Epidemioložka stále bádá nad morem z World of Warcraft
zdroj: tisková zpráva

Epidemioložka stále bádá nad morem z World of Warcraft

1. 3. 2011 12:41 | Téma | autor: Aleš Smutný |

Je tomu už skoro šest let, kdy se universem World of Warcraft převalila epická událost, kterou tvůrci rozhodně v plánu neměli, a která ukázala krásu lidské nepředvídatelnosti i další možnosti využití her. Tehdy byla do hry uvedená nová raid instance Zul'Gurub a v ní boss Hakkar, který kolem sebe šířil nákazu, jež debuffovala a hlavně způsobovala zranění. Neměla se nikdy dostat z dungeonu, protože hráči buď zemřeli během boje (a tak se vyléčili) anebo zabili Hakkara a tím kouzlo na sobě zrušili. Jenže se našli i tací, kteří prostě před Hakkarem zdrhli a na sobě nesli onen veselý mor. Ten se šířil kontaktem a za chvíli byl Azeroth pod útokem. Postavy na nízkém levelu nákaza zabíjela hned a těm na úrovních vyšších silně znepříjemňovala hraní.

Celá kauza se stala zajímavou i pro výzkumná oddělení, protože hráči reagovali na epidemii tak, jak by asi reagovali lidé v reálném životě. Kupříkladu se nejprve běželi podívat „co se děje“ a po prohlédnutí se začali strachovat. Mezi vědci, kteří se na případ vrhli, je i Nina Feffermanová. Ta od té doby zkoumá možnosti aplikace modelů epidemie ve virtuálním prostředí a se svými poznatky se podělila i na Game Developers Conference: „World of Warcraft byl unikátní svým složením. Nebyla to typická skladba hráčů: byli zde vojáci, politici, školáci, matky... lidé ze všech oblastí společnosti. To ze hry udělalo perfektní nástroj pro studování chování při epidemickém poplachu“. Že nemůže hra nasimulovat reálné chování? Kdepak.


Během pár chvil se prý začali hráči chovat podle různých, historicky známých, modelů. Někteří propadali strachu a utíkali do izolace. Další se báli karantény a následků. Jiní se snažili epidemie využít a kupříkladu se nakažení vrhali na členy nepřátelských gild. Feffermanová oceňuje věrný obraz chaosu v době epidemické krize. „Viděli jsme odvážné, viděli jsme ustrašené, viděli jsme protestující proti karanténě. Pro mě se hra stala laboratoří s pokusnými myškami. Vy, hráči, jste moje pokusné myšky.“ Vědkyně se snažila opakovaně domluvit s Blizzardem na dalších simulacích, které by ve hře probíhaly, ale ten, ačkoliv to neodmítl, zatím další epidemii, pokud pomineme tu silně kontrolovanou z roku 2008, nepovolil.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ostatně, ví proč. Model, podle nějž se Blizzard pokusil vytvořit karanténní oblast, odpovídal modelu národní bezpečnosti pro epidemii v menších lokalitách... a selhal. Někteří hráči se snažili karanténu překonat, což odpovídá v historii hned několika případům, kdy lidé schválně nákazu šířili. Nakonec karanténu prorazili, i za pomoci petů, které nakazili.

Blizzard musel provést hard reset některých serverů. Pro Feffermanovou a další vědce jde o skvělý materiál pro studii, protože jak říká: „Lidské chování je jen velmi obtížné předvídat.“ Můžeme tedy očekávat, že se Feffermanová pokusí opět přesvědčit Blizzard, aby nějakou malou epidemii vyvolal. A vzhledem k tomu, jaký zájem z vědecké obce byl, rozhodně by to nebylo marné. Klíčové ovšem je, aby byla nákaza neočekávaná. Za tou z roku 2008 se hráči vesele hnali, aby se stali zombie. Ale v roce 2005 se skutečně báli.

Nejnovější články