Prince of Persia Classic XBLA seriál 3.díl
zdroj: tisková zpráva

Prince of Persia Classic XBLA seriál 3.díl

18. 6. 2007 0:00 | Téma | autor: Redakce Games.cz |

V pokračování seriálu o Xbox LIVE Arcade se v minirecenzích podíváme do škatulky plošinovek, která nabízí osvědčené hity v čele s čerstvým Prince of Persia Classic anebo remakem Castlevania.

Autor: Michal Jonáš
Publikováno: 18.června 2007

Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Pokračujeme v minirecenzích nejzajímavějších titulů pro Xbox LIVE Arcade, tentokrát ze žánru plošinovek, potažmo konverzí z hracích automatů. Na úvod si představíme čerstvý přírůstek v podobě klasického Prince z Persie, následovaný oblíbeným remakem Castlevania. Pak se ještě podíváme na u nás dříve velice oblíbenou akční arkádu Rush'n Attack, známou spíše pod názvem Green Beret, a další povedenou klasiku Paper Boy.

Prince of Persia Classic

Obrázek zdroj: tisková zpráva Legendární hra konce osmdesátých let postupem času vyšla prakticky na všechny herní platformy. Osvědčenou klasiku Jordana Mechnera si nyní vzala do parády společnost Gameloft, zabývající se dosud jen tituly pro mobilní telefony. Pouhý port na Xbox 360 by asi Microsoft a UbiSoft za 800 MS bodů (cca 300 Kč) těžko obhajoval, tudíž je sice zachován koncept celé hry a zejména skladba všech 14 úrovní, ale jinak je princ oděn do zcela nového kabátku - samosebou že v bočním 2D pohledu, přesně jako jeho předchůdce. Nová grafika starých prostorů je opravdu znamenitá a staronový princ tak patří mezi nejkrásnější XBLA hry. Vizuální pojetí velmi připomíná novější dobrodružství prince „Sands of Time“, když samotný hlavní hrdina je podobný svému dvojčeti z této hry.

Citelně hůře je na tom ale nazvučení, protože krátké hudební smyčky se stále opakují a postupem času může být jejich stálé omílání docela nudné. Originální koncept zůstal nezměněn. Zlý vezír Jaffar unesl sultánovu princeznu, přičemž také vězněný princ musí do jedné hodiny překonat pasti a nástrahy orientálních kobek a postupně vystoupat až do princeznina vězení, z nějž ji musí vysvobodit. V XBLA předělávce ale nemusíte nutně splnit šibeniční limit daný vezírovými přesýpacími hodinami, přičemž zaprvé by to ani nešlo.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Zejména poslední třetina úrovní je totiž opravdu frustrujících, což mají na svědomí hodně časté souboje s palácovou stráží. Oproti originálu je inteligence protivníků proměnlivá. Nyní se každý odkrývá trošku odlišně, což s častými bleskovými protiútoky, které působí dosti nereálně, přispívá k velké náročnosti pozdějších šermovaček. Když pak musíte na jeden zátah pokořit rovnou trojici stráží za sebou bez možnosti dočerpání života, některé úrovně se tak snadno zvrhnou v nekonečné a velmi frustrující opakování jedné pasáže. Rázem tak můžete prince hrát mnoho hodin bez pohnutí vpřed. Pro nové hráče tak není princ žádnou rychlou hrou, kterou by v pohodě dohráli za jednu dvě hodiny, ba spíše naopak.

Pěkně potrápit umí i pevně předvolené ovládání, protože princ se pohybuje výhradně skrze analogovou páčku. Jelikož je tímto způsobem možné také skákat a slézat z římsy, často hlavní hrdina provede úplně jiný pohyb, než potřebujete, jenž může mít fatální následky v podobě pádu a nuceného restartu. Digitální řízení by bylo určitě přesnější. Všechny úrovně jsou zhruba v půli rozdělené checkpointy, po jejichž dosažení tak nemusíte opakovat hru od začátku stávajícího levelu. Malou pomocí jsou i barevní motýlci, ukazující správný směr postupu. Nicméně po opuštění rozehrané partie stejně později musíte začínat od startu úrovně. Kromě standardní hry se nabízí také časovka a ultra tuhé přežití, kdy máte za úkol dokončit hru pouze na jediný život.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Dokončené pasáže si samozřejmě můžete později zkusit znovu, např. pro dosažení lepšího času. Dosažené výsledky pak zobrazují obvyklé online žebříčky, ovšem multiplayer přirozeně chybí. Vítaný pomocník pro vylepšování časů spočívá v jakési obdobě „ghost cars“ ze závodních her. V princi se tímto poloprůhledným způsobem může zobrazovat v úrovni i váš nejlepší čas a vy tak máte možnost porovnání.

