Warhammer Online jako muzeum - prosba za vydání singleplayer verze mrtvé onlineovky
zdroj: tisková zpráva

Warhammer Online jako muzeum - prosba za vydání singleplayer verze mrtvé onlineovky

23. 12. 2013 19:04 | Téma | autor: Petr Poláček |

Každá hra je svým způsobem muzeum s mnoha sekcemi. V jedné najdete artefakty zbylé po graficích, v jiné můžete své krky natahovat nad exponáty ve vitrínách s prací kodérů a hned o místnost dále vás čeká interaktivní prezentace zvukařů. Člověk musí ale ke hře přistupovat specifickým způsobem, aby ji vnímal jako souhrnné dílo plné artefaktů něčí činnosti. Nesmí vnímat herní mechaniky, musí nechat zábavu za dveřmi a soustředit se na detaily. Musí se jen procházet a kroutit hlavou vlevo, vpravo a představovat si popisky: „Tuhle zbraň navrhoval John Doe. Povšimněte si nepatrného detailu na pažbě. Maličkatý křížek s letopočtem značí, že při výrobě tohoto modelu Johnovi zemřel otec.“

Popisky a vitríny jsou samozřejmě blbost. Procházet hry ve strnulém stavu, kdy už neslouží k zábavě, by však mohlo být přínosné. A prvním krokem k implementaci „Muzeum módu“ je přání Andrew Meggse, aby Electronic Arts zpřístupnila něco jako singleplayer verzi nedávno zavřené onlineovky Warhammer Online. Přijde vám to jako blud poblázněného vývojáře? Pche, dává to absolutní smysl, abyste věděli.

Nejdříve fakta. EA podle dříve zveřejněného záměru ukončila 18. prosince tohoto roku po zhruba pěti letech provoz onlineovky Warhammer Online. Hostů na pohřbu zas tak moc nebylo, protože hra, jakkoli se její konzumaci věnovalo stále několik desítek tisíc hráčů, nikdy nepronikla do MMO mainstreamu. Rozhodnutí hru zavřít však nebylo motivováno nedostatečným počtem hráčů, nýbrž vypršením licence od Games Workshop. Zas tak výhodný provoz hry nebyl, aby se EA oplatilo licenci dále platit. To se nedá nic dělat.

Andrew Meggs byl jedním z důležitých vývojářů Warhammer Online. Spoluzakládal ostatně s bývalým šéfem Mythicu (Mark Jacobs) studio City State Entertainment, které prostřednictvím onlineovky Camelot Unchained chce navázat na progresivní designérské metody vývojářů z Mythic Ent. Andrew každopádně v tomto blogpostu požádal EA, aby byla historicky uvědomělá a umožnila hráčům Warhammer Online, aby se mohli kdykoli podívat do svého herního světa. Ne, aby hráli. Aby se dívali.

Andrew Meggs uvádí, že osobně dohlížel na to, aby v každé interní (v tom, co nešlo na veřejnost) verzi Warhammer Online existovala možnost spustit hru bez nutnosti připojení k serveru. Člověk se pak mohl pohybovat ve hře, kde nebylo co hrát, protože tam nebyli žádní hráči ani události. Byla to prohlídka světa připraveného na souboje, na plnění questů, na aktivitu hráčů. A teď, když je hra efektivně mrtvá, by podobná prohlídka mohla plnit roli nikdy nekončící muzejní noci, kdy se člověk může bez placení a volně procházet historií.

Meggs nabádá EA, aby vydala spouštěcí soubor, který by hráče pustil za obrazovky s výběrem postavy a loginem na server, který je už vypnutý. Nabádá EA, aby hráče pustila do herního světa, jehož tvorbou strávila řada lidí několik let života a nedávno navždy osiřel. Prý stačí jen zapnout jeden parametr, nechat zkompilovat build a hráčům distribuovat spouštěcí soubor. Zbylé assety má většina hráčů ještě pořád na disku.

A myšlenka je to krásná, pokud chcete znát můj názor. Andrew Meggs má samozřejmě k Warhammer Online poněkud bližší vztah než většina z nás. Přesto věřím, že jeho prosbu směrem k EA by spousta fandů Warhammer Online ráda podepsala. Možná by jim procházení lokací, kde trávili volné chvíle masakrováním protistrany, přineslo zpět příjemné vzpomínky.

Hlavně by se ale, jak sám Meggs naznačuje, možnost brázdit prázdný svět WO hodila jako názorná demonstrace jistého stylu designu onlineovek. Blbost? Z čeho budou profesoři game design oborů vycházet za deset, dvacet, třicet let, když budou vycházet jen ze sekundárních pramenů a nebudou mít možnost ukázat studentům historické relikvie?

Ze světa Warhammer Online by se mohlo lehce stát odkudkoli přístupné muzeum s artefakty, co odkazují na práci desítek vývojářů. Zatímco v případě starých singleplayer her není většinou problém si je koupit a znovu si je zahrát i na moderních mašinách, staré onlineovky již zhusta navštívit nelze. Servery jsou mrtvé a bez nich vás ke zkoumání obsahu kód her nepustí, ani když je máte nainstalované z lokálního média. Přitom by se to dalo vyřešit jednoduše, v případě Warhammer Online změnou jednoho parametru...

Nejnovější články