Bude VR znamenat návrat fenoménu LAN párty?
zdroj: Oculus VR

Bude VR znamenat návrat fenoménu LAN párty?

25. 9. 2016 18:00 | Téma | autor: Ladislav Loukota |

Nacházíme se za polovinou roku, který byl mnohými analytiky vágně označován za zlomový pro virtuální realitu. I když se letos svět možná našel svou zlomovou AR hitovku v Pokémon GO, VR tituly zatím zůstávají doménou technologických nadšenců. Existují však společnosti, co doufají, že nálady změní svým cílením na styl hraní, který většina z nás dobře zná – podle jejich tezí totiž virtuální herny oživí a aktualizují koncept LAN parties.

Svit vzdálených dní

Pokud nečekáte na svou první občanku, existuje solidní šance, že si někdejší LAN parties pamatujete možná až příliš dobře. V 90. letech minulého a zkraje nového století vnášely tyto nárazové akce alespoň nějaký sociální element (krom debatování nad hrami anebo návštěv kamaráda) do tehdejší jinak introvertní podoby herní scény – a nejen u nás.

Internetem disponovalo jenom několik vyvolených a notebooky byly k hraní vhodné asi stejně jako psací stroje. Drahé a rozměrné bedny a CRT monitory, tělo i duše tehdejší PC herní scény, činily z jakéhokoliv přenášení počítače ke kamarádovi logistické peklo. LANky proto typicky probíhaly jako nárazové akce pro více lidí. Časem se z nich stala regionální a extravagantní společenská událost, která třeba u nás na vsi znamenala rezervaci místní sokolovny, třídenní maraton hraní a sotva několik vzácných hodin odpočinku…

LANky byly dominantní především v Evropě, ale i v Americe s jejím důrazem na konzole se v menší míře praktikovaly. S příchodem levného internetu, vydáním řady multiplayerově orientovaných her po polovině minulé dekády a s výrazným omezením možnosti hry po lokální síti však jejich popularita notně opadla. Kdo by se trmácel s celou sestavou a složitě testoval síť, což mnohdy zabralo dobrou třetinu celé doby jednodenního sezení, když stačí jednoduše zapnout Steam a hopnout do neustálého koloběhu online hraní? Jenže… Každému dojde, že nejde o stejný typ zážitku. U hodiny s CS: Go, Call of Duty nebo Insurgency chybí vzdor krásám moderních technologií osobní kontakt, o litrech alkoholu nebo možnosti osobní konfrontace nemluvě.

Jistě, idea LAN party jako taková rozhodně nevymřela a čas od času si sám někam přenesu notebook. Jejich počet i tradice však výrazně opadla, potažmo se přetransformovala v něco zcela jiného, chcete-li snad i profesionálnějšího. Moderní LANky sice stále existují, ale spíše jako doména hardcore komunity, pyšnící se netradičním tuningem PC nebo svými nadlidskými schopnostmi, která vlastně plynule přerostla do progamingu s jeho závislostí na sponzorech. To je však už trochu jiný typ veselice, než jakou pamatuje většina veteránů PC hraní z druhé poloviny 90. let, kdy byly LANky na vrcholu popularity. Pokud už rozjedete hru v amatérských podmínkách třeba vysokoškolské koleje, jste většinou nuceni sáhnout ke starším hrám.

sektor.sk zdroj: sektor.sk

Lokální hraní is not dead

Netřeba říkat, že dnešní hry dovolují hru po lokální síti spíš výjimečně, zajímavější však je snaha zjistit, proč tomu tak skutečně je. Částečně jde o již zmíněné technologické změny, částečně pak i proměnu demografie hráčů. Důvodů je z hlediska game designu a potřeb trhu více – jde třeba o snahu AAA studií přimět hráče k delšímu hraní jednoho titulu skrze postupnou progresi hráčova avatara. Čili jde o odemykáním předmětů, sbíráním frček a různých skinů, které pramení spíše z delšího grindu. Na druhou stranu se nelze vývojářům ani příliš divit - jejich cílem je vyjít vstříc komunitě, jejíž podoba se proměnila.

