K tomu všemu je donutila vzrušená debata (ano, může se říct humbuk) na téma únosnosti některých motivů ve hrách, kterou svým výrokem o pokusu o znásilnění rozpoutal nechtě v rozhovoru pro Kotaku producent hry Ron Rosenberg. Prostě jen popsal možný motiv jedné scény a střecha už chytala plameny. A Crystal Dynamics je nyní hasí jasně formulovaným prohlášením, ve kterém šéf studia Darrell Gallagher označuje slova svého kolegy a podřízeného za nepřesnou formulaci a popírá, že by vyobrazená sekvence měla jiný, než výhružný podtón – nedej bože, aby měla jakýkoli sexuální podtón, byť jen v rovině vzdáleného motivu.
Nejdříve si ale potenciálně problematickou scénku prohlédněte na tomto videu (čas 2:17):
Máte? Výborně. Tak tuhle scénu popsal Rosenberg pro Kotaku následovně:
Rosenberg: „No a pak její nejlepší kámošku unesou, ji samotnou uvězní osadníci ostrova. Pokusí se ji znásilnit a...“
Kotaku: „Pokusí se ji znásilnit?“
Rosenberg: „V zásadě je jako zvíře zahnané do úzkých, což je strašně důležitá fáze jejího vývoje: buďto bude bojovat, nebo zemře a právě to dnes prezentujeme“
Klidně se ještě jednou podívejte na ten kousek videa, a pak se stoprocentně podívejte na celé video a vlastně všechna videa, která byla z Tomb Raider doposud vydána. Na záběrech jsou vražděni lidé, umírají zvířata, s Larou a ostatními postavami je zacházeno velmi hrubě a nevybíravě, ale to je všechno v pohodě. Co ale v pohodě není, to jsou pouhá slova o tom, že by na pozadí rozhodně ne explicitní scény mohl být motiv pokusu o znásilnění.
Je to samozřejmě velmi citlivé téma a je otázka do diskuse, jestli zrovna tento motiv nutně součástí Tomb Raidera být má, nebo nemá. Ale to si s uvědoměním rizika reakce veřejnosti musí rozhodnout sami tvůrci. A když se rozhodli, že pokus o znásilnění rusky hovořícím gorbiánem má být to, co v nové Laře vyvolá prudkou emocionální reakci, která ji donutí bojovat v celé hře o vlastní přežití, tak nevidím problém, proč by to tak být nemělo, když to zpracují nějak citlivě. Což se jim podle mého povedlo, když tedy odhlédnut od samotného faktu, že nový Tomb Raider je mnohem násilnější, než by podle mého být měl.
Jak sami vidíte na videu nic, co by znásilnění připomínalo, vidět není. A o to přeci v případě podobných veřejných debat jde především: aby něco bylo korektní, nebylo to vidět, nehovořilo se o tom, ale jinak to v daném díle klidně může být. Anebo se situace mění a už je nekorektní používat citlivá témata jako motivy a inspirace, ačkoli nikdy nedojde k jejich plnému vytěžení a už vůbec ne explicitní prezentaci?