Exšéf Epicu nevěří virtuální realitě a vývoj her považuje v dnešní době za příliš riskantní
zdroj: Archiv

Exšéf Epicu nevěří virtuální realitě a vývoj her považuje v dnešní době za příliš riskantní

24. 3. 2015 12:55 | Téma | autor: Honza Konfršt |

Mike Capps se pro GamesIndustry rozpovídal o tom, proč se rozhodl v roce 2012 odejít z Epicu. Hráči od Cappse očekávali, že brzy po odchodu oznámí nové vývojářské aktivity, ovšem jak Mike sám s nadsázkou podotýká, proč by odcházel z nejlepší herní společnosti, jen aby založil novou? Nabídla však i další zajímavé postřehy a názory na současný stav i budoucnost herního průmyslu.

Tím nejzásadnějším důvodem, proč se Mike nechce momentálně věnovat vývoji her, je údajně příliš velká míra rizika. Řada velkých studií dnes sází na jediný hit a neuvědomují si, jak moc riskují. Dle Cappse dnes úspěch hry až příliš závisí na náhodě a jiných nepředvídatelných aspektech. Capps podotýká, že by on sám (se svými zkušenostmi), ani s týmem dvaceti skvělých vývojářů a rozpočtem okolo 30 milionů dolarů nedokázal garantovat alespoň desetiprocentní šanci, že z hry bude hit.

Na to konto Capps dochází k závěru, že nejbezpečnější cestou je simultánně vyvíjet více titulů najednou s tím, že ztrátu jednoho dokáže pokrýt úspěch jiného. Sázka na jednorázové hity je dle něj dvousečnou zbraní i v tom, že hladový hráč chce stále více toho samého, a následně tak může docházet k přetěžování sérií, což byl i příklad série Gears of War. Je to ostatně cesta nejmenšího odporu, a pokud se dodržují jistá pravidla a kvalita nijak výrazně neklesá, tak jsou prodeje jakž takž zaručené. Navíc je výroba pokračování levnější než vývoj nové IP.

Capps dále upozorňuje na zajímavý fenomén dnešní doby - minimální vstupní náklady na vývoj třeba i velkých her. Dnešní enginy jsou podle něj maximálně dostupné – jak Unity, tak Unreal i Source druhé generace jsou či budou k mání v zásadě zdarma s tím, že vývojáři jejich použití zaplatí až při případném úspěchu jejich hry. Z toho plyne, že své štěstí může na trhu s hrami zkusit téměř každý, což se také děje. Čím více je ale na trhu her, tím menší je šance na úspěch.

Virtuální realita jako příliš velké riziko

Bývalý šéf Epicu se samozřejmě nevyhnul vyjádření na konto virtuální reality. Podle něj je však tato technologie pořád v plenkách a její případný úspěch je obrovskou neznámou. Vývojáři Oculus Rift sice prý aktivně obcházeli vývojáře a přesvědčovali je o tom, že by sami měli chtít pro jejich zařízení vyvíjet hry, nebyli jim však na druhé straně schopni říci, kdy bude jejich technologie venku, jak vlastně bude konkrétně vypadat, a kolik lidí si jejich zařízení vlastně koupí.

Problém v souvislosti s virtuální realitou dle Cappse tkví v tom, že lidé například nejsou ochotni doma nosit ani 3D brýle. Proč by pak měli mít chuť nosit na hlavě celou helmu?! Mnohem lepší jsou podle Cappse šance na úspěch augmentované reality v podobě holo brýlí od Microsoftu. S brýlemi na hlavě prý lze hrát a zároveň sledovat, co se děje v okolí - třeba dávat pozor na děti, co dělají. S nasazenou VR přilbou by to ale nešlo. Podle Cappse je každopádně důležité, aby technologie virtuální reality byla bez chyb, když se konečně začne prodávat. Jakékoli zprávy o nevolnosti či motání hlavy, by pak znamenaly konec celé technologie, stejně jako se to stalo už v 90. letech minulého století.

Nejnovější články