Hratelná měla být pouze Kassandra, Ubisoft prý úmyslně upozaďoval ženské hrdinky
zdroj: Ubisoft

Hratelná měla být pouze Kassandra, Ubisoft prý úmyslně upozaďoval ženské hrdinky

22. 7. 2020 18:08 | Téma | autor: Václav Pecháček |

Jason Schreier se sice z Kotaku přestěhoval na Bloomberg, ale to mu zjevně nijak nebrání dál odkrývat temná zákoutí herního průmyslu. Proslulý investigativní novinář v novém článku rozebírá sexistickou firemní kulturu ve francouzské společnosti Ubisoft.

Tu už před několika týdny zasáhla vlna obvinění, po nichž musel odstoupit kreativní ředitel Serge Hascoët, šéf kanadských studií Yannis Mallat a vedoucí HR Cécile Cornet. Ještě před nimi rezignoval viceprezident společnosti Maxime Beland.

Schreier se ve svém článku, který v plném znění najdete na Bloombergu, rozepisuje o celé řadě sexistických praktik a o kultuře, která znevažovala a šikanovala ženy. A co je pozoruhodné – text se zmiňuje také o tom, že nebýt zásahu shůry, v sérii Assassin’s Creed by zjevně existovalo více důležitých ženských hrdinek.

Podle Schreierových informací všechno začalo už v Assassin’s Creed Syndicate, kde si mělo sourozenecké duo Jacoba a Evie Fryeových rozdělit hrací dobu přibližně rovnoměrně. Došlo však k zásahu managementu do tvůrčího procesu, a tak místo toho hráči častěji ovládali Jacoba – podle PC Gameru jde o poměr asi 60:40.

Jako daleko zásadnější se jeví případ Assassin’s Creed Origins. Jeho kreativní tým prý plánoval, že protagonista Bayek bude někdy na začátku hry zabit nebo těžce raněn a hráč se po zbytek příběhu ujme jeho ženy Ayi. Na nátlak marketingového oddělení či samotného Hascoëta bylo ovšem od tohoto nápadu upuštěno a Bayek si, s drobnými výjimkami, zachoval centrální roli.

Přesvědčení, že ženská hlavní hrdinka hru nikdy neprodá, údajně stálo i za duálním protagonistou Assassin’s Creed Odyssey. V řeckém dobrodružství si můžete zvolit buď Kassandru, nebo jejího bratra Alexia, přičemž za příběhově kanonickou možnost je považována Kassandra.

Ale podle Schreierových informací vývojáři původně plánovali učinit hlavní hrdinkou pouze Kassandru a Alexiovi přisoudit roli protivníka. Kdo Odyssey hrál, toho to příliš nepřekvapí – ačkoliv za Alexia ve výsledku hrálo výrazně více hráčů než za Kassandru, kritici se shodli, že Kassandra je z nich dvou rozhodně lepší a charismatičtější postava, vhodnější pro hrdinskou roli. Uřvanému Alexiovi daleko víc sedí záporák.

V diskuzích na sociálních sítích jsem zaznamenal častý údiv hráčů, kteří vůbec neměli tušení, že Kassandra je kanonickou (a vývojáři zjevně preferovanou) hrdinkou. A je pravda, že samotná hra tuto skutečnost nikterak nevysvětluje a musíte ji zjistit v doplňujících materiálech. Kdyby to bylo naopak, možná by Alexios v pomyslném souboji popularity nezvítězil.

Ze svědectví zaměstnanců ve Schreierově článku vyplývá, že za Hascoëtovou neochotou schválit ženskou hlavní hrdinku nutně nestály ekonomické důvody, ale spíš obyčejný sexismus. Hascoët prý neměl rád lineární vyprávění a cutscény a preferoval otevřené světy a hráčskou svobodu. Aby ho vývojáři toužící po vyprávění vlastního příběhu ukonejšili, byli nucení do svých her cpát silné mužské hrdiny, které měl ředitel rád a nad nimiž přivřel oko.

V nejnovějším Assassin’s Creed Valhalla opět dojde na volbu pohlaví, ale příběhově půjde o jednu jedinou postavu – žádní sourozenci, prostě buď válečník Eivor, nebo válečnice Eivor. Jejich pohlaví si dokonce budete moci měnit i v průběhu hry, takže kdyby se vám náhodou jeden z dabérů znechutil, lze hodit imerzi z okna a prostě svého hrdinu transformovat.

Ať už tedy za to může sexismus vysoko postavených zaměstnanců, nebo pragmatická ekonomická rozhodnutí, plnohodnotného Assassina s výhradně ženskou hrdinkou jsme se zatím nedočkali. A pokud se Ubisoftu osvědčí systém volby pohlaví, který kromě Assassina zkouší například i ve Far Cry 6, je docela dobře možné, že už se ho ani nedočkáme.

Smarty.cz

Nejnovější články