Tomu bychom zrovna věřit mohli, těžko si bude zrovna Edge vymýšlet. Anonymní zdroje Edgi řekli, že všechny sliby Sony na tiskovce byly jen obyčejným PR, nic víc. Ne snad že by nám Jack Tretton včera vyloženě lhal, ale prý tak úplnou a stoprocentní pravdu taky neříkal - ono to bude nakonec totiž všechno na vydavatelích. Pokud bude EA/Activision/Ubisoft/kdokoliv chtít, tak hru prostě jen tak někomu nepůjčíte, nebo budete ji muset každý den připojovat k internetu...
Tretton včera na pódiu nelhal, jen neřekl všechno. Mluvil pouze za Sony a všechny ty hezké sliby se týkají jen a pouze first party her - tedy her od Sony. Knack, Driveclub, Killzone: Shadow Fall a dalších. Tretton si byl totiž včera sednout na rozhovor s GameTrailers a tam na otázku Keighleyho, jestli pak ony sliby platí pro všechny, nebo vyjdou případným požadavkům vydavatelů vstříc, doslova řekl:
“My jsme majitelé platformy a my jsme jasně řekli, co naše hry dělat nebudou. Rádi ale uvítáme všechny vydavatele a jejich obchodní modely. Budeme mít free to play, budeme mít každý potenciálně existující obchodní model a opakuji, že to je na jejich vztahu se zákazníkem. Takže my jim to diktovat nebudeme, jen jim dáme k dispozici platformu, na které mohou vydávat hry.”
Keighleymu to nestačilo a pro vyjasnění se zeptal Trettona ještě jednou. Ten už odpověděl naprosto jasně a nezakecával to obchodními modely: “Rozhodnutí o použití DRM bude na vydavatelích. To není něco, co bychom jim diktovali, přikazovali, nebo to implementovali za ně.” Nakonec vlastně nejsme zas tak daleko od Microsoftu. Hry od vydavatelů budou mít některé restrikce na Xbox One povinně, jiné jsou na nich. V případě PlayStation 4 povinně nebude nic, všechno bude jen na rozhodnutí vydavatelů.
Hry od Sony na tom budou lépe než hry od Microsoftu, ale v případě her od vydavatelů by to mohlo být stejné, nebo podobné. A pokud už budou mít implementaci všech ochran pro jednu verzi hry vyřešenou, dalo by se očekávat, že ji budou chtít v některých případech použít i pro druhou verzi. Implementace by neměla být v základu o nic náročnější. Otázka je, který vydavatel si tohle "dovolí", nebo jestli do toho půjdou všichni.
Zdroje Edge očekávají, že nakonec budou restrikce pro 3rd party hry na obou platformách stejné. Původně prý chtěla i Sony oznámit podobná omezení jako bude mít Xbox One, ale na poslední chvíli se rozhodli prezentaci upravit a vyjít z ní jako ti, kteří hráče neomezují. Restrikce se prý u obou firem v posledních měsících docela radikálně měnily a například stanovisko Microsoftu mělo být původně mnohem drsnější, než to, co máme teď.
Další zajímavou informací ze stejného zdroje má být fakt, že údajně ještě nejsou uzavřené finální vydavatelské smlouvy a minimálně ještě další měsíc nebudou. A pak, pokud obě konzole přijdou na trh třeba v listopadu, se už nebezpečně blížíme launchi, který by byl od července za pár měsíců. Jestli si vydavatelé vymíní i od Sony stejné podmínky jako u Microsoftu, nebude mít japonský velikán moc času na vyjednávání.
Když si tu tiskovou konferenci Sony pustíte zpětně a tu část o omezeních rozpitváte slovíčko po slovíčku, tak tam Tretton vlastně říká, že PlayStation 4 nebude klást na bazarové hry žádné nové restrikce a na slidu za ním je “PS4 podporuje použité hry”. Tretton pak pokračuje: “Když si hráč koupí hru na PS4, má právo tu hru používat. Může ji prodat do obchodu, prodat ji někomu jinému, půjčit ji kamarádovi, nebo si ji nechat navždycky.”
Přesně tohle by se dalo bez problémů říct i o hrách na Xbox One. Hry na Xbox One budete moct do bazaru prodat. Jestli u toho pak budou nějaké poplatky nebo ne, to nechal MS na vydavatelích. Stejně tak Xbox One podporuje použité hry. Máte právo ty hry používat, můžete je prodat komu chcete, půjčit je, nebo si je nechat. Tedy úplně stejně, jako na PS4, akorát tam má MS ještě pár “ale” a to jsou ty restrikce. Sony je může mít vlastně taky a slova Trettona to nijak neznehodnocuje, protože všechno co nám o bazarovkách slíbil, sedí v základu i na Microsoft.
V čem se to liší je online - Tretton potvrdil, že hry na PlayStation 4 nebudou muset být připojené k internetu, nemusí se ani nijak jinak autorizovat. A pak opět hezká formulka: “PS4 nebude vyžadovat, aby se vaše hry musely připojovat pravidelně k internetu.” PS4 možná ne, ale co když to budou vyžadovat vydavatelé? Pokud by pak někdo Sony napadl za sliby na E3, tak můžou o většině věcí bez mrknutí oka říct, že mluvili za sebe, za PS4, nikoliv za vydavatele.
Včera jsme se v redakci podivovali nad tím, jak je možné, že tohle Sony u všech těch vydavatelů permanentně bojujících proti bazarovkám prošlo a Xbox One tyhle věci mít “musí”. A dnes je tu tahle zpráva. Asi tedy zatím bude potřeba počkat jak se to celé vyvrbí a hlavně až se podepíšou všechny smlouvy - pokud tedy máme věřit zdrojům časopisu Edge, že je to všechno ještě otevřené a že se to pravděpodobně změní. Zatím stoprocentně víme jak na tom budou hry od Sony. Ostatní hry, které budou na PlayStation 4 vycházet, už Sony v rukou nemá. Hezká studená sprška...