Rozhovory s lidmi kolem her bývají kolikrát fascinující a osobně je považuji za nejzajímavější momenty herních výstav. Podmínkou je však otevřenost a upřímnost obou stran, což v tomto případě zásadně chybělo a opět se tak potvrdilo, že čím větší korporát, tím méně zajímavé interview. Po vstupu do elegantní „výslechové“ místnosti na E3 stánku Xboxu mě přivítal Jim McMullin, šéf marketingu pro Evropu, Střední východ a Afriku. Spolu s ním byl v kukani i hlídkující PR reprezentant, který mě upozornil, že máme všehovšudy pět minut. Síla.
Znovu a lépe
Po úctyhodně zcestné první odpovědi jsem rychle přehodnotil svůj postoj a rozhodl se, že je třeba být konkrétnější. Jimovi jsem nadhodil lokalizaci Xbox Live a hlasové povely pro Kinect, kteréžto faktory se měly promítnout do pozdějšího uvedení nového Xboxu na český trh.
Odpověď: „Před startem prodeje je nutné zařídit, aby Live fungoval co nejlépe, aby Kinect fungoval co nejlépe. Je pro nás důležité, aby tyto věci fungovaly dobře. Další věcí je, že prvních pár měsíců jsme byli vyprodaní, což nás na druhou stranu těšilo.“ Aha, takže klasické trable s produkcí. Běžná věc, ovšem v podání přeborníka v tanci kolem horké kaše.
Dále mě zajímaly plány Microsoftu ohledně podpory Xbox One v následujícím roce. Nechtěl jsem mluvit o hrách, tam zhruba víme na čem jsme, ale o operačním systému, softwarových updatech a o funkcích. Jim zrekapituloval pravidelné měsíční updaty Live (podpora externích disků, skutečná jména) a vypíchl programátorskou přívětivost xboxového SDK.
Do konce roku budou mít oba Xboxy dohromady přes 200 aplikací a aby Jim náhodou konkrétně neodpověděl stran budoucích updatů, zmínil ještě jinak sympatický program ID@XBOX pro podporu nezávislých vývojářů. „Vývojářům z České republiky to pomůže dělat ty nejlepší možné hry,“ uzavřel marketingový boss Microsoftu.
Zabili Kinect. Anebo ne?
Před Jimem jsem vyjádřil své pozitivní překvapení z étrojkové tiskovky Microsoftu, kde se nesnažili tlačit nezajímavé kinectí tituly pro děti. Na druhou stranu, po Kinectu jakoby se slehla zem, až se mi to zdá podezřelé (Harmonix promine). Počítají tedy ještě vůbec s Kinectem coby s herním zařízením, nebo jej už budou tlačit pouze jako šikovný hlasový ovladač? Chystá se aktuálně nějaké větší množství pohybových her?
„V roce 2015 vyjdou nové hry pro Kinect,“ vyprávěl Jim. „Kinect vnímáme jako prémiové zařízení. Feedback od hráčů byl dobrý, zvlášť u titulů jako FIFA, kde Kinect registruje hlasové povely. Už jsme zaregistrovali přes miliardu hlasových povelů, lidé je hodně využívají. Teď se zaměřujeme hlavně na letošní tituly jako Sunset Overdrive nebo Master Chief Collection, kde i Kinect bude hrát určitou roli. Zajímají nás hardcore hry jako Sunset Overdrive nebo Master Chief Collection, které nabízí skvělý poměr cena/výkon, nebo Ori and The Blind Forest. S Kinectem se u nich do určité míry počítá, u her se snažíme o maximální hloubku. Na letošní podzim chceme mít v nabídce ty nejlepší možné exkluzivity a do budoucna vyvíjíme další. V případě Master Chief Collection nabízíme skvělý poměr cena/výkon, hardcore hráči, včetně těch z České republiky, jsou podle mě nadšení i ze seriálu Nightfall, na němž se podílí Ridley Scott…“
Ok, ok, tohle jsem už měl asi utnout dřív. Master Chief Collection nabídne skvělý poměr cena/výkon, chápu a kvituji, ale jednou stačí. Štědrý pětiminutový limit vyprchal a mě ještě zajímalo, jak se podepsalo na prodejích zlevnění Xbox One o sto dolarů provázené odstraněním Kinectu ze základního balení.
Zbytečná otázka. „O prodejích teď nemluvíme. Chtěli jsme hráčům nabídnout možnost volby.“ A proč tu možnost volby nenabídli hned zkraje? Když se teď podívají do zpětného zrcátka, považují povinné připlácení za Kinect jako chybu? Udělali by to teď jinak? „Kinect vnímáme jako prémiovou záležitost. Investovali jsme do něj hodně úsilí, abychom jej dostali tam, kde nyní je. Vnímali jsme zpětnou vazbu fanoušků a zařídili se podle ní,“ vysvětlil Tim a férově uznal, že k odstranění kamerky došlo na základě zákaznického feedbacku. Sice se při svém vysvětlení, jak jinak, vyhnul samotné podstatě otázky, ale tou dobou mi už PR člověk poněkolikáté mával před obličejem.
Konec, šmitec, ende. Rychle s vámi pryč a doufáme, že jste se nic nedozvěděl. Nedozvěděl, nebojte, svou práci jste odvedli špičkově.
Velká škoda, říkal jsem si, měl jsem připravenou celou řadu dalších otázek. Jak dlouhou budoucnost věští Xboxu 360? Jak se vyvíjí MS cloud z hlediska her? Jak je na tom spekulovaná zpětná kompatibilita her skrze streamování ve stylu PlayStation Now?
Ale došlo mi, že i kdybych měl dalších pět minut, popsal bych tu akorát několik dalších zbytečných odstavců a nikdo z nás by si z nich nic neodnesl. Smutná věc, zvlášť s ohledem na fakt, že samotný šéf Xboxu nemá na E3 problém vzdát hold Sony i Nintendu nebo mluvit o cenově nesrovnatelném Chromcastu. Neupřímnost některých jeho podřízených je ovšem šokující.
Ze slušnosti jsem tak poděkoval za rozhovor, sbalil svých pět šestek, pečlivě schoval diktafon plný „vzácného“ materiálu a na cestě ze stánku potkal kolegu ze zahraničí. „Tak co?,“ optal se. „O ničem. Plýtvání časem, jeho i mým,“ odpověděl jsem. Dotyčný mě vystřídal, jen abychom se za hodinu znovu náhodou potkali. „Tak co?,“ optal jsem se. „Corporate bullshit,“ odpověděl.