Stačí se podívat na fakta. Trh s PCčky už několik let soustavně klesá. Některé odhady mluví dokonce o poklesu v řádu 10 a více procent ročně. Notebooky taky zrovna netrhají rekordy. Post-PC éra se rozjíždí na plné obrátky a spousta lidí investuje peníze do chytrých telefonů a tabletů. Na obzoru žádný zvrat není. Nebude jím ani SteamOS. To ovšem neznamená, že by nemohl nový operační systém zaznamenat úspěch a rozvířit stojaté vody.
Nová doba! Nová doba!
Doba se posunula. Nepíše se rok 2002. Většina lidí to ani neví, ale na operačním systému jim vlastně nezáleží. Na počítači už nemáte nainstalovanou encyklopedii, slovník, program na mapy, emailového klienta, ICQ, program na katalogizaci a úpravu fotek a podobné věci. Na počítači už nemáte nainstalované nic. Když se to trošku přežene, tak by to pro většinu běžných lidí mohlo začínat a končit internetovým prohlížečem.
Mimo jiné toho skvěle využívá Google a s Chromebooky slaví úspěchy. Chromebooky společně se SteamOS a Androidem mají šanci na zvednutí Linuxu ze zanedbatelného procenta na trhu na poměrně zajímavější numera. Linux má u spousty lidí pořád pověst složitého a nepřívětivého systému, na kterém nic moc nefunguje. To už samozřejmě dávno není pravda, ale proč by to lidi zkoušeli, když jim Windows/Mac slouží dobře.
Teď ale nepřijde jen další obyčejná distribuce, kterých je plný internet. Už jenom ta idea, že firma s dostatkem prostředků, kterou živí hry a jejich distribuce, sama navrhne a sestaví nový operační systém točící se kolem her, je vzrušující. Microsoft na počítačové hry úmyslně a soustavně kašle, a Apple má tyhle tradiční hry taky na háku. Velcí vydavatelé se soustředí primárně na konzole a PC Gaming Alliance byl trapný vtip. Zbývá Valve.
Nezapomeňme také na fakt, že na Steamu už nějakou dobu nejsou jen hry. Jsou tam desítky programů, jejichž počet se bude společně s rozrůstajícím se podílem SteamOS na trhu rozšiřovat. To platí i pro hry. Ano, na Steamu je teď jen pár set her her pro Linux, což je pořád dost zoufalé číslo. Za rok, za dva to může být klidně mnohonásobně vyšší. Řím nepostavili za den a i Steamu trvalo několik let, než z ošklivého káčátka vyrostl skvělý systém pro digitální distribuci.
Víc hlav víc ví
Gabe Newell a jeho melody boys na to nejsou sami. To by daleko nedošli. Prý intenzivně spolupracují s Nvidií a AMD na ovladačích, dělají vlastní debugger a připravují další úpravy Linuxu. Newell v minulosti prozradil, že se do těch problémů klidně sami vrhnou, protože když je vyřeší oni pro své hry, automaticky je vyřeší i pro hry ostatních. Pak nebudou mít jiní vydavatelé a vývojáři tolik klacků pod nohama, když budou chtít portovat svoje hry pro Linux.
Valve už s vydavateli jedná - aktuálně je Steamu přes 200 Linux her, ale oznámení dalších velkých kousků se máme prý dočkat brzy. A menší studia jako Double Fine či Paradox už veřejně hlásají podporu. Navíc pomalu každá druhá hra na Kickstarteru má mezi stretch goals i Linux verzi. Když Valve vyřeší technické problémy Linuxu, donutí AMD a Nvidii konečně pořádně udělat ovladače a přesvědčí pár vydavatelů, tak pak bude stát v cestě vydávání velkých her na SteamOS jen jeho malý podíl na trhu. Oba výrobci grafických karet na tom už pracují a rozšíření je jen otázkou času.
Je v zájmu Valve, aby byl SteamOS co nejblbuvzdornější, nejpřívětivější, a aby pod tímto systémem fungovalo pokud možno co nejvíc věcí. S BigPicture už má Valve zkušenosti a nejen díky němu bude SteamOS určitě vypadat sexy, moderně a lákavě. Musí to tak vypadat. Na klasický interface Linuxu lidi nenatáhnou. Pořád o tom ale v podstatě nic nevíme - jak bude fungovat instalování programů? A bude to opravdu plnohodnotný operační systém se vším všudy? Snad ano...
Jak na lidi?
