| Grand Theft Auto IV (4/2008)
 
  zdroj:
		tisková zpráva | Saints Row 2 (10/2008)
 
  zdroj:
		tisková zpráva | 
| ORIGINALITA | 
| 
    
  
    
      
      
      
        
        
           zdroj:
		tisková zpráva 
      
    
  
    
      Na                   GTA4 je téměř vše, když už ne originální, tak alespoň oproti                   minulým dílům nové. Z nejviditelnějších prvků to je charismatický                   hlavní hrdina, dospělejší pojetí, systém sociálních vazeb, řízení                   v opilosti...  | První díl byl klon a druhý stejně tak. Jakkoliv                   povedená, neobsahuje tahle hra téměř nic, co už jsme někde jinde                   neviděli. Snad až na pár šílených vedlejších úkolů. | 
| PŘÍBÉH | 
| 
    
  
    
      
      
      
        
        
           zdroj:
		tisková zpráva 
      
    
  
    
      Zaobalit                   do smysluplného sledu událostí boj o zločinecké kápo se tentokrát                   povedlo velmi dobře. Přispěly k tomu vynikající charaktery,                   opravdový pocit, že se hrabu z bláta přes všechny ty opilce                   a feťáky někam výš. | Poradit si se smrtí hlavního hrdiny jeho zázračným                   oživením a následným probuzením z kómatu je jedno z nejběžnějších                   klišé, které znám. | 
| HLAVNÍ HRDINA | 
| 
    
  
    
      
      
      
        
        
           zdroj:
		tisková zpráva 
      
    
  
    
      Niko                   Bellic je východoevropský bohatýr. Je to bývalý voják a námořník.                   Do USA přijel zapomenout na staré šrámy a začít nový život.                   Zkrátka sympaťák. A ten jeho sexy přízvuk! | Vytvořit si násilného šílence podle vlastních                   představ je hezké. Jenže i díky tomu, že si ho mohu kdykoliv                   úplně předělat, je těžké se s takovou persónou ztotožnit. | 
| OSTATNÍ POSTAVY | 
| Ve hře se povedlo parádně zachytit nátury                   různých národností – opilecké velkohubé Rusáky nebo sebevědomé                   tradicionalistické Iry. Velmi dobře na mě zapůsobilo i nekonečné                   dobývání Kate. |  Za zmínku stojí jak celkové vzezření ostatních                   gangů (Japonci), tak i ti nejvyšší v hierarchii jednotlivých                   organizací, například obří Maero s radioaktivním tetováním v                   obličeji! Poprvé plichta! | 
| MĚSTO | 
| Plocha GTA IV mi přijde určitě menší než Saints                   Row 2. Ale je velmi důležité, že na takové menší ploše je více                   staveb a jsou logičtěji poskládané. Pokud bych měl tedy posuzovat                   rozlohu, vyhraje SR2, ale jinak je lépe zpracováno město v GTA. | Ačkoliv jsem to nezkoušel, jako v případě                   druhé hry, kdy mi vyšlo nějakých 10 km čtverečných, odhadl bych                   StillWater na takových 12-15 kilometrů čtverečních. Ale jak                   je naznačeno vlevo, méně je někdy více a zde se tak dočkáme                   jistých hluchých míst. Na druhou stranu, alespoň je kde si zalétat.                   Druhá plichta! | 
| ŽIVOST | 
| 
    
  
    
      
      
      
        
        
           zdroj:
		tisková zpráva 
      
    
  
    
      Ulice                   Liberty City jsou plné lidí, hustota dopravy se odvíjí od denní                   doby s dopoledními i odpoledními zácpami a ranním svozem odpadků.                   Nádhera. | Saints Row 2 se sice nemůže srovnávat se zaplněností                   světa GTA IV, ale přesto potěší všemožné uvěřitelné situace.                   Před obchodem s alkoholem se scházejí bezdomovci s prostitutkami                   a lidé při dešti vytahují deštníky. | 
| INTERIÉRY | 
| Vcelku běžně je možné vcházet do bytových                   domů a po schodištích šplhat až na střechu, ale jaksi to nemá                   valného smyslu. Kromě těchto slepých uliček lze bez loadingu                   navštěvovat restaurace, sportoviště nebo obchody. Úplně stranou                   pak nechávám prostory, do nichž se lze dostat pouze v rámci                   misí. | 
    
  
    
      
      
      
        
        
           zdroj:
		tisková zpráva Co                   se klasických možností týče, je na tom Saints Row 2 v podstatě                   stejně. Volně přístupné jsou různé krámky a vlastní nemovitosti.                   Velkým plusem jsou komplexy podzemních chodeb nebo jeskyní,                   které skrývají různá překvapení.  | 
| HUMOR | 
| Během plnění příběhových misí jsem se příliš                   nesmál, vtípky jsou skrytější, plný je jich zejména internet                   a humor je celkově sušší. | 
    
  
    
      
      
