Máte námět či připomínku? Napište nám
EVE Online v těžké krizi – hráči válčí s vývojáři
zdroj: Archiv
Téma

EVE Online v těžké krizi – hráči válčí s vývojáři

28. 6. 2011 14:15 | autor: Aleš Smutný |

EVE Online byla vždy tak trochu jiná hra, respektive onlineovka.

Zvětšit zdroj: Archiv Velmi specifický svět je složitou sítí vzájemných vztahů hráčů, kteří de facto vesmír vytváří i vývojářů z CCP, kteří s hráči pravidelně komunikují. Ostatně, kde jinde mají hráči zvolenou radu, která s vývojáři komunikuje jejich stížnosti, nápady, postřehy apod? I díky tomu tahle onlinovka dlouhé roky přežívá, těší se zdraví i neopakovatelnému charakteru, který krade srdce i životy tisícovkám hráčů. Jenže tenhle, tak trochu pohádkový, svět dostává v posledních dnech pořádné rány.

Vše začalo updatem Incarna, o němž jsme se šířeji rozepisovali a který zavedl mikrotransakce. První známky destabilizace se objevily, nicméně ta pravá bomba měla teprve vybuchnout. Ven se totiž dostal interní oběžník z CCP, v němž se otevřeně říká, že se má stát z EVE dojná kráva, která má pomocí mikrotransakcí a virtuálního zboží živit další projekty studia. A upřímně, tohle skutečně nechce slyšet hráč, který před rokem slyšel, že mikrotransakční prodej zboží, které bude mít přímý dopad na hratelnost, v EVE Online nebude nebude. A bohužel, i na tento typ zboží má dojít. Reakce hráčů? Logicky bouřlivá.

Vlstně více než bouřlivá. Na fórech se strhlo malé virtuální, a co se týče jazyka nepříliš vybíravé, tornádo. V pátek se pak na klíčovém obchodním uzlu Jita uspořádala protestní akce, kde se celý hub zaplnil, načež začaly flotily lodí ostřelovat tuto nezničitelnou ikonu – záznam z akce si můžete prohlédnout zde. Navíc došlo k zaplnění dalších obchodních hubů a ekonomika hry se na pár hodin zasekla. Odpověď vývojářů bohužel nebyla nejvhodnější. Místo nějakého uklidnění se CCP, jehož členové jsou jasně naštváni z toho, že je jim neustále nadáváno (když jste s nějakou komunitou mnoho let, špatně se na nenadálou vulgaritu zvyká) a v jednom z příspěvků bylo použito přirovnání ke značkovému oblečení – kdo chce, prostě si zaplatí za něco lepšího i několikanásobně víc. Nikdo vás prý nenutí platit. Au.

V případě většiny jiných her bychom asi mohli jen pokrčit rameny a konstatovat, že tohle je holt byznys a mikrotransakce vládnou světu. Jenže, jak už bylo zmíněno, EVE Online je prostě jiná. Její ekonomika je tvořena hráči, stejně jako politika – je tedy realistická a také křehká. Vpád hráčů, kteří za reálné peníze dokáží víc, než ti, kteří mají dostatek virtuálních financí může způsobit kolaps. Navíc je tu problém s důvěrou hráčů, která utrpěla opravdu závažnou ránu. Počet zrušených účtů dosahuje na jednom fóru už 91 stran a CCP pochopilo, že monetizace hry nemusí být stejně jednoduchá, jak se to podařilo u jiných MMO. 1. července by měla proběhnout diskuse se zástupci hráčů a čeká se, zda CCP odstoupí od úmyslu prodávat předměty ovlivňující samotnou hru.

Mikrotransakční model je prostě hudbou dneška. Jenže EVE je výjimečné. Jak komunitou, tak samotnou strukturou a interakcí mezi tvůrci a hráči. Ostatně hráči se v průběhu času stali sami tvůrci a tvůrci patří mezi hráče. Je to vlastně takový malý, politicky krvelačný a realistický ráj, který se může otřást v základech. Byla by to velká škoda, zvláště, když se na E3 tak skvěle prezentovalo rozšíření tohoto specifického universa – Dust 514. I když právě tohle je jeden z projektů, který má EVE pomocí mikrotransakcí podporovat. Hra se nyní ocitla na jednom ze svých mnoha rozcestí... tak doufejme, že jím projde bez úhony.

Nejnovější články