Tvůrci sice slibovali drobné novinky v podobě nových pastí, puzzlů a nepřátel, ale skutečnost je zřejmě trošku jiná. Zatímco kromě staronových bodců, které překonáte skokem a nebo krůčky, narazíte ještě na vysouvací gilotínky a padající části podlahy, nic dalšího jsem již nezaregistroval. Podobně jsou na tom i zmíněné hádanky, jenž asi existují jen jako marketingový blábol. Co se interaktivity prostředí týká, nový princ v tomto plně odpovídá své předloze. Odlišnosti bych spíše viděl v decentní úpravě designu levelů, než v přidání nových pastí a puzzlů. Stráže jsou trojího druhu, od základního "turbanisty", přes vojáka se štítem, až po velkou gorilu s kyjem, přičemž jak jsem již zmínil, jejich chování je od originálu znatelně odlišné.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Nakonec je princ pro XBLA tak trošku rozporuplný, protože v nádherném provedení ctícím svoji klasickou předlohu se skrývá strašák nesmírně frustrujícího postupu, který může hodně rychle odradit. Nicméně zřejmě takto má vypadat moderní reinkarnace staré hry. V tomto případě je princ naprosto vynikající.


Prince of Persia Classic video - stažitelná verzre (41 MB, 1280x720)

Související: Novinkové články
Linky: Produktová stránka

Castlevania: Symphony of the Night

Daleko mladší než předchozí hra, je původní Castlevania z roku 1997, dvojrozměrná akční adventura, na jejíž XBLA reinkarnaci čekalo mnoho hráčů. Pro mnohé z nich byla tato poctivá konverze vstupenkou do světa XBLA, když o předchozí arkády nejevili žádný zájem. Zároveň jde o první hru, která se nevešla do velikosti 50 MB a i díky ní Microsoft trojnásobně navýšil tento limit. Proto je pro stažení hry nutný pevný disk a nebo větší paměťová karta 512 MB.

Obrázek zdroj: tisková zpráva I když je Castlevania pojetím klasická 2D akční skákačka, obsahuje i RPG prvky v podobě vylepšování zbraní a dovedností hlavního hrdiny, včetně různých powerupů, které mohou mít i trvalý účinek. Zajímavé je, že většinou jsou místa těchto vychytávek dosažitelná přes jeden ze speciálních pohybů, např. přes dvojitý skok, nebo bleskovou změnu směru při výskoku. Kromě těchto překážek jsou také tyto oblasti částečně skryté a tak si jich poprvé nemusíte vůbec všimnout.

Velmi důležitou částí vlastně všech her ze série Castlevania je temný příběh, který zde hraje jednu z hlavních rolí skrze někdy hodně dlouhé textové dialogy. Děj se odehrává v Rumunsku léta páně 1797, kdy boj hlavního hrdiny Alucarda a ještě další dvojice alternativních pomocníků navazuje na předešlá dobrodružství série, která mají za úkol zničit temné zlo pocházející ze známé dynastie hraběte Drákuly. Všechny postavy mohou kromě složitějších bojových pohybů dokonce také kouzlit.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Bohužel v nejnovější XBLA verzi zcela chybí animované FMV sekvence, které jsou součástí starších verzí té samé hry. Kromě původní neupravené grafiky se nabízí i nový obrazový režim, který skrze vyhlazovací filtr mírně vylepší grafickou stránku hry. Veškeré putování po zdejším gotickém světě, rozhovory s postavami a boj s protivníky tak může vypadat ještě lépe než dříve. Podobnou ozdravnou kůru obdržely i zvukové efekty.

Velkým lákadlem Castlevanie je i přes její stáří nelineární postup a design úrovní, ruku v ruce s tím i alternativní zakončení. Tyto vlastnosti rozhodně nejsou u konkurenčních her ani dnes dodržovaným pravidlem. Stejně jako u prince ani Castlevania nemá žádnou formu multiplayeru, ovšem s vyjímkou online hráčských žebříčků, které dnes patří ke standardům prakticky všech XBLA her. Klasický postup zpestřují poměrně nápadité souboje s bossy na koncích úrovní, přičemž na každého z nich platí trošku jiné techniky.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Zajímavé je rozvržení achievementů, tedy odměn za různé splněné úkoly. Jeden bodový příděl kupř. náleží za více než 200 procentní průchod hrou, což se za jedno absolvování celé kampaně samozřejmě nedá stihnout. Pro opakovanou hratelnost mluví skryté bonusové místnosti, na které při prvním dobrodružství s největší pravděpodobností nepřijdete, možnost hrát za další postavu a nebo dokonce znovu projít celý svět prokletého zámku v obrácené invertní podobě. Castlevania sice nenabízí tolik vylepšení jako Prince of Persia, ale spíše se soustředí na originální provedení původní hry, což je také jedna z cest kudy se v případě XBLA her vydat.