      
        
        
           zdroj:
		tisková zpráva Saints                   Row 2 je na parodování a zesměšňování čehokoliv postaveno. Jenže                   všeho moc škodí a po pár hodinách vám stále stejné vtípky moc                   směšné nepřijdou. Nejvíce jsem se ale bavil u náhodných komentářů                   lidí na ulici nebo během misí. Takové: „That´s shit!“ při sprejování                   močůvkou mě dostalo. | 
| VEDLEJŠÍ ÚKOLY | 
| Příběh je hlavní nosnou částí a dost podstatně                   to odnesly vedlejší aktivity. Můžete sice hrát na automatech,                   střílet holuby, jít se s kámoši opít, zahrát si šipky nebo bowling,                   ale to je dost málo. Navíc nejsou postranní mise příliš zábavné. | 
    
  
    
      
      
      
        
        
           zdroj:
		tisková zpráva Právě                   nepovinné úkoly jsou hlavní devizou téhle hry. Je jich obrovské                   množství a každá jiná. Za splnění získáváte použitelné bonusy,                   za celou dobu hraní jsem se jich nepřejedl a spousta mi jich                   zbyla i po dokončení hlavního příběhu. Viva! | 
| VÝDRŽ | 
| Při poctivém sledování všech filmečků, plnění                   misí a účastnění se sociálního života, mi trvalo dokončení příběhové                   linie téměř čtyřicet hodin. A to je slušná porce. | 
    
  
    
      
      
      
        
        
           zdroj:
		tisková zpráva Zbavit                   se posledního soka se mi povedlo rychleji než u konkurence.                   Na druhou stranu šíře doplňkových misí zvedá životnost nad GTA.                   A navíc je tím zajištěna zábava i po dohrání hlavní příběhové                   linie. | 
| REALISTIČNOST | 
| 
    
  
    
      
      
      
        
        
           zdroj:
		tisková zpráva 
      
    
  
    
      Ačkoliv                   by ve skutečnosti nic podobného nebylo možné, zpracovává GTA                   život zločince podstatně věrohodněji a stejné to je s herním                   prostředím. | Jenže realita nemusí být zábavná. Těžko odsuzovat                   až komiksové Saints Row 2 zpracování, když byla hra od počátku                   tak prezentována. | 
| OVLÁDÁNÍ A ZAMĚŘOVÁNÍ | 
| 
    
  
    
      
      
      
        
        
           zdroj:
		tisková zpráva 
      
    
  
    
      S                   touhle sérií už vyrůstám dlouhá léta, na způsob ovládání jsem                   zvyklý a vyhovuje mi. Na konzolích je automatické zaměřování                   běžné, zde jde spíše o poloautomatické s nutností přidat jistou                   dávku vlastní šikovnosti. | Když už Volition zkopírovali všechno, nechápu,                   proč právě ovládání měnili. Je pravda, že různých schémat je                   více, ale nestudoval jsem je a prostě si zvykl na základní.                   Trochu jsem na gamepadu měl problémy s mířením, protože na rozdíl                   od GTA, Saints Row 2 vám v zaměřování nijak nepomůže. | 
| PŘEMÍSŤOVADLA | 
| Na vozidlech, letadlech a člunech se opět                   šetřilo a moc zajímavých vozítek jsem si neužil. Na druhou stranu,                   chování aut je na mnohem vyšší úrovni. | 
    
  
    
      
      
      
        
        
           zdroj:
		tisková zpráva Rozmanitost                   je opět doménou SR2 a různé vehikly, včetně v GTA úplně chybějících                   letadel, dokazují, že když je z čeho vybírat, je hráči lépe.                   Navíc si můžete vytunit i poslední pojízdný hamburgerový stánek                   třeba nitrem. | 
| ZBRANĚ | 
| Žádné vylomeniny se nekonají, a tak se musíme                   spokojit s klasickými pistolemi, samopaly, raketometem a granáty. | 
    
  
    
      
      
      
        
        
           zdroj:
		tisková zpráva Taser                   je ošklivá mašinka, stejně jako je katana ostrý nůž. Uhovnovat                   policejní auto k výbuchu je taky odvaz. Muhehe... | 
| BOJ NA BLÍZKO | 
| Beze zbraně se dlouho neohřejete a kdybyste                   chtěli ručního způsobu řešení potyček využívat častěji, spláčete                   nad výdělkem. | 
    
  
    
      
      
      
        
        
           zdroj:
		tisková zpráva Náboje                   dochází velmi rychle a často se stává, že musíte vytáhnout katanu                   nebo někoho prostě umlátit holýma rukama. Kupodivu je to zábavné                   a za souboje ve Fight Club nebo na způsob Kill Bill dostává                   Saints Row 2 další výhru. | 
| PŘESTŘELKY | 
| 
    
  
    
      
      
      
        
        
           zdroj:
		tisková zpráva 
      
    
  
