V rámci zvídavých dotazů k chystanému čtvrtému Thiefovi ze strany hráčů se Nick Cantin, který šéfuje vývoji v Eidosu, rozpovídal na téma Focusu, což bude nadpřirozená schopnost, jíž Garrett dostane v rámci blíže nespecifikované události na začátku hry. Cantin se pustil do vysvětlování, že Focus bude pomocné zesílení nějaké původní schopnosti, které může hráči pomoci vyřešit danou situaci, ale jeho použití nebude povinné. Když dojde na charakterizaci Focusu, Cantin vysvětluje:
„Ve hře je systém Focusu Garrettovou schopností se na něco soustředit a zrychlit svou reakční dobu. Z perspektivy herního designu je Focus vrstva, která posiluje hráče a posiluje Garretta. Ale není to něco, co musíte použít. Je to něco, s čím pracujete, jeden z možných nástrojů, které má Garrett k dispozici a které může využít k překonání různých situací, které má před sebou“.
Samotný Focus budete během mise hromadit a bude jen na vás, kdy a na co jej použijete, pokud vůbec. Shromáždit dost „energie“ na použití nebude jednoduché a prý se vyplatí přemýšlet, zda už Focus použít a nebo si jej nechat na později. Schopnosti, které bude Focus posilovat jsou kupříkladu boj, přesnost střelby, okrádání nebo páčení zámků. Stejně tak může pomoci při navigaci, ale Cantin zdůrazňuje: „Nechceme zabít prozkoumávání světa tím, že dáme hráči příliš mnoho informací a nebo příliš mnoho stop. Focus je nástroj, který hráči poslouží, ale určitě ne něco, co vás povede za ruku a nebo provede celým světem“.
Důležité tedy je, že Focus je možností, ne povinností, což tvůrci důrazně opakují. Jsou si podle všeho vědomi toho, že někteří hráči budou chtít pořádnou výzvu a tak třeba i v případě zvýraznění objektů by mělo jít vše nastavit jako ve starém Thiefovi. Vše bude o vašich volbách, ať už ve hře, zda Focus použít nebo ne, tak i v menu, co vše si zapnout/ vypnout.