Star Wars Galaxies k 15. prosinci 2011 - stav: VYPNUTO
zdroj: tisková zpráva

Star Wars Galaxies k 15. prosinci 2011 - stav: VYPNUTO

18. 12. 2011 3:30 | Téma | autor: Karel Drda |

Tak nám zavřeli Star Wars Galaxies. Hru, která změnila vnímání a pohled na tehdy nově se rodící žánr masivně onlinových RPG. Univerzum Hvězdných válek nebylo v dané žánrové kategorii prvním takto zpracovaným světem, ale silná značka tehdy přilákala velké množství fanoušků, kteří za pravidelné měsíční poplatky byli ochotni trávit u počítače opravdu hodně dlouhé hodiny. Nahuštěný trh s online RPG hrami v současné době nenabízí prostor pro dva tituly z jednoho a téhož herního světa. I když jsou období, v nichž se nový titul The Old Republic a původní Galaxies odehrávají zcela odlišná, samotné značce Star Wars by zachování původní, či chcete-li první hry, nijak nepomohlo. Zájem by se mohl zbytečně roztříštit.

Star Wars Galaxies ve své době vzbudila neuvěřitelné nadšení, které později vystřídáno zklamáním i úbytek platících, ale věrná komunita se jí držela až do posledních okamžiků. Zcela zaslouženě pak Star Wars Galaxies patří ke zlatým klenotům onlinového hraní. Pro mnoho hráčů totiž představovala onen pomyslný první krůček ke sdílení nějakého velkého a otevřeného světa s ostatními lidmi. A hlavně, byl to jeden z mála MMO titulů, který neoperoval ve světě fantasy (Anarchy Online ještě pořád běží!). Jeden milník skončil a bez ukápnuté slzy to asi nepůjde, protože ten kdo do světa Galaxies alespoň na čas vstoupil, může mít i dnes v hlavě mnoho úžasných zážitků.

„Vzpomínky na Star Wars Galaxies se pro mě vztahují hlavně k partě lidí, se kterými jsem hrál. Část z nich přešla ze starších onlineovek, hlavně z Asheron’s Call. Část si však, stejně jako já, užívala svůj první online zážitek. Právě z tohoto mixu vycházela největší část těch nejvtipnějších příběhů, které jsem kdy ve hře zažil. Pamatuji si ale i dost zajímavých questů, promakaný herní systém (kterému jsem ani po pár měsících určitě zdaleka kompletně nerozuměl) a samozřejmě i hon za zajímavými postavami z SW univerza,“ takhle vzpomíná na dobu strávenou ve hře Martin Bach.

Krásné začátky

Star Wars Galaxies - An Empire Divided byla spuštěna 25. června 2003 a hned na začátku nabídla mnoho k objevování. Po pravdě řečeno, kdo před tím nikdy nezkusil například zmiňovaný Asheron's Call, absolutně nemohl tušit, co ho vlastně čeká. Po několika hodinách i dnech hraní se vlastně neustále dostavoval blažený výraz ve tváři z neustále nových a nečekaných věcí. Nedílnou součástí tohoto stavu byl samozřejmě pocit určité výlučnosti, že trávíte čas v tak trochu spiklenecké komunitě hráčů. Přeci jen, masivní online RPG stály ještě pořád tak trošku stranou úplného mainstreamu a ne každý tušil, co to znamená platit měsíční poplatky a trávit čas ve virtuálním světě.

Šok způsobený z naprosté volnosti se navíc už nikdy neopakoval. Star Wars Galaxies byla sice tak trošku casual hra, ale v mnoha ohledech nabízela komplexní pohled na danou aktivitu. World of Warcraft, Tabula Rasa, či v jednu chvíli vynášený do nebes Age Of Conan, jež se objevily v dalších letech, nenabídly takové možnosti otevřeného hraní jako SWG. V tomto ohledu nabízela legenda ideální poměr mezi náročností, komplexností, složitostí a obyčejnou návykovou zábavou.

