Valve vysvětlili změnu systému na svém webu jednoduše. V podstatě za to může důležitost souhrnu uživatelských recenzí a snaha některých vývojářů podvádět a porušovat podmínky. Souhrn hodnocení uživatelských recenzí se časem stal jedním z hlavních faktorů pro či proti koupi hry, a tak se na něj logicky začali vývojáři zaměřovat.
Problém je, že někteří z nich začali hodnocení ovlivňovat. Ať už regulérním uplácením uživatelů, či tím, že si pozitivní hodnocení naklikávali sami. Ze všech podvodníků byl podle Valve nejčastější problém ve výměně klíčů za pozitivní recenzi. Vývojáři údajně rozdávali zdarma klíče na svoji hru uživatelům výměnou za pozitivní recenzi.
Dalším z častých způsobů je vytváření alternativních účtů, na které si vývojáři klíč na hru poslali a následně si z něj sami napsali pozitivní recenzi. Výjimkou nejsou ani organizace, které nabízí sepsání pozitivní recenze za úplatu. Tyto nekalé praktiky pak v některých případech uměle vylepšily uživatelské hodnocení tak, až to mělo znatelný vliv na souhrnné hodnocení. To se zobrazuje na stránce každé hry nahoře, hned pod logem a popiskem produktu.
Z vlastní analýzy se Valve podařilo zjistit, že nejméně 160 titulů má výrazně vyšší procento pozitivních recenzí od uživatelů, kteří si hru na Steamu aktivovali jako CD klíč, na rozdíl od uživatelů, kteří si ji zakoupili přímo na Steamu. Což může být v některých případech naprosto v pořádku – některé hry mohou mít svoji fanouškovskou základnu primárně na svém webu a nikoliv na Steamu, nebo se může jednat o fanoušky z Kickstarteru, kteří si pak musí hru na Steamu aktivovat pomocí klíče.
Ve spoustě případů šlo prý ale naprosto jasně poznat, že jde o zneužívání klíčů pro recenze. Bylo prý například vidět velké množství duplicitních či automaticky vygenerovaných uživatelských recenzí, nebo recenzí z účtů, které jsou jasně propojeny s vývojáři. V těchto případech už Valve zasáhla a problémové recenze smazala. Zástupce firmy také dodal, že pokud by vývojáři v těchto praktikách pokračovali, neváhala by s nimi Valve ukončit obchodní spolupráci.
Majitelé her, kteří si je zakoupili například v Humble Bundle, v jiném online či kamenném obchodě, nebo získali hru skrze crowdfundingovou kampaň, samozřejmě budou moct recenzi na Steamu napsat i nadále. Taková uživatelská recenze bude na stránce hry na Steamu zveřejněná, viditelná a půjde si ji bez problémů dohledat. Jen se už nebude započítávat do celkového souhrnu, který se zobrazuje nahoře.
V praxi to podle Valve znamená okamžitou změnu hodnocení pro zhruba 14 % her. Často to jsou ale prý případy, kdy se hodnocení pohybuje těsně kolem hranice „smíšené – pozitivní“, tedy 69% a 70% hodnocení. V takovémto případě záleží i na jednom procentu, které překlopí „smíšeně“ hodnocenou hru na „pozitivně“ hodnocenou hru, což už může mít na určité procento nakupujících vliv.
zdroj:
tisková zpráva
Příslib budoucích změn
Valve tímto rozhodnutím, které platí od 12. září, ale nekončí. Do budoucna chtějí vyřešit i několik dalších problémů s uživatelskými recenzemi. Konkrétně případy, kdy mají tituly obecně pozitivní hodnocení, ale jako „užitečné“ jsou označeny všechny negativní recenze. Problémem jsou i malé skupinky hráčů, kteří prý neustále označují specifické recenze jako „užitečné“, což pak může ovlivnit vnímání hry u jiných hráčů.
Dalším problémem, který chtějí ve Valve řešit, je neustálé označování nesmyslných uživatelských recenzí jako „užitečných“ jen proto, že jsou vtipné. Takové recenze pochopitelně užitečné nejsou a opět tím uživatelé kazí hodnocení hry ostatním hráčům – nikoliv v jeho souhrnu, ale ve spodní části stránky hry na Steamu, kde se mezi opravdu užitečnými recenzemi objevují i ty, které jsou sice vtipné, ale jinak jsou k ničemu.
Tím samozřejmě problémy uživatelských recenzí na Steamu nekončí a tak nezbývá než doufat, že se Valve časem vyjádří i k ostatním stinným stránkám systému. Těmi nejčastějšími jsou uživatelské recenze psané po extrémně krátké, nebo naopak extrémně dlouhé době, kdy ji hráči hodnotí z různých hloupých a nesmyslných důvodů negativně (přítomnost DLC a mikrotransakcí, specifický technický problém, nespokojenost s jednou drobností, reakce na nějaké chování vývojářů apod.).
Obecně vzato lze nový systém uživatelských recenzí považovat za slibný krok správným směrem, který by mohl pomoci v některých případech pokřivené prostředí uživatelského hodnocení narovnat. Bohužel na to ale dojede malé procento vývojářů, kteří nijak nepodvádí, a kterým se podařilo zafinancovat si vývoj své hry na Kickstarteru, nebo jednoduše prodávají hru ještě někde jinde. Recenze od takovýchto uživatelů na Steamu sice stále budou, ale souhrn s nimi už nepočítá a nový systém tak pro ně není férový.
Hráči, kteří koukají nejen na souhrn, ale také na samotné uživatelské recenze na spodní části stránky hry na Steamu, tam nyní najdou rozšířené možnosti filtrování, které jsou přehledně na očích. Steam vám bude automaticky ukazovat všechny recenze od lidí, kteří si hru zakoupili na Steamu a to ve vašem jazyce (nebo v jazycích, které jste si v nastavení určili). Možnost přepnutí na recenze z kategorie „Key Activations“, tedy pouze od uživatelů, kteří se ke hře dostali jinými způsoby než jejím zakoupením na Steamu, tam ale je.