Najdou se však deviace vůči této normě. Indie scéna třeba čas od času vyvrhne titul, který je oproti trendu doby zaměřen jenom na lokální multiplayer. Pravda tak bude někde uprostřed a nemá smysl si hrát na to, že pokles LANek je konspirace designérů áčkových titulů. Internet umožnil hru více hráčů snadněji, a přestože jsou dnes počítače mnohem mobilnější než dříve, například u mobilů a tabletů je hraní, při němž vidíte protihráče, stále výjimečné. Krize klasických LANek tak spíše plyne ze situace dané herními technologiemi. Právě proto však, podle některých, může příchod virtuální reality tradici LANek oživit. A to ve více smyslech!

Myslí si to alespoň britské studio Boneloaf, které se zaměřuje na hry čistě pro lokální multiplayer, a v poslední době se věnuje vývoji pro VR. Dvojice členů studia, bratři Michael a James Brownovi, se pro GamesIndustry rozpovídali o svých nápadech, z nichž by rádi vytvořili cosi jako "VR LANky".

Už třeba v early access vydali svůj netradiční zápasnický titul Gang Beasts, jehož největším kladem a záporem je právě absence online hry. Zatím, protože je ve vývoji, se kterým tvůrcům pomáhá jiné ostrovní studio Coatsink. Výsledkem má být VR režim pro Gang Beasts umožňující i hru po internetu - a právě o online multiplayeru ve virtuální realitě si tvůrci z Coatsink a Boneloaf myslí, že by klasický online multiplayer mohl přiblížit zážitkům z LANek - bez nutnosti vláčet se někam s počítačem či konzolí. Samozřejmě, virtuální LANka není to samé jako LANka skutečná, ale snaha o její emulaci skrze virtuální realitu naznačuje, že nostalgii po lokálním multiplayeru se daří víc než dobře.

startrek zdroj: sektor.sk

Na počátku éry VR parties?

Další iniciativou, snažící se o propojení zkratek „LAN“ a „VR“ v praxi, je na jaře uveřejněný freeware program BigScreen, který umožňuje streamovat virtuální LAN párty pro více počítačů - při hraní hry na virtuálním monitoru tak vidíte i počítače a avatary kolegů. Zní to krkolomně, BigScreen navíc pro kvalitní zobrazení cizích ploch do 3D pokoje potřebuje opravdu kvalitní připojení. A z podobného ranku je tu pak rovněž projekt Star Trek: Bridge Crew, ve kterém jsou všechny osoby - byť jen virtuálně - přítomné v herní místnosti ve formě můstku USS Enterprise. Oba projekty tedy také ukazují, že existují silné tendence vrátit koncept „LAN parties“ znovu do hry, tentokrát přes virtuální realitu.

Nakonec by vlastně nebylo divné, kdyby se díky virtuální realitě tak trochu vrátila i setkání v živé podobě. Drahé VR helmy se totiž v mnoha ohledech podobají drahým PC z konce 90. let. Nelze tedy podceňovat tendenci hráčů setkávat se u majitelů VR, hrát hry a vyměňovat si informace. Dobrých her pro VR navíc ještě dlouho bude poměrně málo, podobně jako tomu bylo u strategií a stříleček před dvaceti lety. VR si navíc v první fázi bude významné procento hráčů spíše půjčovat, popřípadě navštěvovat VR herny - budou se tedy setkávat na jednom místě, stejně jako kdysi při LANkách.

Lze si tedy krásně představit, že stejně jako dříve vniknou jakési "VR parties", ať už skutečně jen ve virtuálnu, nebo i v realitě. Nebude to jistě stejné jako kdysi. Svět se změnil a spolu s ním i podoba hráčů a technologií. Je však zajímavé sledovat tendence směřující k tomu, že i díky supermoderní technologii se nakonec může opakovat historie a LAN party se opět stanou aktuální.

Nejnovější články