Jak funguje staronové příslušenství PS4: DualShock 4 a PlayStation Camera
zdroj: tisková zpráva

Jak funguje staronové příslušenství PS4: DualShock 4 a PlayStation Camera

16. 12. 2013 14:45 | Téma | autor: Jan Olejník |

Pokud existovala v oblasti herního průmyslu nějaká neměnná stálice, mohl jí dost dobře být gamepad řady DualShock. Byl představen roku 1997, o rok později se dostal na světové trhy a s minimálními obměnami tu s námi vydržel až do letošního roku, kdy byl představen výrazně přepracovaný DualShock 4.

Vylepšené verze se dočkala i Eye Camera, zařízení sloužící k zaznamenávání a vyhodnocování pohybu. Nyní pod názvem PlayStation Camera připomíná miniaturní Kinect od Microsoftu. Na obě zařízení, DualShock 4 i PlayStation Camera, jsme si v rámci našeho testu pořádně posvítili.

Zbrusu nový DualShock

Mimo jiné i ovladač mohl za to, že preferuji hraní na Xbox 360 než na PlayStation 3. Drobný gamepad od Sony mi připadal nepohodlný tím, jak se mi opíral o dlaně a vlastně jsem nikdy nenašel ten nejlepší způsob, jak kolem něj omotat prsty. Krom toho mi nejen při závodních hrách sklouzávaly ukazováčky z předních tlačítek L2 a R2, protože byly zkosené směrem dovnitř a neposkytovaly prstům dostatečnou oporu. Je to však čistě individuální a znám dost lidí, kteří by si naopak nikdy nezvykli na xboxový ovladač. O to více jsem byl zvědavý na to, jak se bude nově představený DualShock 4 držet v rukách, protože jednou z avizovaných změn byl i nárůst rozměrů.

Celkově je ale novinek více a člověk skoro neví, kde začít. Třeba rovnou uprostřed! Prostřední část gamepadu byla kdysi místem, na kterém jste našli dobře známá tlačítka Select a Start. Těm je nyní konec, na jejich místo se vecpala dotyková ploška, v podstatě touchpad známý z notebooků. Jeho přesnost je překvapivě slušná a je na hony vzdálený nepovedenému kousku z konzole OUYA.

Využití touchpadu je zatím spíše sporadické a uvidíme, k čemu všemu ho nakonec vývojáři využijí. Zatím s ním můžete například ovládat pohyb na mapě v Assassin's Creed IV nebo pomocí jednoduchých gest přepínat režimy doprovodného drona v Killzone: Shadow Fall. Nefunguje to úplně špatně, pouze lidé s kratšími prsty mohou teoreticky mít problém na touchpad pohodlně dosáhnout.

Po stranách dotykového ovládacího prvku se pak nacházejí dvě tlačítka: Options a Share. Zatímco Options převzalo některé funkce tlačítka Start (ve hrách standardně aktivuje pauzu), získává navíc v operačním systému konzole i úlohu kontextového menu.

Share samozřejmě, jak název napovídá, představuje velkou novinku, tedy možnost zachycovat (nejen) herní okamžiky a sdílet je se svými přáteli. Pouhým stisknutím tlačítka otevřete menu se sdílením již pořízených záznamů a možností zapnout živé streamování přímo z konzole prostřednictvím služeb Twitch a Ustream.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Pokud během hraní tlačítko Share podržíte, pořídíte screenshot a rychlý dvojklik naopak spustí několikavteřinové nahrávání. Je to jednoduché, promyšlené, skvěle funkční a dokonce i nastavitelné. Sdílení samotných obrázků či videí probíhá standardně přes sítě Facebook či Twitter a nelze si odpustit rýpnutí na adresu obou sociálních sítí – nasdílená média trpí pokročilou mírou komprese, takže vaše nádherné FullHD záběry vypadají jako pohled zpátky do časů minulých.

Jako další novinka na ovladači se hlásí drobný reproduktor, jehož přítomnost mi zatím asi trochu uniká a považuji ho spíše za takový „gimmick“, tedy: „je tam proto, aby tam něco bylo.“ Během hraní Killzone z něj uslyšíte přehrávání nalezených audiologů. Resogun vám skrze ovladač oznámí „Save the last humans!“, a když si budete hrát v aplikaci PlayRoom, budou se zevnitř gamepadu ozývat drobní robůtci, kteří tam podle PlayRoomu bydlí. Pod reproduktorem se pak opět nachází tlačítko s logem PlayStation stejně jako u PS3 - slouží k rychlému přepnutí do hlavního menu.

Analogové páčky si své umístění zachovaly, změnil se však jejich tvar – a troufám si tvrdit, že k horšímu, rozhodně ve srovnání s gamepadem X360. Mnohem více mi vyhovuje, pokud jsou kloboučky analogů konkávní (tedy s „důlkem“), protože do nich bříško palce lépe zapadne a snižuje se šance, že prst sklouzne. DualShock 4 má v tomto ohledu poměrně netradiční tvar, protože uprostřed kruhové prohlubně, což je oproti DualShocku 3 se zcela konvexnímu kloboučky změna k lepšímu, se nachází vypouklina, na které má spočívat váš palec.

