Day of Defeat v1.3 - recenze
zdroj: tisková zpráva

Day of Defeat v1.3 - recenze

14. 8. 2001 0:00 | Téma | autor: Redakce Games.cz |

Day of Defeat je nejen jeden z nejlepších válečných módů pro Half-Life, ale jedna z nejlepších modifikací vůbec.


Day of Defeat 1.3b - recenze

Autor: Mickey_Mouse
Publikováno: 14. srpna 2001

 Další válečný mód
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Day of Defeat je dalším z volně šiřitelných módů pro Half-Life, který stojí za hru. Pokud jste nedávno četli článek o Firearms, všimli jste si tam jistě zmínky o zdánlivé příbuznosti s druhou světovou válkou. V případě Day of Defeat již nejde o zdání, ale přímo o zaměření se na tuto dobu, čemuž odpovídá celá hra jak modely, tak výzbrojí, mapami a všemi dalšími možnostmi.

V případě Day of Defeat (dále jen DoD) se budete utkávat v řadách vojsk aliance či jejich protivníků - Němců. Hra by se dala označit jako další varianta vlajkové bitvy, kdy týmy dobývají mapu stylem zabírání klíčových bodů označených vlajkami. DoD nabízí několik variant hry podle toho, jakou mapu si zvolíte a jaká jsou jí přiřazena pravidla. Klasikou je boj o město, kdy se oba týmy snaží ho dobýt, čili postupně zabrat všechna klíčová stanoviště značená vlajkami, zprvu neutrálními, následně pak podle toho, které straně nadvláda patří (spojenci používají vlajky americké). O to samé se snaží soupeř, čili již dobytá území je třeba si hlídat.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Jinou mírnou variantou hry může být dobývání již zabraného území. Jeden tým zde pak vystupuje v roli obránce obsazené mapy, druhý tým útočí a dobývá. Tím ale herní možnosti nekončí. Někdy je hra opepřena jinou možností ukončení hry, třeba vyhozením některé lokace do vzduchu. Pak je na hráčích, jestli zvolí taktiku dobývání kót či pokusu o výbuch, nebo samozřejmě můžete kombinovat a zkoušet oba způsoby současně. Z dalších herních možností aspoň jmenujme sebrání tajných soupeřových dokumentů a odnesení je do bezpečí, použití klíče k tajné chodbě, některé mapy využívají i legendární šifrovací Enigmu apod. Čím více možností jeden tým má, tím horší situaci má jeho soupeř, který si tím pádem musí hlídat více pozic. Dlužno ještě Zvětšit zdroj: tisková zpráva podotknout, že mi nepřipadá používání některých klíčových předmětů ve hře zrovna ideální. Třeba taková nálož, která slouží k již popisovanému vyhození do povětří, se sice indikuje u hráče, který ji sebral na HUDu, ale nijak se nerozbliká, jako třeba bomba v Counter-Striku v případě, že se přiblížíte do místa, kde ji lze použít. Rovněž ji není třeba nijak nastražovat a navíc ani místo určené pro provedení detonace není nijak označeno. Funguje to v praxi tedy tak, že pokud mapa podporuje hru s výbušninami, můžete nějakou sebrat a tím pádem ji vidíte na obrazovce jako ikonku. Pak když se dostanete do místa, které je možné odpálit, vám automaticky ikonka zmizí a začne se odpočítávat pětivteřinový timeout, po němž lokace vybuchne a je konec kola. To mi popravdě nepřijde příliš ideální ani z hlediska hratelnosti. Jednak myslím, že nějaká ta doba na nastražení nálože by dala soupeři šanci se nějak bránit, navíc i ta doba před odpálením by mohla být možná delší a soupeř by mohl mít šanci nálož deaktivovat. Ale nedělejme z toho Counter-Strike a berme fakt, že DoD je prostě takový.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Co nám nabídne?
Samotná hra přináší celkem deset map, což není až tak mnoho. Veselejší zpráva už je, že další spousty map najdete na internetu, takže se můžete podle libosti dozásobit. Jak už jsem psal, jde o mapy zachycující boje druhé světové války. Jedná se často o mapy měst postižených boji a o bitvy v jejich polorozbořených ulicích. Už samy názvy map dávají tušit, o jaká města se jedná - Caen, Cherbourg, Koln, Oslo, ... Nejen to je ale náplní map. Již klasikou by se dalo nazvat téma vyloďovaní operace v Normandii, zde představovaná mapou nazvanou Omaha. Klasickou dobývačkou je také zajímavá mapa s příznačným názvem Hill (kopec), kde jedna strana brání svoje pozice v bunkrech okolo vysílače na kopci a soupeř se je snaží dobývat. Zajímavým prvkem v této mapě je třeba těžký obrněný kanón zabudovaný v základně obránců, který dokáže pálit dělbuchy do linie dobývajícího týmu. Ono i v jiných mapách často najdeme bojovou techniku, kterou je možné používat, ať už se jedná o kulometná hnízda, bojová vozidla či trochu netradiční tanky, jejichž kanóny střílí namísto šrapnelů jako z kulometu. Netradiční je rovněž variabilní způsob zabírání vlajek. Někdy stačí vlajkami proběhnout, aby změnily svého majitele, jindy je třeba se u nich určitou dobu zdržovat.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Německá hatmatilka