Hra byla časově zasazena do období po zničení první Hvězdy smrti, tedy do velmi vděčného údobí pro fanoušky a v úvodu nabídla rovnou desítku planet k prozkoumání. Podívat jste tak mohli na Tatooine, Naboo, Dantooine, Talus, Rori, Corellii, Yavin IV, Endor, Dathomir, nebo Lok.

Bohatý výběr – všeho

Každá z planet nabízela úctyhodný herní prostor, který přinášel území o rozloze 15 x 15 kilometrů, celou řadu neznámých a tajemných míst, ale také velké množství důvěrně známých míst, měst i základen. K pohybu po planetě sloužili z počátku jen nohy dobrodruhů. Pro ty línější pak fungoval systém planetární přepravy pomocí letecké dopravy, která však neprobíhala v reálném čase - až uběhl daný interval, přenesli jste se do jiného města.

Pro dopravu na jiné planety sloužily hvězdné přístavy, které fungovaly podobně, jen nebyly v každém městě. Několik měsíců po spuštění přišel do hry dlouho očekávaný update, který cestování výrazně urychlil, usnadnil a hlavně jej učinil vizuálně velmi atraktivním: objevila se tolik oblíbená vznášedla. Stačilo nasednout a vyrazit z osídlených částí planety na neznámá místa.

Tradiční výběr postavy nabídnul desítku ras - lidi, zabraky, wookiee, rodiany, mon calamari, bothany, ithoriany a další. Možnosti vývoje vybraného hrdiny byly na tehdejší dobu vskutku neuvěřitelné. Devět základních profesí (např. medik, bavič, obchodník, bounty hunter) samozřejmě zastřešovala strana, za kterou jste hráli. A co bylo ještě krásnější, nevolili jste hned na začátku, ale záleželo jen a jen na vás, kam vašeho avatara budete směřovat.

Mohli jste tedy plnit například jen imperiální úkoly a postupně sbírat za jejich temnou stranu body. A co víc, mohli jste se pak na danou stranu přidat, ale pro ostatní jaksi nepřiznat barvu. Ve výsledku tak mohl být hráč striktně neutrální, nebo bojovat za Rebely, či Impérium. Každému podle jeho chuti!

Možnost vývoje postav byla navíc velmi propracovaná a jako další cesta ke kreativnímu nakládání s hrdinou sloužily specializace. Mohli jste makat na tom, abyste se stali expertem ve cvičení zvěře a třeba takový obchodník nabízel hned několik cest možného vývoje - výroba zbraní a brnění, příprava jídel a oblečení, výroba budov a nábytku nebo specialista na výrobu droidů.

Kdo si vzpomene na první setkání se stromem dovedností a vlastností, jistě si též vybaví, jak mu málem vypadly oči z důlků. Na první pohled to jednoduché nebylo, ale na druhou stranu člověk mohl být opravdu tím, kým chtěl být. Každá profese přinášela výhody a samozřejmě měla i svá úskalí.

Zasaď strom a postav dům

Po lítém boji a následně velmi nepříjemné smrti se člověk probral v nejbližším městě, oživil svůj klon, a protože potřeboval doléčit, mazal do nejbližší nemocnice, kde... zrovna nikdo nebyl. Provázání jednotlivých profesí bylo precizní i fascinující zároveň. K tomu je nutné připočíst velmi dobře fungující systém obchodování. Čím se však Star Wars Galaxies odlišovalo od svých následovníků i předchůdcům, byly možnosti světa jako takového. Stačilo pár týdnů, či měsíců vynechat a člověk se nestačil divit.

Tam kde ještě před nedávnem byla holá pustina a proháněli se tam jen agresivní mynockové, tam stály najednou velkolepé guildovní budovy. Kolem pak vznikaly celkem rozlehlé čtvrti domů patřících hráčům. Velikost planet umožňovala sympatický urbanistický rozvoj. Bez loadování do fiktivních paralelních lokací! Na tuto možnost World of Warcraft ihned rezignoval a další, jako The Lord Of The Rings Online či Age Of Conan, přišly s poněkud kostrbatým a nepříliš zdařilým systémem.

