Psychonauts 2 je na Figu proto, aby mohli investující fanoušci vydělat
zdroj: Archiv

Psychonauts 2 je na Figu proto, aby mohli investující fanoušci vydělat

15. 12. 2015 13:24 | Téma | autor: Aleš Smutný |

Už žádný Kickstarter. Pravda, tak radikálně to Tim Schafer neřekl, nicméně vyjádřil se k tomu, proč Double Fine Adventures opustili platformu, na níž byli tolik úspěšní s Broken Age a raději se vydali s Psychonauts 2 na novou crowdfundingovou platformu Fig. Ačkoliv by se to zdálo být jasné z důvodu, že ji zakládal bývalý člen Double Fine a je na studio úzce personálně navázaná, důvodů je více a nabízí zamyšlení nad tím, jak crowdfunding funguje.

Dá se říci, že tato otázka existuje od samotného vzniku crowdfundingu a byznys se k ní opakovaně vrací. Tentokrát i Schafer: „Na Kickstarteru jsme zažili skvělé časy, ale vždy mne jedna otázka trápila. Líbí se mi, že posláním Kickstarteru je pomáhat tvůrčím jedincům s jejich prací a to backeři chtějí. Ale co hry, zvláště hry s velkým rozpočtem? Onou otázkou je, pokud se ze hry vyklube hit a vydělá spoustu peněz, je v pořádku, aby tvůrci tolik vydělali, když na začátku dostali peníze jen tak od lidí? A jak se ti lidé budou cítit, když zbohatnete na hře, která by bez nich neexistovala?“

Tim Schafer samozřejmě naráží na fakt, že Fig je jako crowdfundingová platforma konstruován trochu jinak a kromě tradičních příspěvků nabízí i faktickou investici, která vám v případě úspěchu podpořeného projektu může i vydělat. Více se o systému investic rozepsal v tomto článku Adam. Důležité ale je, že v tomto případě přispívající hráč může dostat i něco zpět. Celkem mile upřímně Schafer i konstatuje, že momentálně narazily, především velké hry, na Kickstarteru na svůj strop. Právě možnost investovat by na Figu dle něj mohla změnit celkové prostředí.

Vzhledem k tomu, jak si na Figu Psychonauts 2 vedou, by se dalo říci, že na Shaferově úvaze něco je. Z žádaných 3,3 milionů dolarů už má vybráno 2,7 milionu. Na druhou stranu je třeba říci, že projekt měl obrovskou reklamu už jen díky faktu, že byl představený na PlayStation Experience. Nicméně se slavný vývojář nedomnívá, že by herní crowdfunding trpěl nějakou únavou. Stále jsou projekty, jako třeba Exploding Kittens, které náhle, překvapivě uspějí. „Jediná únava, kterou vidím je v případech, kdy děláte jednu a tu samou věc dokola. Proto jsme se vydali na Fig, protože možnost investice mění zaběhlou formu.“

Do jisté míry skutečně toto lákadlo funguje. Ačkoliv u Psychonauts je poměr normálních backerů oproti investorům jasný: 14 750 ku 1 164, stejně tak patrný je rozdíl v částkách. Backeři na hru dali v průměru 85 dolarů, zatímco investoři 1200 dolarů. Jde tedy o lidi, kteří rozhodně chtějí využít možností vydělat na případném úspěchu hry, protože samozřejmě, čím větší je investovaná částka, tím větší bude i zisk. Prostě, na Figu něco bude a nadšení backeři, kteří neváhali do kickstarterových projektů dávat tisíce dolarů nyní mají o to větší důvod, proč do svých vyvolených titulů na Figu investovat. Mohou na tom totiž vydělat.

zdroj: Cinemart

Nejnovější články