Zdá se to být logická úvaha – pokud skrze technologické limity konzoloví producenti eliminují bazarový prodej, zvýší se zisky herním studiím (a tak i výrobcům konzolí), protože zákazník si bude muset koupit novou kopii přímo od distributora a nikoliv sekáčovou, z níž vývojáři/producenti nic mít nebudou.
Jenže všechno je možná docela jinak. Tvrdí to alespoň studie marketingového profesora Masakaty Ishihary z newyorské univerzity Stern School of Business spolu s Andrewem Chingem z University of Toronto. Podle nich by totiž herní průmysl v případě masakru bazarového prodeje dočkal značného poklesu tržeb – ač snad i s vedlejšími efekty, které by potěšily všechny zákazníky.
Ishihara s Chingem totiž ve své práci “Dynamic Demand for New and Used Durable Goods without Physical Depreciation: The Case of Japanese Video Games” analýzou japonského trhu došli (poměrně logicky) k tomu, že prodej již odehraných her vrací jejich zákazníkům do rukou peníze, které využijí k nákupu her nových, a tak ke koloběhu herního průmyslu naopak přispívají, než aby škodili. Stačí zákazníkům tyto prostředky vzít, a důsledky na sebe nenechají dlouho čekat.
Dle výzkumníků by vydavatelé museli cenu nových her snížit o 33 %, jenom aby se herní byznys udržel na míře současných tržeb. V opačném případě by hrozil drtivý propad zisku. "Redukce v ceně je částečně způsobená skutečností, že trh bazarových her byl eliminován a hráči tak dále nebudou schopní prodat své vlastní hry a získat tím nové prostředky k nákupu," vyjádřil se Ishihara. Terminologií studie jsou zákazníci „forward-looking“, čili počítají se šetřením na zbrusu nové kopie skrze prodej již odehraných her.
Pokud byste chtěli sami studii amerického dua vystavit svému kritickému pohledu, Wired (via GamePolitics) ji dále rozebírá tady, popřípadě ji můžete celou stáhnoutt tady. Autor těchto řádků do ní nahlédl a zjistil, že nejde jen o empaticky-opilé filozofování nad stavem trhu a zákazníkovou myslí, ale naopak jednu dlouhou matematickou rovnici prokládanou občasným grafem. Takže to musí být dobré. I bez počítání rovnic je však smysluplné argumentování obou výzkumníků jasně viditelné. Na druhou stranu, pokud by se v důsledku potírání bazarového prodeje cena her snížila, šlo by nejspíše o vítězství pro všechny strany (i zákazníky).