Rush'n Attack

Obrázek zdroj: tisková zpráva Rush'n Attack, známá u nás spíše pod názvem Green Beret patří k vůbec nejstarším arkádovým hrám, protože originálu pro Nintendo NES je již více než dvacet let. V našich krajích se tento přímočarý titul hrál ovšem ponejvíce na Sinclair ZX Spectrum, potažmo Commodorech 64 a nesmím opomenout ani hrací automaty. Koncept je zcela jednoduchý a hratelnost jakbysmet. Opět se jedná o klasický boční 2D náhled, ve kterém ovládáte neohroženého příslušníka jednotky zvláštního určení. Jeho rozkaz zní osvobodit zajatce a vykostit osazenstvo smyšlené vojenské základny někde na území tehdejšího SSSR.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Díky trvalým vlnám nepřátel je postup pouze s jednu várkou životů poměrně náročný na rychlé reflexy, ale po chvilce cviku si jistě zvyknete. Příslušník zelených baretů standardně používá překvapivě pouze útočný nůž, jakékoli další zbraně nachází v pouhých 4 úrovních, ale jejich použití je omezené dávkou munice. Díky tomu je rekord nejrychlejšího dokončení hry již pod deset minut, ale to je pro nováčky podobně jako u Prince of Persia jen nedosažitelný sen. Jako u Castlevanie se také i zde nabízí dvojice grafických režimů. Originální bez úprav a vylepšený obraz s aplikací filtrů. Výborný je offline i online multiplayer, jenž obsahuje kooperativní i versus hru, takže tvoří ke kratšímu singlu další výbornou alternativu.

Paper Boy

Obrázek zdroj: tisková zpráva Pro Paper Boy platí vesměs to samé jako pro předchozí hru, tedy jedná se o velmi zábavnou arkádu původem z automatů. V ní rozvážíte noviny jako poslíček na bicyklu v jedné velmi neklidné vilové čtvrti. Tudíž jízda na kole není nic jednoduchého, protože na cyklistu čeká mnoho překážek, od silničního provozu, přes zlé psy, dálkově ovládaná autíčka, až po nepozorné obyvatele domů v ulici. Noviny pak do schránek spíše vystřelujete přímo z kola než donášíte a tiskoviny navíc musíte doručit pouze do vybraných domů. Tedy nejlépe přímo do schránek v rámci jednoho týdne. Pro bodový příděl je důležitý i výsledný čas, který můžete vylepšit na závěrečných tréninkových tratích na konci každé ulice.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Hra obsahuje trojici obtížností, od nichž se odvíjí zejména počet živých i neživých překážek a nástrah na trati. Jednoduchá izometrická grafika zůstala v původní neupravené podobě a totéž platí i pro zvukovou stránku hry. Ovšem znamenitý je lokální, popř. internetový multiplayer, také ve formě spolupráce a nebo jízdy jeden na jednoho, kdy vždy vidíte, v jaké části trati se nachází váš protivník. Bohužel v rámci internetu dnes naleznete spoluhráče již jen sporadicky, řešením je tedy offline multiplayer a nebo pozvání vašich přátel z friendlistu. Naštěstí žebříčky a splitscreen na jedné obrazovce fungují stále, tudíž i přes internetový hendikep skýtá rozvážení novin hodiny příjemné a někdy i infarktové zábavy.

V následujícím čtvrtém dílu seriálu se podíváme na kolonku logických her v rámci XBLA Marketplace, kdy si představíme zástupce oblíbených bojových červíků, další výbornou hříčku pro přemýšlivé od autora legendárního Tetrisu a nebo dvojici oblíbených logických arkád s míčky a kostičkami, které můžete znát také z mobilních telefonů.

Související články: 1.část - téma, 2.část - akční arkády


Michal Jonáš
autorovi je 30 let, pracuje jako IT specialista v právní firmě a herní novinařině se věnuje skoro 10 let v mnoha internetových i tištěných médiích; na rádiu Akropolis hostuje v pořadu Cheat a vede si www.gamesblog.cz; mezi jeho záliby patří modelářství a deskové hry


 
 
Michal Jonáš

Nejnovější články