Problém je v tom, že po vcelku kluzkém konvexním povrchu vám bude bříško prstu neustále sjíždět ke kraji, na kterém se zachytíte o vystouplé okraje. Není to příliš pohodlné a zvýšená tuhost páček na výsledném pocitu nepřidá. Moc bych se nedivil, kdybychom se v dohledné době dočkali inovovaného ovladače. Mimochodem, páčky už nelze tak snadno vytahovat a zacvakávat zpátky, jak to bylo možné u staršího modelu – což je možná dobře, akorát jsem si tím neuroticky krátil loadingy.

Zbytek tlačítek si zachovává své dobře známé rozmístění, což je pro zajeté veterány samozřejmě fajn. Nejen ty ale potěší fakt, že analogová tlačítka L2 a R2 se dočkala nového tvaru a jsou teď zahnutá směrem ven, podobně jako spoušť pistole, tudíž už nedochází ke sklouzávání prstů.

Výsledkem výše popsaných změn je, že se gamepad o něco lépe drží, v mém případě mu ale k dokonalosti ještě kousek chybí. Ocenil bych, kdyby bylo celé zařízení o něco robustnější a umístění tlačítek Share a Options považuji za vyloženě nešťastné, ale zvyknout se dá. Trošku zamrzí i to, že díky přítomnosti barevných informačních diod a malého reproduktoru je výdrž akumulátoru bezdrátového ovladače znatelně kratší, než tomu bývalo kdysi. Naštěstí jej lze oproti PS3 nabíjet i v momentě, kdy je konzole uspaná ve Standby režimu.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

PlayStation Camera

Když Microsoft vydal svůj Kinect, speciální kameru pro pohybové ovládání, strhla se okolo této technologie hotová bouře a podobné ovládání chtěl najednou využít skoro každý. Došlo to až tak daleko, že krom nepříliš úspěšných pokusů ve sféře domácích počítačů se bezdotyková gesta objevila například i u mobilního telefonu Samsung Galaxy S4. Názor na využitelnost či přímo nepostradatelnost této vychytávky si jistě udělá každý sám.

Psát o inovované PlayStation Camera není snadné. Využití má zatím dost malé, a pokud vás nevzrušuje možnost snímat si vlastní obývák a házet do něj infantilní robůtky, kteří si chaoticky hrají s kopacím míčem, pak už zbývá v podstatě jen využití při online službách a hlasovém ovládání konzole.

Vzhledem k tomu, že současným internetem hýbe fenomén takzvaných Let's Play videí, ve kterých sledujete, jak hraje někdo jiný a případně vše doplňuje o více či méně zasvěcený komentář, nemůže tato funkcionalita chybět ani v novém PlayStationu. Během hraní můžete přes tlačítko Share zapnout streamování a pokud jste vybaveni kamerou, zobrazí se váš obličej v rohu videa. Je to bezproblémová a pro mnoho lidí velmi často využívaná funkce. Kamera samozřejmě obsahuje i mikrofon, tudíž ji můžete využít i pro komunikaci během hraní nebo k zadávání základních příkazů v angličtině.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Pokud konzoli oslovíte slovem „PlayStation“, otevře se vám v dolní části obrazovky kontextová nápověda. S pečlivější výslovností není problém poměrně rychle odříkat „PlayStation – Resogun – Start“. Konzole pak hezky svižně najde v knihovně her daný titul a okamžitě jej spustí. Hlasovým příkazem můžete pořídit i snímek obrazovky nebo konzoli úplně vypnout. Příjemně překvapil i fakt, že pokud hovoříte s jiným člověkem a ve větě letmo zmíníte slovo „PlayStation“, konzole si ho nevyloží jako aktivační příkaz.

PlayStation Camera má poměrně slušné schopnosti snímání i v potemnělé místnosti, což přijde vhod mimo jiné i v momentě, kdy se chcete přihlásit pomocí rozpoznání obličeje. I tato funkce je v PS4 zahrnuta a funguje dobře. Najetí na ikonku uživatelského profilu a stisknutí tlačítka je ale podstatně rychlejší.

Jako poslední zajímavost ohledně tohoto zařízení mohu uvést možnost rozhlížet se ve hře War Thunder pomocí mírného otáčení hlavy. Zdá se ale, že tracking hlavy ještě není úplně odladěn, protože ve výsledku byl celý tenhle systém spíš k vzteku. Dost možná na tom měl podíl fakt, že jsme u hry seděli dva a systém si nedokázal vybrat tu správnou hlavu – ale je to jen spekulace.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Nový DualShock tedy rozhodně potěšil. Není zatím zcela dokonalý a minimálně analogové páčky by si zasloužily lepší tvar nebo alespoň materiál. PlayStation Camera je v současné době plně funkční, ale rozhodně ne nezbytné zařízení, jehož využití leží spíše mimo sféru klasického hraní.

V rámci speciálu o PS4 prozatím vyšly následující články:

týden života s PlayStation 4: obecné klady a zápory nové konzole
recenze Killzone: Shadow Fall
PS4 do postele aneb bezdrátové hraní skrze PS Vita
- recenze Knack
- jak funguje staronové příslušenství PS4: DualShock 4 a PlayStation Camera

Smarty.cz

Nejnovější články