Když si trochu zafantazírujeme, tak by mohli Valve rozšíření SteamOS a SteamBoxů značně urychlit. Jak? Inu, vydat pro svůj operační systém exkluzivně Half-Life 3. Ťukáte si na čelo, já vím. Vzpomeňte si ale na rok 2004. Tehdy bylo něco nepředstavitelného, že si maličké Valve vůbec dovolilo podmínit funkčnost a instalaci singleplayerové hry online klientem jménem Steam. Nikdo ho neznal, nikdo ho nechtěl, nešly tam kupovat hry, byl prakticky k ničemu. A samozřejmě X dnů nefungoval, protože padaly servery.
Bylo to hrozné, lidi nadávali a hate, který se v posledních letech sype třeba na EA a Origin, je oproti tomu čajíček. Tehdy to bylo opravdu jako blesk z čistého nebe. Proč by to tedy Valve nemohlo zopakovat? Menší prodeje jim můžou být vcelku buřt, vlastní hry je neživí. Uznávám, že to zní nepravděpodobně a uhozeně, ale kdyby to Valve opravdu udělali, tak bych asi neměl otevřenou hubu jako Kelišová. Navíc Valve není úplně tradiční firma s věčně dohlížejícími akcionáři - mohou si dělat co chtějí.
Jestli ale vůbec někdy takové oznámení přijde, je teď ve hvězdách. Dost možná se Valve k podobně radikálnímu kroku ani nebude muset vůbec uchylovat a všechno půjde samo. Velmi pomalu, ale půjde. Stačí, když bude SteamOS perfektně udělaný a bude radost ho používat. Všechny vydavatele nepřesvědčí hned lusknutím prstu, ale postupem času by se mohla ze SteamOS stát životaschopná alternativa pro spoustu hráčů.
Jak na tržní podíl?
O hardcore hráče bych se nebál. Mezi nimi se najde dost nadšenců a early adopterů, kteří si hned od vydání veřejné bety budou SteamOS nadšeně instalovat na dual boot. Já budu mezi nimi. Hardcore hráči ale Valve nestačí a ambice celé té Linuxové iniciativy překračují hranice běžného nerdovského doupěte. Tady na scénu vstupují právě “Steam Machines” s novým ovladačem. Jenže tady to bude mít Valve mnohem obtížnější.
Zatímco na PC hraní každý vcelku kašle, o obývák se vedou líté boje. Každý by ho chtěl. Microsoft, Sony, Apple, Google, Roku a hromada dalších firem. Každý má all-in-one krabičku, která by chtěla být tím hlavním, co bude trůnit pod vaší televizí. Apple TV je povedená škatule, Xbox One jde za ovládnutím multimediálního obýváku jako slepice po flusu a Google, který několikrát neuspěl s Google TV, prý chystá nějakou Androidí multimediální konzoli.
Tady pak přijde na řadu vyjednávací um Valve. Na obývák jsou totiž hry krátké. SteamOS musí umět všechny ty Netflixy, Hulu a další podobné služby, o kterých my jen slýcháme v pohádkách. A musí je umět skvěle. Steam Machine musí být v obýváku tichý, příjemný a jednoduchý na ovládání. A nesmí být drahý. Dobytí multimediálních obýváků bude běh na mnohem delší trať, než bylo získání srdcí pár milionů hardcore hráčů.
Nádech, výdech. Nádech, výdech...
V posledních letech mi přijde, že internet dokáže reagovat na cokoliv jen dvěma způsoby. Buď neskutečným nadšením a zápalem pro věc, nebo naopak agresivním hatem a jasným odsouzením hned po prvních informacích. Perfektním nedávným příkladem typické internetové reakce byl chudák Affleck. Se SteamOS/Machines/Controllerem je to trochu podobné. Jedni mu prorokují světlé zítřky, druzí ho odsuzují a nedávají mu sebemenší šanci.
Zatímco o Affleckovi budeme mít jasno hned po uvedení Batman vs. Superman do kin, při uvedení prvních Steam Machines na trh nebudeme vědět ani "ň". Víc než kdy jinde tady bude platit, že to bude příští rok teprve začátek dlouhé cesty. Bude trvat několik let, než se ze SteamOS stane to, co si Valve vysnili. Než se jim podaří naplnit vizi. A než se to rozšíří natolik, aby to mohlo zajímat většinu vydavatelů. Dejme SteamOS, Valve a celému jejich Linuxovém ekosystému šanci a čas. Je to to nejlepší, co se za poslední roky stalo PC hraní.