Castle Diorama (download)
Michal Berlinger spolu s výtvarníkem Honzou Netušilem. usedl před vánoci k Unity a vytvořil typicky amanitovskou roztomilou záležitost jménem Castle Diorama. Spíše než o hru v tradičním smyslu slova se jedná o interaktivní prezentaci – na jednoduché obrazovce plné hejblátek a interaktivních prvků máte za úkol pěticí pohybů postavit hrad. Přesto je to celé tak roztomile praštěné, že by byla chyba tomu neobětovat pár minut času.
Pozoruhodné je, že hra postrádá klasickou herní logiku ve stylu „barák A postavíš za X surovin“. Jednu z věžiček tak třeba postavíte tím, že zataháte za kořeny stromů opodál. Je to sympaticky nesmyslné a příjemně kratičké, a vlastně bych si dovedl představit hru kompletně sestavenou z podobných interaktivních leporel. Nejde o tak parádní jednohubku, jakou byla někdejší Osada. Pokud by nás však lidé z Amanity a okolí* zásobovali podobnými kraťasy častěji, vůbec bych se nezlobil!
Blameless (download)
Také Blameless je českou hrou. Její tvorbu má na svědomí Václav Hudec z Prahy, nejedná se však o aktuální produkci. Blameless je přes rok stará záležitost, kterou jsem svého času přehlédl. Byla by ale škoda to nedohnat, protože takhle řemeslně výborná freewarovka se každý den nevidí. Hudec popisuje jako svou primární inspiraci sérii Penumbra. V roli architekta, kterého někdo na opuštěné stavbě bací do hlavy, se tak můžete těšit na spoustu hororového, leč z vaší strany nenásilného řešení rébusů v detailním 3D prostoru. To celé po dobu 20 až 30 minut.
Jak dobře to v Unity vypadá, nejspíše nejlépe ilustruje video níže. Prozradím snad jen jedinou výraznější výtku stran závěru hry: i když se Blameless tváří jako titul s rozmanitými zakončeními, ve skutečnosti alternativní postupy vždy vedou ke stejně depresivnímu finiši. Nicméně, vzhledem k řemeslné stránce nad tím můžeme mávnout rukou.
Osobně na Blameless především oceňuji superautentickou grafiku a atmosféru. Nejenže hra disponuje zcela uvěřitelným prostředím rozkopané stavby, ale zároveň s použitím světla, zvuků i mlhy z všední lokace dovede vykouzlit vynikající hororové prostředí. Blameless ve mě oživila všechna traumata z éry mých teenagerovských stavebních brigád, a za to jí patří (více méně) dík.
Fanbots (download)
Rovněž v případě Fanbots doháníme starší rest. Tato 2D klikací adventura má dokonce na tachometru dva a půl roku. Původně vznikla pro Adventure Game Studio v létě 2015, a teprve nedávno ji opět políbila štěstěna virálního šíření. A má to dobrý důvod. Ačkoliv po klikacích adventurách sahají vývojáři freeware projektů relativně často, Fanbots vyřešili inherentní problém svého žánru, tedy relativní nudu v případě, že hráč tápe. A ono řešení spočívá v dialozích.
Ano, nápad starý zhruba stejně jako starověká komedie, je dodnes mnohými hrami poněkud nevyužíván. Fanbots je na tom však věru odlišně. Jako vůdce množiny robotů tu máte v cca půlhodinovém kraťasu připravit půdu pro fanouškovské natáčení sitcomu Androids. Což je přesně onen sitcom, na který při své premiéře kouká Kryton v Červeném trpaslíkovi.
Fanbots je neoficiální poctou oné scénce a dává smysl, že vývojáři okořenili každý hráčův posun brilantními a skvěle namluvenými výměnami mezi plecháči. I pokud adventurám běžně neholdujete, líbí-li se vám představa videoherního sitcomu, vyplatí se Fanbots dát šanci.