„Takovou online hru jsme neznali. Mohli jsme dělat všechno. Mohli jsme si vydělávat tancováním. Výrobou předmětů. Cvičením zvířat. Prodáváním drog. Mohli jsme prozkoumávat všemi bohy zapomenuté kouty několika planet. Měli jsme tisíce možností, co dělat, a jak hrát a s kým hrát. Občas sice třeba Drda propadl polygony a objevil se někde úplně jinde, ale to proto, že je tlustej. My ostatní jsme nepropadávali. Star Wars Galaxies - ještě před tím, než jí Sony (Sony Online Entertainment) překopala k horšímu - udělala v online hrách tolik dobrého, že z toho řada her do dneška těží. Škoda přeškoda, že vize Ralpha Kostera nenašly pak už další uplatnění," má jasno Pavel Dobrovský a má samozřejmě pravdu. Rozlehlostí, možnostmi cestování a prozkoumávání planet, vývojem postav i zajímavými úkoly, tím vším byla hra nová a většinu hráčů pohltila na opravdu dlouhou dobu. Kdo neplnil questy pro Jabbu nebo se nesetkal s duchem Obi-Wana, v jistých kruzích snad ani nemohl existovat.

Prosinec 2011: konec jedné legendy

Popsat všechny možnosti hry by zabralo opravdu hodně času i textu a vlastně to není ani naším cílem. Chceme tímto textem vzdát hold fenoménu, který nyní uvolnil místo hře zbrusu nové, opět ze světa Lucasových Hvězdných válek. Je samozřejmě otázkou, nakolik se lidé ztotožní s dobou, v níž se hra odehrává, ale to ukáže opravdu až čas. Počáteční úspěch i přetrvávající přízeň hard core komunity dal vzniknout několika SWG datadiskům, které původní An Empire Divided rozšířily až do neuvěřitelných rozměrů.

Prvním a také hodně očekávaným přídavkem byl Jump to Lightspeed, který se objevil koncem října v roce 2004 a kromě dvou nových ras přinesl tolik slibované bitvy ve vesmíru. Hráči konečně mohli vlastnit lodě a bojovat s nimi ve vyhrazeném prostoru ve vesmíru. Současně s tímto přídavkem se ve hře objevily i odpovídající profese. O necelý rok později pak přibyl datadisk Rage Of The Wookies, který do hry zakomponoval planetu Kashyyyk a k ní odpovídající prostor na nebesích ke svádění bitev.

Planeta Mustafar se ve hře objevila s datadiskem Trials Of Obi-Wan 1. listopadu 2005. Současně však do hry začal až příliš pronikat prapodivný obchodně-marketingový systém SOE. Ve hře se několikrát za její působení překopal systém obchodování, soubojů i vývoje postav a výsledkem bylo, že některá místa ve hře zela prázdnotou a poměrně velké skupiny hráčů se hlasitě bouřily nebo provozovaly server emulátory (na kterých bude nejtvrdší jádro fanouškovské komunity nadále nějaký čas přežívat).

Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Pá pá

Postupem času samozřejmě opadla první, druhá i třetí vlna nadšení a zůstali jen ti opravdu nejvěrnější, což hru s přibývajícími léty posunulo mimo zájem mainstreamové hráčské obce. Ale ani tak nelze zapomenout na velmi krásné a z dnešního pohledu i nostalgické začátky s online hraním. A vzpomínky jsou to jediné, co zůstane. Jak SOE v létě řekla, tak také učinila. Hra byla definitivně ukončena 15. prosince bez možnosti návratu. Král je mrtev, ať žije nový král - chce se zahlaholit, ale tuhle větu zatím polykáme naprázdno.

Smarty.cz

Nejnovější články