat silně příběhovou hru s velkou znovuhratleností, při které můžete jako vývojář používat různé části příběhu dokola. A  hráč by si toho ideálně neměl všimnout.

Zájemci nechť si vyhradí hodinu času a podívají se na celou Levinovu přednášku, kde o tomto specifickém přístupu k vývoji mluví. Je pravda, že silně příběhovou hru, která by byla vysoce znovuhratelná právě kvůli a díky příběhu, jsme tu snad ještě nikdy neměli. Na čem přesně Levine pracuje, nevíme. Zatím Goldfarb alespoň řekl, že by mělo jít o RPG.

Podobné příběhové Lego by se ale dalo aplikovat na spoustu žánrů a bude zajímavé sledovat, jestli se příběhová znovuhratelnost povede Levinovi nebo tvůrcům z The Outsiders. A kdo s ní vlastně přijde první. Čistě teoreticky by mohlo být Goldfarbovo nové RPG dostupné i pro technologii Oculus Rift, která se mu hodně líbí a bude to podle něj velká věc - až někdy bude. Kdy ale RPG vyjde, jak vlastně bude vpadat a na jaké platformy (kromě velmi pravděpodobného PC) bude, nevíme.

The Outsiders jsou čtyři a mají v rukách rozpracovaný návrh na hru. Brzy ji tedy určitě neuvidíme, ale už z prvních informací bych si ji minimálně já zařadil do hledáčku. Podobně papírově zajímavé projekty v AAA sféře nevznikají a na skutečné indie hry jsou zase možná příliš ambiciózní. Střední cesta je tak možná ten jediný způsob, jak v současné době podobnou vizi realizovat. Držím palce.

Nejnovější články