A Museum of Dubious Splendors (download)
Intoušská hra měsíce dává okusit, jak by to vypadalo, kdyby se Gone Home namísto malého baráčku odehrávala v surrealistické knihovně. A Museum of Dubious Splendors totiž sama sebe popisuje jako „čtecí titul“ inspirovaný legendárními esejemi Mira UmarHassana. Což je deklarace, která myslím většinu lidí od hraní spíše odrazuje – třeba už jen proto, že nikdo neví, kdo to Mir UmarHassan byl, protože si jej vývojáři vymysleli. Pokud se však přeneseme přes podobné maličkosti, dostane se nám pozoruhodného konceptu, kterým by bylo možné historii umění možná vyučovat lépe než dosavadními metodami.
V zásadě by totiž A Museum of Dubious Splendors bylo možné také popsat jako P.T., kdyby jej namísto Kojimy a Del Tora udělal Robert Frost spolu s Gaudím. Pochodování po vzájemně si podobných chodbách je tu proplétáno obhlížením předmětů i čtením textů. Chybělo by však relativně málo k tomu, aby se hra coby ideální skloubení různých umění dostala nejen na stránky indických novin.
Není totiž problém si něco podobného představit třeba v úpravě pro Jiráskovu tvorbu – a kdyby titul malinko upustil od své zastřenosti a přidal i strukturu objevování autorova života (což by šlo snáz, kdyby autor doopravdy žil), nějaký potomek A Museum od Dubious Splendors by klidně mohl vyučovat budoucí školáky.
Hyper Diapers (download)
Nakonec tu máme zřejmě nejnormálnější hru měsíce v podobě Hyper Diapers. Po všemožných artovinách a sitcomech tentokrát spočineme u klasické zběsilé akce v podobě… kočírování párty batolat. „Managovací klikačka“ od vývojářského dua Gal Lahat a Gaziter vznikla jako příspěvek k Ludum Dare 40 s tématem „Čím více toho máte, tím je to horší“, a svou premisu splňuje dokonale.
Na počátku hry máte před sebou malý byt se zamilovaným párem a množstvím spotřebičů, z nichž musíte kliknutím dostávat svého zbrusu nového sviště. Neposeda s gustem leze do mrazáku, puštěné trouby či dalších život ohrožujících předmětů. Vtip je v tom, že rodinka se začne promptně dále rozmnožovat a je jen na vaší rychlosti a důvtipu, abyste stále rostoucí počet dětí zvládli zachraňovat.
Je to maniakální, zběsilé a zábavné – Hyper Diapers by s podobnou hratelností bez problémů mohla vyrazit vstříc komerčnímu vydání jako nějaká párty hra nebo mobilní hra postavená na šplhání po žebříčcích. Jak se zdá, této dvojce vývojářů se zkrátka… urodil dobrý nápad!
Může se hodit aneb jak na Nový rok, tak po celý rok:
Down Under (download) – standardní řemeslná hororovka o hledání zatoulaného psa, z níž čiší pocit, že si spíše hraje s hráčem, než aby tomu bylo opačně.
Contradiction (download) – klon Contra pro milovníky freewarovek tak utopených v retru, až je kvůli nim třeba zapojit zcela nový monitor!
Antbassador (download) – hra od tvůrce Octodad, kterou jsme tu měli již před dvěma a půl lety, ale díky aktuálnímu updatu ji lidé znova objevují.
I'll Take You To Tomato Town (download) – ujetostí pro tento měsíc je simulátor nakupování z Ludum Dare 40. Vhodné zejména pro připomenutí předvánočního šílenství!
Zero-K (download) – měsíc skončíme na tradiční struně. Real-time strategie Zero-K je totiž tak archetypální RTS, že jde skoro až o učebnicový příklad celého žánru. Jedná se o hobby projekt vyvíjený po víc jak dekádu. Vzhledem k současnému stavu RTS žánru však jeho připomenutí, hádám, neuškodí.
* Aktualizováno 15.42: Článek původně obsahoval informaci, že Castle Diorama vytvářeli dva vývojáři z Amanity - ve skutečnosti na hře spolupracoval výtvarník Honza Netušil ze studia Circus Atos. Castle Diorama tedy není oficiální projekt Amanity, jak mohl původní text vyznít.