    
      Ač                   naskriptované (nebo právě proto?), je tanec v dešti kulek velmi                   intenzivní a zábavnou zkušeností. A i přes automatické zaměřování                   přestřelky neztrácejí na obtížnosti. Na pomyslném trůnu pak                   sedí legendární vykrádačka banky se sourozenci z rodiny McReary. | Ne že by měly nějakou větší chybu, ale na                   svého soka v tomhle případě prostě nemají. Jak podotkl kdosi                   na našem fóru, GTA IV je takovou FPS ve městě a tomu se Saints                   Row 2 prostě nedokázala vyrovnat. | 
| VÝVOJ POSTAVY / RPG PRVKY | 
| Niko Bellic se z vystrašeného zajíčka přerodí                   v nemilosrdného zabijáka. Nicméně přeměna je to spíše psychologická                   než, že by odemykala nějaké nové možnosti. A to beru v ponětí                   i takové věci jako získání telefonu. | 
    
  
    
      
      
      
        
        
           zdroj:
		tisková zpráva Hlavní                   hrdina se mění neustále, splněné úkoly mu pořád přidávají další                   vlastnosti, vybavuje si sídlo, upravuje auta, tetuje paže. Oproti                   GTA IV tisíce možností a jasná výhra. | 
| MULTIPLAYER | 
| Poprvé v sérii GTA jsme se dočkali oficiální                   podpory více hráčů a jde určitě o krok vpřed. Ač kvalitní, tak                   žádnou revoluci multiplayer kupodivu nepřinesl. Naopak jeho                   přítomnost dokázala, že co je dobré v singlu, nemusí být stejné                   ve více lidech. | 
    
  
    
      
      
      
        
        
           zdroj:
		tisková zpráva I                   Saints Row 2 nabízí širokou škálu multiplayerových módů. Navíc                   přihazuje možnost kooperace dvou hráčů při postupu příběhem.                   Jenže pokud nemáte kamaráda, se kterým byste se byli schopni                   dohodnout, tak na kvalitní pařbu, při anonymním přiřazování                   spoluhráčů bez možnosti nastavit parametry, raději zapomeňte.                  | 
| GRAFIKA | 
| 
    
  
    
      
      
      
        
        
           zdroj:
		tisková zpráva 
      
    
  
    
      Ačkoliv                   běží na PS3 v nižším rozlišení a nakonec to nebyla taková bomba,                   jakou jsme si představovali, je vizuální stránka GTA IV zatím                   tím nejlepším, co městské akce nabízí. |  Má světlé momenty, ale v porovnání se svým                   vzorem jde doslova o katastrofu. I když na hratelnost to                   vliv nemá. | 
| FYZIKA | 
| 
    
  
    
      
      
      
        
        
           zdroj:
		tisková zpráva 
      
    
  
    
      Euphoria                   engine udělal své a přestože se o reakcích postav na vnější                   podněty nedá hovořit jako o realistických, je na úplně jiné                   úrovni. Stejně tak ovládání aut je o kus vpředu oproti SR2. | Zde platí v podstatě to samé co u grafiky.                   Oproti GTA IV zastaralá technologie, i když mě osobně se třeba                   starý dobrý ragdoll líbí víc než přehnané výkruty v podání Euphoria.                   Jenže auta po asfaltu kloužou jako srnka na naolejovaných parketách. | 
| PLYNULOST | 
| 
    
  
    
      
      
      
        
        
           zdroj:
		tisková zpráva 
      
    
  
    
      Přes                   veškeré vizuální kvality kupodivu plynulejší než o dost hůře                   vypadající kolega. I když problémy s framerate se objevují i                   zde. Navíc nesmíme zapomenout na tak trochu podvádění s rozlišením.                   Ale radši nižší rozlišení než trhající obraz. | Nejde jen o trhání při zběsilých honičkách                   v autě, ale i o brutální doskakování objektů, krátkou viditelnost                   (co se detailů týče), mizení aut a spoustu bugů.  | 
| ATMOSFÉRA | 
| 
    
  
    
      
      
      
        
        
           zdroj:
		tisková zpráva 
      
    
  
    
      Zde                   je jasným vítězem GTA IV za sžití se s Nikem, bouřky s klepajícím                   se gamepadem a zamilované randění s Kate. |  U SR2 oceňuji pár gangsta sekvencí, ale celkově                   mi vše přišlo takové neosobní, v ničem nevynikající. O nekonzistenci                   hlavního hrdiny už byla řeč. | 
| HUDBA / RÁDIO | 
| 
    
  
    
      
      
      
        
        
           zdroj:
		tisková zpráva 
      
    
  
    
      Musím                   se přiznat, že po nářezu z Vice City (Flash FM) a San Andreas                   (K-Rose) mě zdejší stanice trochu zklamaly. Sice jsou plné známých                   hitů, ale tak nějak mě neoslovily. To ovšem neznamená, že jsou                   špatné. Situaci nakonec zachránil Lazlow. | Ačkoliv jsem si oblíbil stanice s vážnou hudbou                   a world music, písniček je málo, reklam ještě méně a chybí kecací                   rádio. A vyložených hitovek jako šafránu, škoda. | 
| SOUČET VÝHER V KATEGORIÍCH | 
| Grand Theft Auto IV | Saints Row 2 | 
| 12 | 9 |