Ve Valve prý k vydání hry stačí jen tři lidi
zdroj: tisková zpráva

Ve Valve prý k vydání hry stačí jen tři lidi

30. 10. 2012 16:45 | Téma | autor: Adam Homola |

O dost netradiční firemní struktuře Valve se ví už delší dobu a napsalo se o tom hodně. Valve vlastně nemá žádného šéfa, i když technicky a navenek jím je Gabe Newell. Každý je tam ale prý svým vlastním pánem, a co děláte, je na vás. Jaký projekt si vyberete, jakou roli na něm budete dělat... Prostě jedna velká anarchie, která skvěle funguje. Když už se ale anarchie seskupí do jednoho projektu, jeho vydání pak musí být záležitostí celé firmy - tuto domněnku vyvrátil Greg Coomer. Podle něj prý stačí snaha tří lidí a může vyjít hra s nálepkou Valve na krabici, nebo spíše na Steamu.

“Tři lidi ve firmě můžou vydat cokoliv. A proč tři? Protože on vlastně může cokoliv vydat i jediný člověk - ale výsledek je vždycky lepší, když ho proberete s několika kolegy předtím, než zmáčknete to tlačítko,” řekl Coomer na nedávné konferenci Seattle Interactive Conference, kde měl přednášku o tom, jak vás ve Valve nikdo nekontroluje, a jak se tam vlastně věci dokončují.

Ve firmě prý jednoduše neexistují žádní šéfové. Ani jeden hlavní, ani šéfové jednotlivých projektů, oddělení, her nebo čehokoliv. Prostě je tým lidí, který pracuje na nějaké hře a tím to hasne. Žádná velká hierarchije, žádná struktura, kdo se odpovídá komu a kdo musí něco schvalovat. Nikdo nic. Prý se můžete pouštět v klidu do sebevětších rizik, zkoušet jakékoliv projekty, aniž byste si to museli nechat dopředu schválit deseti manažery a pěti producenty.

“Je to trochu děsivé - každý ve firmě dělá pořád velká rozhodnutí a rozhoduje o tom, kterým směrem se budeme ubírat, které projekty bychom měli začít dělat a tak dále. Může to působit jako trénink a experiment v kooperativním vedení firmy,” řekl na konferenci Coomer, jak reportuje Geekwire.

Pamatujete třeba na to, když se Google před mnoha a mnoha lety chvástal tím, že dovoluje svým zaměstnancům, aby 20 procent jejich pracovní doby mohli pracovat na čemkoliv? Už je to hodně dávno, ale tehdy byl Google za neskutečného vizionáře, všichni si tohle dvacetiprocentní pravidlo pochvalovali a pak z něj taky vzešly některé klíčové služby typu Gmail. No a ve Valve to není dvacet, třicet, nebo čtyřicet procent. Je to prý sto procent.

“Úplně každý z nás je ve firmě odpovědný za svá každodenní rozhodnutí,” řekl Coomer. Takovýto systém by samozřejmě nemohl fungovat všude a se všemi. Proto má Valve dost specifické požadavky na lidi a výběrovým sítem asi neprojde jen tak někdo. Ale když už projde, je asi dost pravděpodobné, že do kolektivu zapadne.

Ne že bych Coomerovi nevěřil, ale trochu mě zaráží, že Valve vydává tak málo her a všechny jsou jen velké AAA hardcore záležitosti. Když tam mají všichni takovou svobodu, nikdo nikoho nekontroluje, a každý si může vydat co chce, tak kde jsou ty záplavy malých “indie” her? Kde jsou desítky mobilních her a aplikací?

Valve má díky Steamu spoustu finančních prostředků. Není to akciovka, ale soukromá firma, takže na ni netlačí akcionáři, správní rada a podobné korporátní vymoženosti. Jsou prostě v klidu a můžou si dělat cokoliv. I přesto ale vydávají docela “málo” her a jen těch velkých.

Nebo že by snad mobilní a sociální platformy byly mimo jejich zájem a už při náboru nových zaměstnanců by na tohle dávali majzla? Možná jo, možná ne. Detaily jejich požadavků při náboru lidí se asi nedozvíme, ale i tak je absence více vydaných her trochu zvláštní, vzhledem ke všemu výše uvedenému.

Nejnovější články