Jak už bylo v úvodu naznačeno, bojují proti sobě v DoD německé jednotky se spojeneckými. Velice netradiční a zároveň o to skvělejší je, že německé jednotky mluví německy. A to takovou fajn namluvenou němčinou, že budete určitě mrkat. Nejen povel k útoku, který dostanete na začátku každého kola, ale i rozkazy, které je možno zadávat, jsou prostě v nezvyklé němčině skvělé a předpokládám, že kvůli tomu bude chtít každý hrát za okupanty. Druhou příjemnou věcí jsou modely hráčů, zbraní a výstroje, které jsou rovněž na velice dobré úrovni. V každém týmu si můžete vždy vybrat některou ze čtyř předdefinovaných postav, typických pak svojí vizáží, výbavou i s tím související obratností. Výbava není příliš četná či rozmanitá, hrát můžete za lehko či těžkooděnce, snajpera anebo jakéhosi samopalníka (lepší název mě nenapadl). Máte tedy k dispozici jako primární zbraň pušku, těžší kulomet, ostřelovačku či samopal, k tomu nějakou pro tu dobu typickou pistoli a nůž a některé postavy mají u sebe i výbušné granáty - američané ananasy, němci své typické konzervy na klacku. Jinak pod vodou si nezastřílíte, což beru jako klad.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pokud budeme chtít posuzovat zbraně podle jejich chování, tak jsou na můj vkus a dobu, ze které by měly pocházet, až příliš přesné, a to i na dálku. Navíc i když střílíte dávkami, tak sice jakýsi rozptyl zaznamenáte, ale nijak podstatný. Navíc i účinnost zbraní je dost velká, takže rychle zemřít není ve hře žádný problém. Přebíjení je v DoD řešeno tak, že zásobník, který ze zbraně vyndáte je nadobro ztracen. Pokud tedy přebijete poloprázdný zásobník, jsou jeho náboje fuč. Moc hezky jsou provedeny animace při přebíjení zbraní, což ještě umocňují hezké skiny, kterými jsou modely zbraní pokryté. K bojům ještě doplním, že v některých bitvách je bitva opepřena nečekanými výbuchy, které vás rovněž mohou pěkně zmasakrovat. Prostě - válka... K pohybům, které je možné provádět, je kromě toho standardního, co najdete v každé akční hře, přidáno plížení a rovněž je do hry implementováno omezení proti zmatenému poskakování v podobě jakési energie, která vám právě výskokem hodně ubere a víc než dvakrát po sobě vás poskočit nenechá. Až to občas vadí, když je třeba například vlézt do tanku, kam se jinak než výskokem na korbu a pak ještě do poklopu nedostanete, a pokud se vám to nepovede napoprvé, budete muset holt chvíli počkat, což v bitvě může být osudné.
Netradičně je pojato i respawnování (znovu se objevení) v mapě poté, co vás zabijí. Server má nastaven časový interval, který se začne odpočítávat poté, co v bitvě padne první voják. Vždy, když tento časový úsek vyprší, vyhrnou se naráz všichni zabití vojáci ven a běží zpátky do bitvy. Díky tomu tedy můžete strávit v ráji třeba půl minuty, ale také jen několik sekund. Za zmínku stojí ještě konec kola, který je typický tím, že po dobytí celé mapy některým z týmů se rozezní oslavná melodie, která na soupeře působí pěkně dráždivě, naopak vítěze nutí tančit a vystřelovat rukama nad hlavy. Prostě oslava tak, jak má být.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Budete-li chtít hrát DoD s umělými protivníky, můžete to klidně zkusit. Pro tuto hru existují v současnosti dva boti, a to BocBot a BlitzBot, které zase již tradičně najdete nejlépe odkazem ze stránek MultiBots Launcheru (http://www.freddark.net/mbl/mbl.html) stejně, jako v případě ostatních módů. Domovská stránka hry je na http://www.dayofdefeatmod.com, kde najdete odkaz jak na diskusní fóra, z nichž se dozvíte o hře asi nejvíce, tak na další stránky věnované tomuto módu s dalšími mapami (například na Zeropingu jich najdete haldu), waypointy a dalšími úpravami hry či informacemi o ní a dění kolem. Jinak za zmínku stojí, že už prosakují zprávy o přípravách nadcházející verze, která by měla nést pořadové číslo 2.0, a kromě spousty vylepšení by se v ní měly objevit i další oficiální mapy, zbraně apod. Však když mrknete na stránky hry, najdete tam už i nějaké ty screenshoty. Přeji gg.

Pokud vás tento článek zaujal, není nic lehčího než si mód Day of Defeat stáhnout přímo od nás.

Mickey_Mouse
připravil: Leon





M_M

Nejnovější články